Babtiste Miny je šikovný francouzský kreslíř, ilustrátor a herní vývojář z Lyonu, který má naprosto úžasný malířský rukopis ve stylu klasických temných komiksů. Dříve tento umělec pracoval jako ilustrátor a storyboarder pro velká studia, ale jak to tak bývá, nakonec se osamostatnil a v domovském Lyonu si s dalšími třemi kolegy založil malé a nezávislé studio Ars Goetia. Na Minyho úžasnou tvorbu, kterou tvoří v Adobe Photoshopu, mrkněte do jeho galerie na ArtStation. Jeho první samostatnou hrou je zhruba rok staré středověké akční RPG žánrů metroidvania/rogue-lite Dark Devotion. Na něm se ale ještě podílel pouze externě jako ilustrátor. První hrou jeho vlastního studia Ars Goetia je temná adventura žánru point-n-click The Blind Prophet.
- Platforma: PC
- Datum vydání: 5. 2. 2020
- Výrobce: Ars Goetia (Francie)
- Vydavatel: Ars Goetia (Francie)
- Žánr: klikací hororová adventura
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 900 MB
- Herní doba: 6-8 hodin
- Přístupnost: neomezena
- Prodejní verze: digitální (Steam)
- Cena: 15,99 EUR (430,-)
RPG Dark Devotion před lety uspělo na Kickstarteru a tak to Miny a spol. s novým titulem The Blind Prophet také zkusili. Požadovaných 10 tisíc € v pohodě překročili a tak svoji první hru vydali 5. 2. 2020 digitálně na GOGu a Steamu. Jestli je něčím The Blind Prophet obzvláště zajímavý, je to jeho unikátní grafický styl v podobě ručně kreslené komiksové novely, které se kompletně ujal sám Baptiste Miny. Nádherné obrazovky v temném až hororovém podání naprosto jasně evokují slavné noirové komiksy jako Hellboye, Loba či Sin City. The Blind Prophet se odehrává v kulisách zločinem prohnilého a zkorumpovaného městečka Rotbork, pro něž se tvůrci inspirovali u anglických a polských rybářských vesniček. Však ve městě najdete různé cedule a nápisy v angličtině i v polštině (Poláci totiž pomáhali s marketingem).
Výhradně noční vísku tvoří přesně 99 Minyho ručně kreslených lokací, přičemž tato místa obývají nejen různé nekalé živly, ale do Rotborku se z nějakého záhadného důvodu sjelo snad celé peklo, které využívá a korumpuje obyvatele ještě více, než oni sami mezi sebou. A proto na Zemi sestupuje nesmlouvavý apoštol Bartolomeus, jenž má od Boha za úkol pomoci dobrým lidem Rotborku a pekelné služebníky ve městě zlikvidovat. Zdejší tvrďák Bartolomeus ale nemá vůbec nic společného s tím historickým apoštolem Bartolomějem, co zahynul mučednickou smrtí stažením z kůže. Vzhledem i svými skutky je více podobný filmovému Mstitelovi Dolphu Lundgrenovi ze stejnojmenného snímku z roku 1989.
The Blind Prophet má taktéž blíže k formě interaktivního komiksu než k pravé interaktivní hře, protože grafické provedení je prakticky statické. Před vámi se střídají statické obrázky, na nichž se trochu hýbe většinou jen samotný apoštol, jinak jsou to vlastně taková komiksová políčka. Ani v lokacích se hlavní hrdina nikam nežene, vždy se objeví někde poblíž jako stojící osoba. Akční scény, kterými hra nijak nešetří, jsou opět podávány formou statických komiksových políček, a to za doprovodu parádní hudby a střídmého dabingu, který se omezuje pouze na mručení, výkřiky a uchechtnutí. Vzhledem k malému rozpočtu hry se ani nedalo čekat, že bude hra plně namluvená, ale pravda je, že ten větší život na obrazovce kolikrát dost chybí.
Na druhou stranu hra nešetří násilnými scénami, však apoštol v božské honbě za zničením zla shodou věcí navíc přizabije celé zástupy nevinných, byť zkorumpovaných civilistů. Už jen z okolních obrázků na vás určitě dýchne řádně temná až hororová atmosféra, která nese samotný velmi zajímavý příběh asi na 6-8 hodin hraní, což na takovouto menší indie hru není vůbec špatná délka! A co je důležité, že si celé dobrodružství v kůži božího bojovníka udržuje velkou porci napětí a motivaci prakticky až do finálního epilogu (hra je rozdělena na 5 delších kapitol), u něhož kvituji, že není uměle natahován nějakými předlouhými a obtížnými pasážemi, scénami či souboji. Jenom upřesňuji, pokud vám bude finále vrtat v hlavě, tak hra má opravdu jeden jediný konec!
Hraní je jinak zcela v intencích žánru klikacích adventur, takže se kliknutím na šipky pohybujete po lokacích. Tady bych se s velkou výtkou zastavil, protože ve hře sice máte k dispozici přehlednou mapu v podobě obrázku celého městečka z ptačí perspektivy, ale již se po ní nemůžete nijak pohybovat, což je velká škoda. Možnost rychlého přesunu by celé hraní zjednodušila, protože ve změti uliček je občas těžké se orientovat, ale na druhou stranu by to dobu hraní hodně zkrátilo, což asi tvůrci nechtěli dopustit. Klasicky máte obrazovku posetou interaktivními body, takže u člověka si můžete promluvit, věci sebrat a použít (v inventáři je lze i kombinovat, např. kotvičku s lanem pro lanový hák), přičemž vždy máte i textový popis, jenž občas funguje jako malá nápověda, co dělat dále.
Na poměry žánru ovšem hra není nijak složitá, v deníčku vždy vidíte, po čem právě pátráte, takže se ani nikde nezaseknete. Temně dobrodružné putování je pravidelně prokládáno v drtivé většině spíše triviálními logickými hádankami, kdy stačí pouze něco logicky přesunout, případně nastavit podle indicií v blízkém okolí. A dost často vám bude hned v obrazovce jasné, co se asi bude dále dít a co se vám bude později hodit. Pouze kolem poloviny hraní jsou tyto logické úlohy těžší, ale také dost nudné. Např. zdejší podoba toho nadpoužívaného propojování vedení skrze otáčení a zaměňování dlaždic s barevnými drátky je zbytečně zdlouhavá a pěknou chvíli vám asi bude trvat, než pochopíte zákonitosti, podle kterých se pohybují.
Velmi jsem také postrádal klávesové zkratky, protože hra se ovládá výhradně klikáním a hýbáním s myší, takže mě po několika hodinách již dost bolela ruka a karpální tunel se ještě více prokopal. Varovat také musím před jistou nekonzistencí, protože některé střihové scény z komiksových políček hra servíruje bez vašeho zásahu, kdy se okénka sama střídají, zatímco jindy již musíte posuv scénky sami manuálně odkliknout. Na hře je zkrátka vidět ta nižší produkční hodnota daná na vrub malému a nikterak bohatému studiu, kdy se celý vývoj bohatě vešel do 400 tisíc korun. Nicméně atmosféra by se v ní dala krájet a už jen sledování těch nádherných ručně kreslených políček je velká pastva pro oči!
Jediný větší zádrhel tak vidím v hodně sebevědomé cenovce, která i se současnou drobnou slevou dělá skoro 450,-. A to je na tuto hru prostě moc. Ovšem pokud máte rádi klikací adventury s výtečnou atmosférou, určitě bych hlídal, až její cena trochu spadne, protože jinak je The Blind Prophet rozhodně povedený kousek, který se pro další komiksové zpracování doslova nabízí. The Blind Prophet si ale minimálně můžete zadarmo vyzkoušet, protože na Itchi je stále volně ke stažení jeho demo.
Hodnocení GamesBlogu: 6/10
Nejnovější komentáře: