Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

ttbox.jpgGran Turismo 4 se vrací, ovšem tentokrát „jen“ na dvou kolech. Do Evropy totiž míří reálný motocyklový simulátor ze stejné stáje, který má potenciál k opanování jedné stopy podobně jako to dokázal jeho předchůdce na čtyřech kolech.

Gran Turismo 4 již nějaký čas ovládá přední příčky žánru automobilových simulátorů nejen na PS2, ovšem kouzelníci z Polyphony Digital již pilně připravují Evropský launch dalšího ultimativního simulátoru. Tourist Trophy si totiž bere na paškál tentokráte závody v jedné stopě, i když trošku jiným způsobem než dosavadní lídr tohoto žánru MotoGP 4. V Tourist Trophy nenajdete desítky závodních speciálů na jedné trati, ani známá jména pilotů. Podobně jako v GT se totiž jedná o „civilnější“ závodění skutečných motocyklů z dnešní doby i časů nedávno minulých, které naleznete v každém lepším showroomu.

Sice nechybí ani široká nabídka závodních strojů, ale hlavní prim hrají stěžejní modely nejlepších motocyklových značek a samozřejmě důraz na skutečné jízdní vlastnosti a chování motorky dle reálných strojů. Zatím si tento simulátor můžou zahrát pouze v Japonsku, starý kontinent si musí ještě několik týdnů počkat, nicméně původní NTSC verze dává nahlédnout i do připravované „palové“ mutace, kterážto bude až na pár specifik prakticky identická.

Zatím byla pro Evropské vydání potvrzena desítka značek: Honda, Yamaha, Kawasaki, Suzuki, Aprilia, Ducati, MV Agusta, BMW, Buell a Triumph v kubaturách 200 -1300 ccm, čítající přes 120 modelů, ale je možné, že se nějakých nových krásných kousků ještě dočkáme, protože zde zcela chybí např. choppery. Hra kompletně využívá engine GT4, takže si Tourist Trophy můžete jednoduše představit jako tento špičkový simulátor, ovšem s dvoustopými stroji v autoparku. Styl i obsah nabídek je tedy velmi podobný, rozsáhlé možnosti nastavení jsou zcela identické s GT4 a obsažen je i Replay Theater a vynikající fotografický režim. Většina okruhů a tratí také odpovídá svému předobrazu, ovšem některé jsou nově upravené a nechybí ani sbírka několika zbrusu nových, takže celkový počet opět dílem skutečných a dílem smyšlených okruhů se blíží číslovce 40.

NTSC verze motorek stejně jako tatáž mutace posledního Gran Turisma jsou na PS2 prvními vlaštovkami HDTV podpory, protože obě hry podporují jak režim EDTV 480p (640×480), tak i špičkový HDTV 1080i, kdy na kompatibilních televizích skrze komponentní kabel uzříte impresivní obrázek v rozlišení až 1920×1080 bodů. Jak GT4, tak i Tourist Trophy vypadají v HDTV režimu naprosto fantasticky, když na širokoúhlém obrazu strčí do kapsy i mnohé konkurenční tituly na PC a o klasické „palové“ verzi ani nemluvě. Nicméně se obávám, že ani u nových motorek se Evropa HDTV podpory opět nedočká.

Jízdní režimy v podstatě kopírují strukturu podniků GT4, takže kromě volné jízdy a rychlého závodu se opět dočkáme (ne)oblíbených licencí ve 4. třídách, kdy zaujme např. jízda na motorce s instruktorem. Čerstvý vítr ovšem přináší nový mód Challenge, ve kterém máte za úkol utrhnout vedení alespoň na 10 sekund v závodě s jedním oponentem. Arkádová nabídka dále obsahuje klasickou časovku a multiplayer na rozdělené obrazovce. Obsáhlá kariéra ovšem není postavena na modelu vydělávání peněz, ale na klasickém postupu odjetými závody. Před jízdou se hodí zatím nevídaný rozsah ladění stroje i jezdce, kde nechybí ani rozsáhlá volba správného posedu (např. úhel sevření loktů, míra přikrčení, či chování jezdce v zatáčkách), nebo nabídka značkového oblečení. Při závodě je pak k dispozici trojice pohledů, včetně funkčních a unikátních kokpitů každého stroje. Potěší i jinde zatím sporadicky využívaná osobní konfigurace tlačítek, nebo možnost separátního brzdění přední a zadní brzdou.

Modely motocyklů jsou dokonale akurátní, včetně výborného zvukového projevu vysokootáčkových motorů a podobně realistické pohyby jezdců zatím nenabídla žádná jiná hra. Dojem z rychlosti je i díky naprosto plynulému snímkování a také zdařilým zvukovým projevům proudícího vzduchu značný, ovšem japonská verze dovolí „pustit“ na trať v jednom závodě jen několik málo jezdců, což je zřejmě bohužel daň za nextgen grafiku v HDTV. Ovšem jestli bude Evropa opět bez podpory vysokého rozlišení, dá se očekávat možný nárůst účastníků závodu alespoň na počet závodníků v GT4.

Hudba je namíchána z nových samplů a použité jsou i nové skladby standardně v prostorovém ozvučení Dolby ProLogic II, ovšem inspirace soundtrackem dvoustopého bratříčka je více než jasná. Kolizní model samozřejmě opět chybí, ale zato není problémem upadnout z motocyklu i v úplném klidu. Pády jsou pak při jízdě poměrně časté a realistické zejména při smyku a vyjetí z vozovky, nicméně výsledná časová ztráta je naprosto minimální, protože se jezdec prakticky vzápětí zjeví opět připraven na vozovce ještě o několik metrů dál. Výborná fyzika motocyklů si žádá daleko větší pozornost při řízení, protože je nutné správně synchronizovat náklon a brzdn
ý účinek v zatáčce, popř. korigovat zatáčení přibrzděním jen jednoho kola. Motorky jsou totiž oproti autům ve vyšších rychlostech více nedotáčivé, na což má vliv zmiňovaná volba posezu i zvolené chování jezdce v náklonu.

Velkou pozornost i drobným detailům značí přítomnost spořiče obrazovky nebo samostatná aplikace pro přehrávání hudebních motivů ze hry. Hra by měla vyjít v Evropě již letos na jaře a očekává se podobný úspěch, jaký zaznamenal na trhu její předchůdce, i když Tourist Trophy není tak úplně novou hrou, nýbrž „jen“ vlastně starým dobrým GT4 ve dvou stopách.

Oficiální www stránka Tourist Trophy je zde.