Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Dnes nebudu vyprávět o ničem novém, však profícký závodní simulátor RaceRoom Racing Experience je na trhu již šestým rokem. Ostatně jeho hodně syrovou beta verzi jsem už jednou popisoval. Nicméně na českém internetu prakticky neexistuje ucelená recenze, tak to tímto napravím. Já se k této závodničce opět dostal po delší době, protože jsem připravoval velké téma o automobilových hrách s vozy Citroën do značkového Citroën Magazínu. A právě RaceRoom Racing Experience je vlastně jediným aktuálním PC titulem, který má vozy Citroën v garáži. RaceRoom jako takový je sice již hotový, ale neustále se pozvolna vylepšuje a doplňuje novými auty i okruhy, takže obsahem strčí do kapsy většinu svých konkurentů, např. SimRaceWay, iRacing či rFactor 2. Vůbec se za poslední měsíce a roky stala z RaceRoom Racing Experience naprosto špičková a velice promakaná hra, jež má co nabídnout jak pro zkušené virtuální jezdce, tak i sváteční řidiče či závodní nováčky.

 

Balíček DTM 1992

Balíček DTM 1992

 

Navíc má RaceRoom hned několik nezanedbatelných výhod: 1) základní verze hry je k mání zcela zdarma, 2) díky rozumné cenové politice a širokým slevám nestojí placený obsah mnoho, 3) hra nevyžaduje trvalé online připojení, po letech vývoje naprosto skvěle vypadá, je takřka bezchybně odladěna a nepotřebuje ke svému chodu nijak silný počítač, 4) nové placené vozy si můžete v rámci neomezeného testování vyzkoušet zcela zdarma, 4) tvůrci pravidelně obměňují nabídku veřejných online časovek, kdy vám zdarma zapůjčí zvolený okruh i automobil bez toho, že je musíte mít napřed zakoupené. To jsou všechno cenné devizy, jež vám vlastně žádná jiná dospělá závodní hra na PC neposkytne. Základní verzi si tudíž může kdokoli stáhnout zcela zdarma ze Steamu, kdy potřebujete akorát Steam účet a poté ještě registraci hráčského účtu RaceRoomu.

 

Balíček WTCC 2015

Balíček WTCC 2015

 

Bezplatná verze obsahuje úplně všechny herní režimy, když k nim přidává 6 vozů3 okruhy (2 smyšlené + skutečné Portimao) v celkem 11 variantách délek. V RaceRoomu vlastně žádná “plná” verze neexistuje. K té základní variantě si totiž můžete přes oficiální obchod kdykoli naprosto svobodně dokupovat další automobily, celé závodní série, tratě a okruhy, včetně vždy velmi výhodných balíčků. Něco málo nabízí i Steam, ale tam je to docela drahé, takže nákup nedoporučuji. Absolutně nejlacinější cestou je nejlepší zakoupit speciální měnu vRP (virtual race points) v obchodě RaceRoom Shop. Samozřejmě čím více bodů nakoupíte, tím jsou lacinější. Nabízí se 6 balíčků od 500 do 10.000 vRP. Pokud si koupíte ten nejvýhodnější balík deseti tisíc bodíků, vyjde vás na 64.99 euro včetně daně, což je zhruba 1750 Kč. Za tuto cenu dostanete dostatek bodů na zakoupení prakticky všeho důležitého, co hra nabízí.

 

RRE03

Hlavní nabídka hry

 

1 bod vRP vás v tomto případě stojí 0,175 Kč. Jedno vozidlo stojí v druhém obchodu s DLC do hry RaceRoom Store 299 vRP, což je cca 50 Kč. A to je docela drahé. Skoro všechny samostatné vozy jsou ale součástí širšího balíčku (packu), který je již velmi výhodný. Hra si zajistila práva pro tři velké světové závodní série, jichž je zároveň oficiálním titulem: je tu mistrovství světa cestovních automobilů FIA WTCC (World Touring Cars Championship) s ročníky 2013/2014/2015, dále mezinárodní mistrovství Německa cestovních automobilů DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) s ročníky 1992/2013/2014/2015 a mezinárodní mistrovství Německa sportovních automobilů Adac GT Masters s roky 2013/2014. Přitom tyto balíčky stojí  mezi 1.000 až 1.899 vRP body, takže nejlacinější mistrák DTM 2013 stojí v korunách 175,- a naopak ten nejdražší DTM 2015 vyjde na 332,-. To sice na papíře vypadá jako drahota za jediný balíček, ale např. DTM 2015 je vlastně celá plná samostatná hra.

 

RRE04

Možnosti singleplayeru

 

Obsahuje totiž nejen naprosto přesné virtuální převedení DTM, včetně vlastní grafiky celé hry, všech pravidel, povinných pit-stopů, DRS a formátu dvou závodů za víkend, ale i všechny 3 modely vozů v nespočtu variant + 8 oficiálních okruhů sezóny 2015 k tomu. Je to vlastně stejné, jako byste v krámu šáhli po krabičce hry DTM 2015, s tím rozdílem, že za toto DLC do RaceRoomu nedáte jako za plnou hru třeba 799,-, ale jen těch 332,-, což je výtečná cena. Pokud byste nekompromisně požadovali okamžitý nákup veškerého obsahu, všechno vás vyjde cirka na 3-4 tisíce Kč, nicméně je do toho třeba započítat fakt, že většina balíčků obsahuje třeba stejné či podobné vozy a tratě jako jiné, takže rozhodně není třeba okamžitě všechno kupovat. Jak píšu, za ten výhodný balíček 10.000 vRP získáte drtivou většinu celé nabídky obchodu: já za těch 1750,- pro ilustraci mám 24 unikátních okruhů a tratí v 51 variantách (pouze 7 tratí zbývá dokoupit, přičemž dvě z nich ani nechci) a 46 unikátních automobilů ve stovkách barevných verzí. A z celkových 22 balíčků závodních sérií mám 14.

 

RRE05

Nabídka volných časovek. Mimo Nürburgringu vše přístupné zdarma pro všechny.

 

Nebudu vám tady hodiny omílat, jak je hra akurátní a opravdový simulátor. Úplně postačí, když nastíním její historii a společnosti, co stojí za ní. Nejsou to totiž žádná ořezávátka. Hru po technické stránce vyvinul a dále obhospodařuje velezkušený švédský vývojářský dům Sector3. To není nikdo jiný, než přejmenovaní SimBin, dříve jedni z nejlepších vývojářů automobilových her v Evropě. SImBin byl založen v roce 2003 jako malá firmička, sdružující pod jednu střechu velmi šikovné amatérské modery, tvořící nový obsah pro rFactor. Tito programátoři a grafici vytvořili později jediný postupně nabývající tým, jenž dokázal vytvořit mnoho špičkových her už na svém vlastním enginu: GT Legends, GTR – FIA Racing Game, GTR 2 – FIA Racing Game, GTR Evolution, Race – The WTCC Game, Race 07 – The Official WTCC Game, WTCC 2010, Race On, Race Pro, Race Injection, STCC – The Game, STCC 2 – The Game. A také dvě bezplatné značkové hry Crown Plaza Raceway a Volvo – The Game.

 

Obchod s okruhy

Obchod s okruhy

 

Veškeré tyto hry si v SimBinu vesměs vydávali sami, což je nakonec položilo. Nezávislé studio totiž nemělo nikdy dostatek kapitálu, aby svůj zvolna zastarávající engine mohlo kompletně nahradit a na licencovaný také nemělo peníze. Právě proto ke konci svého života vydávali ve studiu prakticky tu samou hru jen s novými auty a okruhy (např. Race On, Race Injection), což se samozřejmě neujalo. Když o SimBin neměl zájem ani jeden velký producent, vedení vyhlásilo bankrot a zavřelo dům. Ještě předtím ale z firmy, jež neměla na výplaty a trpěla nedostatkem práce, odešla část pracovníků, aby si založili vlastní studio Blimey! Games v Londýně. Ti pak vytvořili, v úzké spolupráci se zbývajícím osazenstvem v mateřském SimBinu, bezplatnou reklamní hru BMW M3 Challenge a spolupracovali i na dalších zmíněných hrách. Když pak práce se SimBinem úplně padla, tvůrci v Blimey! znovu zavřeli krám a část jich přešla s vedením do již třetího nově založeného studia, jež existuje dodnes: Slightly Mad Studios.

 

Výhodné balíčky sérií, vozů a tratí

Výhodné balíčky sérií, vozů a tratí

 

To jsem trochu odbočil, takže se pojďme vrátit do Skandinávie. Původně rozpuštění pracovníci ze SimBinu, kteří neodešli za kanál La Manche, se dali znovu dohromady právě ve studiu Sector3. Samozřejmě jim žádná banka na další rozjezd nepůjčila, ale oni měli v rukávu svůj poslední koncept: RaceRoom v několika verzích. Ten jako krabicovka nikdy nevyšel, ale byla to vlastně zprvu oholená platforma pro profesionální závodníky a závodní eSporty s otevřenou architekturou. SimBini ji nabídli několika závodním týmům v rámci švédského mistrovství cestovních vozů STCC a uspěli. Závodní týmy z STCC na RaceRoomu testovaly nové tratě a nastavení vozů, přičemž se za RaceRoom neplatilo dopředu, ale ve formě roční licence podle nainstalovaných modulů. Ostatně RaceRoom používal např. tovární tým Polestar, nyní patřící Volvu. Staronový SimBin pak ještě protlačil speciální online verzi RaceRoomu jako platformu pro oficiální virtuální závodní šampionáty, jež v severských a západních zemích sponzoroval velký dodavatel pružení a tlumení pro automobilový průmysl, německý KW automotive.

 

3 volby jízdy pro každého

3 volby asistentů pro každého

 

KW je jedním z největších světových dodavatelů jak pro civilní vozy, tak zejména pro profesionální závody. Těm se RaceRoom tak zalíbil, že se s tvůrci domluvili na velice širokém vývoji již čtvrté verze hry, určené pro širokou závodní veřejnost. Aby se tvůrci odstřihli od nevalné pověsti zbankrotované firmy, založili na troskách prvního již “druhý SimBin” pod novým názvem Sector3. Mezitím KW (mimo jiných her spolupracoval na jízdním modelu Gran Turisma 6) spustil svoje speciální oddělení závodních simulátorů, takže nyní zastřešuje nejen závodní software, ale i hardware, tedy periferie a závodní kokpity. Jelikož KW nadále všechno financuje, tak práva na RaceRoom vlastní tato německá firma a Sector3 působí jako technický dodavatel a programátor. Nu a všichni jsou spokojeni. Díky ohromným stykům KW totiž tvůrci těží z bezprecedentní podpory automobilek a dalších automobilových továren.

 

Závod Adac GT Masters v Brands Hatch

Závod Adac GT Masters v Brands Hatch

 

Jelikož má KW vlastní vývojové oddělení, není pro ně problém sehnat prakticky jakékoli auto a velice pečlivě ho změřit na dynamometru a dalších stolicích. Na to původní SimBini vůbec nedosáhli. Např. charakteristiky a jízdní model jejich starších (a skvělých) WTCC her vycházel pouze z údajů dodaných FIA + telemetrických dat od týmů – tvůrci nikdy nic osobně naživo neměřili. Díky tomu je RaceRoom Racing Experience ve své většině takřka tím nejpečlivějším simulátorem silničních závodních automobilů současnosti. Např. u značkového seriálu Audi TT Cup je KW oficiálním dodavatelem, takže vozy ve hře vycházejí kompletně z reálných údajů na motorové brzdě, telemetrie při skutečném závodě a živých testovacích jízd. Takto pečlivé převedení do virtuální podoby nedokáže, snad kromě Microsoftu a Polyphony Digital, kteří se s tím ale zas tolik nepářou, asi nikdo jiný.

 

Já se potácím vzadu a Tomáš Enge dal nejrychlejší kolo!

Já se potácím vzadu a Tomáš Enge dal nejrychlejší kolo!

 

Ani Project CARS nemá všechna svá auta ošéfována tak jako RaceRoom Racing Experience, i když nedokážu na 100 % říci, že úplně každý jediný vůz v RaceRoomu jezdí stejně jako jeho živý originál. Snaha tu ovšem je a veliká. Současný stav hry nabízí celkem solidní várku obsahu, která se vyrovná i velmi nabušeným konzolovým závodničkám: máme tu celkem 31 okruhů a tratí v 68 variantách, k tomu 96 aut (unikátních je 64), 3 jízdní fyzické režimy (Novice se všemi asistencemi, Amateur s ABS a trakcí a Get Real bez ničeho). Vše si samozřejmě můžete nastavit svobodně sami, ovšem tyto tři předvolby tu nejsou jen pro parádu, ale ta první je pro děti a mladší hráče, druhá ideální pro ovladače a třetí nekompromisně uzpůsobená pro volanty. S nimiž je to opravdu fantastická jízda!

 

Nechybí ani pohled z kokpitu s nastavitelnou kamerou

Nechybí ani pohled z kokpitu s nastavitelnou kamerou

 

V kolonce jízdních režimů chybí snad jen kariéra, což je škoda. Na druhou stranu u zvoleného typu hry, kdy je základ zdarma a drtivá většina obsahu placená, by kariéra ani neměla význam. Resp. by musela být vázána na zakoupení celé řady balíčků, což by se asi neúměrně prodražilo. Takže když pominu tu bezplatnou testovací jízdu úplně s jakýmkoli vozem z nabídky obchodu, tak tu je klasická sestava měřeného tréninku (Practice), v němž můžete jezdit sami nebo s ostatními soupeři, dále tradiční jeden závod (Single Race) až pro 22 AI jezdců na startovním roštu a vlastní uživatelské mistrovství (Championship). V něm si vyberete jednu třídu vozů, uzpůsobíte si pit-stopy, systém startů či balastu a naklikáte všechny okruhy. Pokud si do hry stáhnete nějaký balíček označený jako “Experience”, což je např. DTM, tak s ním dostanete již vytvořený speciální šampionát s těmito vozy přesně podle skutečnosti.

 

Možnosti vlastního mistrovství

Možnosti vlastního mistrovství

 

Dále se nabízí multiplayerové závody až pro 24 živých jezdců na trati a moc pěkné online výzvy, tzv. Leaderboards Challenge. Zde si vyberete s libovolným autem na libovolné trati čas kohokoli ze světového žebříčku (včetně spolupracujících profesionálních závodníků!), načež se můžete pokusit porazit jejich stínový vůz přímo na trati. Podobné soutěžní časovky vypisují i tvůrci samotní, kdy pravidelně vyhlásí nějaký okruh + auto k tomu, a pro všechny, včetně těch, kteří danou trať a vůz nemají zakoupený, je tento time trial zdarma přístupný. Výjimkou je pouze nový Nürburgring Nordschleife, kam vás soutěž bez jeho zakoupení nepustí. Je skvělé, že i s bezplatnou verzí si celkem dost zajezdíte, ostatně v herních režimech a možnostech je hra stoprocentní. Vždy si připlácíte pouze za nové seriály, auta a tratě. Nikdy ne za možnosti hry.

Je tak jen velmi málo, co by se dalo RaceRoom Racing Experience vytknout. Kromě té chybějící kariéry snad krapet zastaralý systém menu a interface při závodech a absence  plně volné kamery kolem vozu při pohledu za zadním nárazníkem. Auta také divně kolidují a prolínají při výjezdech z boxů. A také zamrzí, že když si pořídíte nějaký okruh, tak i když má v reálu více délkových variant, k dispozici je třeba jen jediná nejdelší. Dále je trochu podivné, že závod je vypsán na čas, vždy nejméně na 8 minut, protože na určitý počet kol, jako kdekoli jinde, se tu vůbec nehraje. Hra se ovšem každých několik měsíců neustále obohacuje, takže co není dnes, může být klidně zítra. Každopádně RaceRoom Racing Experience je velmi svěží pokus o zase trochu jiný platební model velmi reálné a pečlivé závodní hry, která ale není vůbec těžká či frustrující a nabízí bezprecedentní řidičský zážitek s reálnými vozy, zvuky i tratěmi úplně pro každého.

 

Hodnocení GamesBlogu: 8/10