Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Toto je hodně příjemné vzpomínání, však si první Ridge Racer zrovínka připomínám nad kapesní odbočkou Ridge Racer pro PSP. Ridge Racer první toho jména, byla totiž úplně první vydaná a prodávaná hra na tehdy zbrusu novou konzoli PlayStation. To se stalo 3. 12. 1994 a hra dostala také odpovídající prodejní kód SCES-00001, dokazující, že jde opravdu o prvňáčka. Ten důvod, že Namcu přísluší primát první vydané hry na PSX, je ovšem docela prozaický.

Prostě to jako první stihli, protože oproti ostatním vývojářům měli mnohem méně práce. Ridge Racer totiž již v roce 1993 Namco vydalo jako arkádový automat a na PSX už pak jen vlastně hotovou hru přeportovali a otestovali. Pro tento titul tvůrci vytvořili smyšlené japonské městečko Ridge City, kde se celá, nyní již 24 dílná(!) série, odehrává. V této první hře tvoří tratě vlastně jen jeden jediný okruh, který má několik variant a a je rozdělený na dvě hlavní části. V nich se pak jezdí celkem 6 různých variant trati, včetně opačného gardu.

 

Ridge Racer na PlayStation

 

Garáž pak obsahuje pouhých 13 smyšlených automobilů, jejichž hlavní charakteristikou, ostatně přetrvávající až do dnešních dnů, je možnost maniakálních smyků, které jsou řiditelné a zrychlují průjezd zatáčkami. Herní módy jsou pak všehovšudy pouze 2, a to klasický závod proti 11 protivníkům a časovka proti jedinému vyzyvateli a později dvojici vozů. Hra je ale zajímavá tím, že díky své střídmosti (celá zabírá pouze 388 MB), se dokáže celá nahrát do paměti a tak je možné herní disk po nahrání vyndat a vložit do konzole hudební CD, čímž při hraní dostanete možnost přehrávat vlastní muziku, pokud vám těch 6 syntetizátorových skladeb nevyhovuje. Ridge Racer je v tomto ojedinělý, pozdější tituly vždy streamovaly data z disku i během hraní.

Pěknou tradici pak založila úvodní minihra Galaxian, kdy vybrané díly Ridge Racera mají po spuštění také klasickou vzpomínku na éru osmibitů v podobě jednoduché hříčky, jejíž pokoření vám ale odemkne nějaký bonus do plné hry. Příslušnost k mincovnímu automatu jako v jediné hře série připomínal styl závodění, kdy i při normálním závodě stále strašila odtikávající časomíra, kterou jste naplňovali průjezdy checkpointy na trati. I když hra oproti automatu nenabízela prakticky žádné velké vylepšení, díky velmi rychlé 3D grafice, jež byla v té době na vrcholu možností tehdejších konzolí, se hra velice dobře prodávala, když navíc její vývoj nestál mnoho. Celkem se v prvních týdnech prodalo více než 1 milion kopií, což na launchovou konverzi nebylo vůbec marné.

 

Jak se závodí v Ridge Racerovi

 

I díky dobrým prodejním výsledkům pak vzniklo druhé pokračování Ridge Racer: Revolution z roku 1995, pro které Namco již vytvořilo zcela novou hru, ovšem na shodných přísně arkádových principech. Úspěšně se rozmáhající platforma PlayStation si pak zajistila, že tento druhý konzolový díl vyšel exkluzivně pouze na konzoli od Sony. Je ovšem zajímavé, že v prodejích druhý díl jedničku dohnal, ale nepředehnal. Právě proto pak Namco do třetice zcela změnilo nejen styl hraní, ale hlavně grafiku, když pouťovou barevnost nahradilo reálným vzezřením a jasným příklonem k větší realitě. O těchto sourozencích ale zase příště.