Sice se to na internetu množí názory, že duch celé série je tímto brzo příchozím dílem fuč, ale já bych to tak černě zase neviděl. Tedy soudě podle velmi kratičkého dema, jež jsem si zahrál v podobě xboxové verze a také asi 15 videí, jež ukazují skoro více. Ano, taky mám rád tu trpělivost, s jakou je nutné u starších dějství opatrně postupovat vpřed a obezřetně likvidovat, nebo obcházet každého jediného nepřátele.
Ale přece to Conviction, alespoň podle té párminutové ukázky a trailerů neztratil, pouze řešení dříve zapeklitých situací dosti usnadnil. Nicméně posun k akční náplni jasně poukazuje velmi překvapivá absence možnosti odtahování mrtvol, bez níž se by se dřívější Sam Fisher asi neobešel. Z tohoto titulu taktéž chybí třeba plazení, když přeskok je řešen výhradně kontextově na předem daných místech. Všechno cpát na kontextové tlačítko je obecně takový dnešní nešvar, který moc nemusím, nicméně tady to aspoň není tak patrné.
Naštěstí nám zůstalo to hlavní, a tím myslím funkční krytí, vlastně naprosto stejně dobře fungující jako ve videoherním Prison Breaku, jenž jsem nedávno dohrál. Tedy na požádání se přitisknete k jakékoli překážce s tím, že se Sam znovu namluvený Michaelem Ironsidem dokáže zrychleně rozběhnout, popř. doskočit do následující schovky, což působí pěkně a také se to dobře ovládá. Velkých změn doznal soubojový systém, mohu-li to takto vznešeně nazvat. Hra vás totiž odměňuje – tím bych ani neřekl, že nutí – za tiché likvidace zblízka, kdy je nutné k nepříteli tiše přilézti. Tvůrci totiž Sama naučili bojovému umění Krav Maga, což dělá hru hodně brutální.
Když se vám překvapivý úder zblízka povede, což není k určité a schválné tuposti protivníků žádný problém, vybíráte si z možnosti použít protivníka jako živý štít, nebo jej v instantní animované akci zlikvidovat. V tomto musím podotknout, že i když držíte oběť jako svou rukojmí, můžete se snáze dostat přímo před její kolegy, kteréžto lépe zblízka třeba zastřelíte. Nicméně pokud vystřelíte, kolega nekolega, jeho parťáci jej při míření vaším směrem okamžitě rozstřílí na maděru.
Takhle demo začíná: ta krev všude okolo je toho plešouna
Za dobře provedené blízké útoky dostanete k dobru do banku možnost označit až tři cíle v předstihu díky funkci MaE – Mark & Execute, jež pak Sam kdykoli a kdekoli na váš pokyn sám automaticky zastřelí, vždy se 100% úspěšností. To je na jednu stranu ohromné zjednodušení, které hardcore fandové minulých dílů těžko rozdýchávají, nicméně podle vyjádření tvůrců byly dřívější Samovy eskapády podle obecných hráčů dosti obtížné, což chtějí nejen tímto nyní změnit, aby hra nebyla tak frustrující. Však si můžete i nadále vybrat ze tří obtížností, přičemž dávám palec nahoru, že to lze měnit i za chodu hry.
Sice zde chybí jakýkoli ukazatel utajení nebo radar s mapkou, ale navigační bod dalšího postupu již nikoli, stejně jako tradiční ukládání skrze docela hustě rozmístěné checkpointy, jakožto další skoro dnes již klišovitá funkce, které se všichni drží jako čert kříže. Snad je ty výbušné sudy postrádám… Hodně svěže přitom vypadá brífink v podobě úkolů a noticek zobrazovaných trochu netradičně přímo do prostředí, třeba na zeď domu před vámi, jak ukázalo demo, když jste měli infiltrovat staré opuštěné skladiště poblíž Washingtonského přístavu, na jehož stěnu vám dala hra na viděnou zadaný úkol.
Přit vstupu tak můžete nejdříve prohlédnout špehírkou pod dveřmi, popř. je rovnou vykopnout (to paralyzuje nepřítele těsně za dveřmi, ale zase udělá větší rámus), nebo otevřít. Naopak je Sam za sebou i zavře a podobně pro temnější postup dokáže také rozstřelit svítídla, nicméně je škoda, že nikoli všechny. Když hra nějakou lampu považuje za malé ztížení vašeho postupu, tak je zkrátka nerozbitná a basta. Nicméně plno objektů na scéně lze odstřelit, popř. uvolnit a tím třeba zabít protivníky pod nimi, klidně za pomoci systému MaE, stačí se jen pořádně dívat.
Další novinkou je statický stín, jenž v podobě obrysu zůstane stát na vaší pozici, kde jste naposledy pálili na protivníky. Díky tomu můžete tento svůj obrys tajně opustit a nepřátele obejít, protože oni tímto jakoby myslí, že stojíte stále na tom samém místě, k němuž směřují svoji palbu. Zajímavé, což o to, ale trochu to na mě působí jako taková až moc velká úlitba na oltář debility počítačových protivníků. Kvůli této funkci ale už i demo nabídlo některé lokace ve sklepení skladiště, kde vpřed existuje zdánlivě pouze jediná cesta přímo skrze partičku nepřátel.
Zadání aktuálního úkolu vidíte přímo v prostředí
Je asi třeba zvyku, že Conviction už bude v určitých pasážích striktně vyžadovat prostřílení se vpřed, tedy nikoly výhradní kradmý postup, jako to šlo dříve, ovšem i tak v drtivé většině existuje více cest vpřed, jen nejsou hnedle zcela patrné! Však trochu násilnickou povahu ukazuje Sam už v úvodní sekvenci dema, kde z jednoho plešouna jménem Gramkos páčí informace třískáním jeho hlavy o pisoáry, jež se krásně barví jeho krví a tříští mu kebuli. Křupnutí vazu po jeho napráskání tak může plešounek vnímat skoro jako malé vysvobození. V plné pak za takovéto výslechy a mlácení obětí o objekty dostanete body PEC – Persistent Elite Creation, za něž si nakoupíte nové oblečky, vybavení a upgrady do dalších úrovní singlu i multiplayeru.
Nakonec si neodpustím rýpavou poznámku k postupu ve hře, který je stále posunován jen malými výseky prostředí směrem vpřed. Však po překonání určité čáry vás totiž hra nepustí byť jen o pár kroků zpět, což mi dosti vadí. Zkuste si tak po vlezu do skladiště vrátit zpět na palouček s nákladním vozem na pobřeží před ním. Nejde to. Pustí vás to zpět jen pár metrů ode dveří. Když vám tak z kapsy opodál vypadne peněženka a vy to zjistíte až o kousek dál, máte smůlu a můžete rovnou volat do banky, ať vám stopnou kreditku k tajnému účtu, protože pro šrajtofli se vrátit nemůžete.
Conviction bych tak rozhodně nezatracoval, protože důležitý bude v tomto případě také příběh a další Samovy schopnosti, v ukázkách neviděné. Nicméně ten starý známý Splinter Cell to jisto jistě nebude. Spíše možná agresivnější, hbitější a akčnější dobrodružství, které vaši trpělivost vymění za větší spád a trochu více toho adrenalinu. Však ve třech krátkých lokacích a místnostech najdete v demu až 21 nepřátelských žoldáků!
Ostatně sami tvůrci chtěli po tolika stejných dílech jisté osvěžení do série, kterou čerstvě a schválně směřují trochu jinak, což považuji přinejmenším za sympatické. Však jim to pochválil i samotný Steven Spielberg. Stealth tak sice nebude tím správným pojmenováním, nicméně pokud význam slova AKCE nebude devalvován, tak snad budeme všichni spokojeni. Hra vyjde kolem poloviny dubna výhradně na PC a Xbox 360, přičemž v balení by měl být také kód na MP Betu Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier.
(V nové anketce vpravo se můžete vyjádřit, který Samův díl je pro vás ten nej.)
Oficiální www stránka Splinter Cell: Conviction je zde a pokud vám demo dělá problémy zkuste i oficiálního průvodce tímto demem od Prima Games zdarma tady.
Zdravím, článek zajímavé, ale mám dvě malé výtky. Sam uměl Krav Maga i dříve (nejvíce se o tom mluvilo v knihách), takže ho to nenaučili vývojáři, ale spíše David Michaels. A u té nové ankety bych ještě přidal Splinter Cell Essentials, a Splinter Cell Double Agent bych rozdělil na Next Gen a Old Gen verzi, protože je mezi nimi obrovský rozdíl.
No, všechny Samovy pohyby ve hře vytváří programátoři, proto ten obrat, že ho to naučili vývojáři. Anketa je délkou limitována počtem otázek (pro změnu délky bych musel stále upravovat kód), proto tam nemůže být všechno.
Netvrdím to s istotou, matne si spomínam len na nejaké video, ale nepochopil si to s tým statyckým tieňom zle? Ak je to to na čo si ja spomínam tak to bolo prezentované tak, že to je proste pozícia kde ťa nepriateľ naposledy videl (bez ohľadu na to či si strieľal či nie). A to nepovažujem za takú debilitu, predsa nebudú nepriatelia páliť kade tade keď ťa predpokladajú na nejakom mieste…
Jo, tak to je, ale přece jen je divné, že do toho místa pálí v demu prostě furt, dokud tě neobjeví jinde, což mi přijde krapet jednodušší. Asi bych volil časové omezení, chvilku pálim na posl. místo a pak jdu hledat.
Ok, to časové obmedzenie by bolo fajn, máš pravdu. Ako som písal, videl som to len na niektorom promo videu, demo som nehral, a tam mi to pripadalo ako zaujímavý nápad. Okrem toho ťa to núti hrať stealth štýlom, aby ťa neobjavili kým sa nedostaneš poza nepriateľov, resp. kam potrebuješ.