Toto je hodně příjemné vzpomínání, však si první Ridge Racer zrovínka připomínám nad kapesní odbočkou Ridge Racer pro PSP. Ridge Racer první toho jména, byla totiž úplně první vydaná a prodávaná hra na tehdy zbrusu novou konzoli PlayStation. To se stalo 3. 12. 1994 a hra dostala také odpovídající prodejní kód SCES-00001, dokazující, že jde opravdu o prvňáčka. Ten důvod, že Namcu přísluší primát první vydané hry na PSX, je ovšem docela prozaický.
Prostě to jako první stihli, protože oproti ostatním vývojářům měli mnohem méně práce. Ridge Racer totiž již v roce 1993 Namco vydalo jako arkádový automat a na PSX už pak jen vlastně hotovou hru přeportovali a otestovali. Pro tento titul tvůrci vytvořili smyšlené japonské městečko Ridge City, kde se celá, nyní již 24 dílná(!) série, odehrává. V této první hře tvoří tratě vlastně jen jeden jediný okruh, který má několik variant a a je rozdělený na dvě hlavní části. V nich se pak jezdí celkem 6 různých variant trati, včetně opačného gardu.
Ridge Racer na PlayStation
Garáž pak obsahuje pouhých 13 smyšlených automobilů, jejichž hlavní charakteristikou, ostatně přetrvávající až do dnešních dnů, je možnost maniakálních smyků, které jsou řiditelné a zrychlují průjezd zatáčkami. Herní módy jsou pak všehovšudy pouze 2, a to klasický závod proti 11 protivníkům a časovka proti jedinému vyzyvateli a později dvojici vozů. Hra je ale zajímavá tím, že díky své střídmosti (celá zabírá pouze 388 MB), se dokáže celá nahrát do paměti a tak je možné herní disk po nahrání vyndat a vložit do konzole hudební CD, čímž při hraní dostanete možnost přehrávat vlastní muziku, pokud vám těch 6 syntetizátorových skladeb nevyhovuje. Ridge Racer je v tomto ojedinělý, pozdější tituly vždy streamovaly data z disku i během hraní.
Pěknou tradici pak založila úvodní minihra Galaxian, kdy vybrané díly Ridge Racera mají po spuštění také klasickou vzpomínku na éru osmibitů v podobě jednoduché hříčky, jejíž pokoření vám ale odemkne nějaký bonus do plné hry. Příslušnost k mincovnímu automatu jako v jediné hře série připomínal styl závodění, kdy i při normálním závodě stále strašila odtikávající časomíra, kterou jste naplňovali průjezdy checkpointy na trati. I když hra oproti automatu nenabízela prakticky žádné velké vylepšení, díky velmi rychlé 3D grafice, jež byla v té době na vrcholu možností tehdejších konzolí, se hra velice dobře prodávala, když navíc její vývoj nestál mnoho. Celkem se v prvních týdnech prodalo více než 1 milion kopií, což na launchovou konverzi nebylo vůbec marné.
Jak se závodí v Ridge Racerovi
I díky dobrým prodejním výsledkům pak vzniklo druhé pokračování Ridge Racer: Revolution z roku 1995, pro které Namco již vytvořilo zcela novou hru, ovšem na shodných přísně arkádových principech. Úspěšně se rozmáhající platforma PlayStation si pak zajistila, že tento druhý konzolový díl vyšel exkluzivně pouze na konzoli od Sony. Je ovšem zajímavé, že v prodejích druhý díl jedničku dohnal, ale nepředehnal. Právě proto pak Namco do třetice zcela změnilo nejen styl hraní, ale hlavně grafiku, když pouťovou barevnost nahradilo reálným vzezřením a jasným příklonem k větší realitě. O těchto sourozencích ale zase příště.
Tahle série je pro mně nehorázná srdcovka, a i když to jsou pro někoho krabice na kolečkách,tak dát mi někdo vybrat na jakou zavodní hru z ps1 vzpomínám bude to právě RR, a jisté sympatie chovám i k novým přírůstkům.3DS se svého RR taky dočká ,tak doufám že nevynechají ani psp2(a stejně se tak bude jmenovat,nevím na co si hrajou s NGP 😀 ).
Všechny díly jsou sice na jedno brdo, ale taky mě baví. Prostě pohoda přístupný závodění, a navíc ty hry skvěle běží a úžasně vypadají.
Naopak, většina her na PS1 se nahrávala do paměti tak, že bylo možné vytáhnout CD s hrou a pustit si své audio. Fungovalo to i v mnohem novějším V-Rally a dalších. A to prosím měla PS1 pouhé 2 MB RAM. Také není pravda, že 388 MB je na PS1 střídmá hra. Většina z tehdejších her se vešla do 100 MB (třeba Crash Bandicoot měl 46 MB). Autor má sice herní zkušenosti, ale technicky je mimo mísu.
No jo, klasika všech klasik. Martin: A pan je znalec a chyta za slovo. Si to poradne precti. Na dnesni dobu je 400MB fakt malo a nevim o tom, ze by vetsina her sla vyndat. To slo u par prvnich titulu, pozdeji uz to Sony zakazala uplne kuli piratstvi. Osobne ale povazuju za nej Ridge R4. I graficky to je spica.
Guzdek: ad „nevim o tom, ze by vetsina her sla vyndat“ – když to nevíš, tak to vyzkoušej a neteoretizuj.
Jinak Ridge Racer je fakt klasika a zaslouží si místo v každé kolekci PS1 her. I poslední díl na PS3 je fajn, dokonce i po té době je vizuálně špičkový (navíc 60fps@1080p, což kromě Wipeouta žádné závody na PS3 nemají). Jen ten specifický styl jízdy smykem dost lidí odrazuje, ovládání je opravdu velmi neobyvklé.
Panové, co takhle Moto Racer ? Na ten jsem si teď vzpomněl, a jednička mi RR sérii docela připomíná. Taky docela zábava 🙂
Ten sice doma mám, ale moc jsem ho nehrál, raději mám dvoustopáky. Nejvíc jsem se nahrál TOCA série.
Docela náhoda ale byl oznámen novej RR(UNBOUNDE) ale od tvůrců FlatOut,tfuj 🙂
Tak RR:Unbounded není špatná hra ale RR to není 🙁 Co fanouška jako mě na RR:U potěší je pár aut & písniček ze starších dílu ale to je málo …
už jsem psal, jezdím to teď na tabletu se 4jádrem a desítkou obrazovkou….:) Jsem rád, že poznám co je auto a co zeď, přesto, mám tu hru moc rád….:) Jen mám docela pochyby o to tvém obrázku, zda to je skutečně ten první start a první trať? Má dojem, že odstartuješ, trochu z kopce a pak doprava do prudkého stoupáku, jak jsem říkal po kočičích hlavách …:) Ale proč se škorpit, je to klasika a ta se neohraje..:) Zkusím to ofotit a poslat, co myslím…:)
ACE: Máš pravdu, je to už po startu – dobrý postřeh!