Ještě mám v živé paměti velký propadák prvního Stuntmana na PS2, který měl ale také sloužit jako technologické demo enginu, jenž se později použil na kolegu Drivera třetího. Ani ten ovšem nedopadl o mnoho lépe. Nicméně aktuálně je na pořadu další filmový spektákl s kaskadérem v hlavní roli, který premiérově vyjde již na next-gen konzole. Okusil jsem jeho demo pro Xbox 360. Základní koncept zůstal od minula úplně stejný, na první pohled se skoro vůbec nic nezměnilo. A nevím, jestli to je zrovna dobře. I zde tedy v časovém limitu musíte v kokpitu smyšlených aut zručně manévrovat a plnit tak roztodivné režisérovy požadavky.
Každé minutí určené pasáže, překážky či kaskadérského kousku smázne jednu z pěti hvězdiček. Pokud se odkloníte z vytyčené trasy, pojedete moc pomalu a nebo minete, popř. neprovedete maximálně pět triků, jízda okamžitě končí. Co se týká hratelnosti, tedy žádná změna a moc dobře na tom není ani grafika. Sice nemůžu říci, že je vyloženě špatná, ale na dnešní špičku zatím dost ztrácí. Oproti chudšímu předchůdci ale již na place konečně uzříte filmový štáb, režiséra a hlavně osvětlovače. Ovšem je to stále spíše sporadicky.
To, že jezdíte pro film a jste stále v hledáčku kamer, tak kromě startu vůbec nezaregistrujete. Navíc je rozmístění personálu někdo dost nešťastné, takže se klidně stane, že jednoho či dva osvětlovače smetete svojí divokou jízdou, což by se asi nemělo stát. Náhledy jsou pouze tři, z kapoty i za autem, kamera z kokpitu pochopitelně absentuje, protože v tomto pohledu by se asi auto velmi špatně řídilo. Alespoň je do interiéru pěkně vidět. Již jsem zmínil, že koncept úrovní zůstal prakticky nezměněn, takže i po druhé jsou plně nalinkované jízdy s vyznačenými kaskadérskými úkoly mírně frustrující. A to i přes doplnění nového „easy“ režimu, kde máte na všechno více času a režisér již tolik nelpí na správném projetí daných úkolů a překážek.
Každou jízdou musíte splnit dané úkoly (skoky, otočky, průlety, bouračky, střelba, bodyčeky s autem, jízda po dvou kolech, atd.), za něž obdržíte určité bodové příděly. Triků a kaskadérských kousků je ve hře přesně 24. Na „zmýlenou“ máte k dobru pět hvězdiček. Pokud tedy minete, nebo neprovedete maximálně pět triků v jízdě, akce končí a musíte opakovat. A věru že restart budete používat opět poměrně často. Bodové skóre se pak násobí za každý úspěšně splněný trik pro režiséra, další akční kousky a nebo za projetí dílčích úseků ve stanoveném čase.
Vždy jste vrženi přímo do víru natáčení, žádné zkušební projetí, trénink, či podrobnější instruktáž není přítomna. Pouze při loadingu každé jízdy je velmi povrchně nastíněno několik vybraných překážek. Opakovačky sice nepostrádají jistý náboj, ale nedají se vůbec ovládat, ani uložit, což je velká škoda. Nicméně kromě různých typů aut se projedete i na motorkách, přičemž celkový počet vozidel se vyšplhal na 25 různých kousků. Perličkou budou i triky na rychlém vznášedle.
V uvolněném demu se nabízí trojice lokací ze dvou filmů. Katastrofický scénář prvního filmu je umístěný do severní Ameriky, kde musíte umně kličkovat v městečku postiženém erupcí lávy z blízké sopky. V tomto prostředí je umístěna dvojice úrovní. Daleko zábavnější ale je akční jízda se střeleckými vložkami, která jakoby z oka vypadla typické bondovce. Ve všech třech případech máte na celou jízdu časový limit mezi jednou a dvěma minutami. Plná hra by pak měla obsahovat půl tuctu filmů, do nichž bude umístěno 36 úrovní. Dočkat bychom se měli i podpory volantů a to jak na počítači, tak i na konzolích (Xbox 360 a Playstation 3).
Novinkou bude premiérový multiplayer až pro osmičku hráčů, kde budete bojovat o co nejvyšší skóre za triky s jedním rivalem a nebo ve speciálních arénách ve větší skupině kaskadérů. Ovšem podrobnější údaje o nabídce pro více hráčů zatím nebyly zveřejněné, takže výše uvedené neberte nutně jako bernou minci. Pomocí přiloženého editoru si také budete moci vytvořit vlastní unikátní filmové tratě, na které můžete pozvat další živé hráče a svést s nimi souboje na své domácí trati. Chybět nemá ani offline multiplayer na jedné obrazovce v párty stylu, kde se bude zřejmě jednat o postupné jízdy s kamarády o co největší dosažené skóre na jedné vybrané trati.
I když některé nové prvky v sérii vypadají velmi dobře (tři různé typy vozidel, jednodušší režim jízdy, široce pojatý multiplayer a editor tratí), zatím ne zcela hotová hra nepůsobí nijak extra zábavně a čerstvě, když spíše jen jemně vylepšuje neosvědčený koncept původní hry. Na vylepšení ale už moc času nezbývá, protože nový kaskadér má datum vydání již na konci srpna tohoto roku. Konec letošních prázdnin tak rozhodne otázku, jestli bude druhý pokus o simulaci automobilového kaskadéra jen další plácnutí do vody pro úzkou skupinu herních masochistů, nebo se Stuntman konečně na druhý pokus dočká toho vytouženého herního Oskara.
Oficiální www stránka hry je zde.
Článek napsán pro server Hratelne.cz.
Demo me teda neuchvatilo. Pravda, pryc je neuveritelna obtiznost, ale stejne je to takove nezabavne…
Mě taky ne, stejná bída jako první díl. Snad bude multiplayer lepší.