Jeden z pouhých dvou přeživších herních magazínů nedávno oznámil další zdražení na bratru vysokých 250,-. Je otázka, jestli úbytek čtenářů, který jistě nastane, bude tak veliký, že jej zvýšené náklady těch zbývajících nedokáží nahradit. Je ale již nějakou dobu patrné, že čtenářů tištěných magazínů (a to i obecně) je s jistými výjimkami stále méně a méně, když se počítají na tisíce, než desetitisíce jako dříve.
Však vzpomínám, kdy jsem ještě hltal tenkrát zle drahý Oficiální Playstation Magazín, věnovaný jen a pouze jediné konzoli od Sony, jenž stál velmi podobnou cenu. Jenže to ještě nebyl internet tolik rozvinutý a člověk měl méně možností přístupu k informacím, než má dnes. To je podle mě jeden z hlavních důvodů, proč nejen herní časopisy tolik vymírají, když ten druhý může být nejspíše pohodlnost. Ano, čtenář chce informace okamžitě a rychle, což magazíny jen těžko zaručí.
Vlezu si na web, pár sekund šmátrám a mám hned po ruce obrovské médium plné informací, včetně dalších mediálních souborů, velkých obrázků a videí. To je sice možné např. i v DVD přílohách časopisů, ale už to není zdaleka tak pohodlné. Bičem, který si herní časáky na sebe upletly, jsou bezesporu přikládané plné hry. To je třeba v sousedním Německu již léta normální věc, ale tam je mnohem širší čtenářská základna a tak i časopisy vypadají vesměs mnohem kvalitněji a obsáhleji, než ty naše domácí.
Je nabíledni, že plné hry magazín prodražují, pro mnohé úplně zbytečně, protože jen málokdy tam je titul, který se ve srovnatelnou dobu nedá za podobnou cenu koupit v obchodě, nebo se nejedná o starší hru, již už skoro každý má. Na druhou stranu je zřejmě hodně lidí, kteří si kupují herní časopisy pouze kvůli pro ně atraktivní plné hře. Přitom upuštění od covermountování her je jasná cesta do pekel, jak ukázal např. Gamestar.
Troufám si tvrdit, že po opuštění přikládání her jakýkoli časopis do několika čísel skončí, protože naše česká nátura už nebude vidět dostatečný výkon za vynaložené peníze. A větší zlevnění se čekat nedá. Proto oba aktuální časáky musí chtě nechtě stále plné hry dávat k dobru, přitom bez nich by jim bylo asi lépe. Nicméně ti jsou na tom ještě relativně dobře, třeba v porovnání s mládežnickým Abíčkem.
To za mých mladých let bylo neskutečně nedostatkové zboží a nedalo se dokonce ani předplatit, protože kapacita nákladu již nestačila. Tenkrát to byl velice žádaný časopis, putující z ruky do ruky, věnující se dřívějším kratochvílím mládežníků: plastikovému, funkčnímu a papírovému modelářství, vědě a technice. Jenže dnes typickou mládež už nic z toho nezajímá. Vystřihovánky vyměnili za počítače, hry, konzole a mobily, s tím jsou ve třídě mnohem více in. Za postavený baráček z papíru už je nikdo (a někdy bohužel ani doma) nepochválí.
Dnešní ABC už je tak jen slátanina mixující lifestyle mladého člověka s přežívajícími vystřihovánkami, když muselo dřívější cestu skoro úplně opustit a dnešní odbyt už může na dřívější doby hojnosti jen v dobrém vzpomínat. Jenže u nás magazín nezachrání ani nízká cena. Pamatuji se na asi jeden rok vycházející dvojboj v podobě útlejších časopisů GameOn a PlayOn, věnujících se počítačovým a v druhém případě playstationovým hrám. První vedl svého času Tomáš Zvelebil a druhý Lukáš Bašta. Jeden ze šéfů vydavatelského domu se kdysi dokonce extrémně ztrapnil v reality show Výměna manželek.
Oba magazíny stály pár desetikaček, papír byl hrozný, ale rozsah vcelku uspokojivý. Nu a prodej i přes zanedbatelnou cenu snad nikdy nepřesáhl metu deseti tisíc výtisků. Anebo se slzou v oku vzpomínám na Next Level, i když mě můžete jako bývalého autora podezřívat z patriotismu, stejně jej pod vedením zkušeného Farida Starmana (nyní již pracuje pro druhou stranu barikády v EA) stále považuji za vůbec nejlepší domácí herní magazín.
A ten také nestál mnoho, navíc nabídl i velmi solidní design a úpravu. Nu a mateřský vydavatel jej stejně po pár číslech stopnul. Vyšší ceny tak nepovažuji za hlavní příčinu poklesu zájmu (alespoň u nás, v SR je to jiná), ale právě spíše tu v úvodu zmíněnou pohodlnost a konkurenci nových a pohotovějších médií v čele s internetem. I s přihlédnutím k tomu, že ceny jen málo starých her se dnes již počítají na pár stovek a mnoho lidí si raději koupí kvalitní plnou hru, než jeden dva výtisky.
Zlatá doba časáků je prostě dávno pryč, i když své čtenáře si podle mě i do budoucna stále najdou. Otázka ale je, jestli ty řídnoucí počty budou stačit pro udržení profitu bez toho, aby se ze stránek stala levná reklamní plocha, jak se to děje nyní u mnohých zámořských magazínů, kde je reklamy více, než ostatního obsahu. Pravda ale je, že zase stojí naprostý pakatel a čtenář je má skoro zadarmo.
Byl bych rád kdybych mohl nesouhlasit…
problemom je cena, ak by to stalo adekvatnu ciastku (akoze na slovensku za 14€ – sa v Burde, ci kto to level vydava asi zblaznili a kurzovy listok nevideli od roku 2004). Za level bez stupidneho DVD by som bol ochotny davat maximalne 4€ a kludne aj v zmensenej forme. Nie je problem v nezaujme, ale v sialenej cene. Ak moze 21. stoleti stat 2,50€…
Za sebe musím říct, že Next Level byl skvělý. Opravdu se mi líbil jak jeho design tak opravdu skvělé články. Bylo mi strašně, když jsem se dozvěděl, že končí. Všechna čísla mám schovaný a když mám čas, tak do nich vždycky nahlídnu. Podle mě by byl nejlepší časopis, který by neměl plné dvd, to je dnes stejně k ničemu, jenom to zabírá peníze. Já bych si rozhodně kupoval nějaký časopis, ale bez dvd.
Aha, tak to je skutečně darda. V czk to dělá kolem 360,-, což je fakt privela.
Nemôžem si pomôcť, ale mám pocit, akoby sa samé vydavateľstvo svojou stratégiou snažilo napr. Level položiť. 14€ je skutočne absurdná suma – kompletné ročné predplatné i so špeciálmi časopisu 21.století stojí 36€ a pomer cena/hodnota je tu absolútne niekde inde.
Taky bych radsi kupoval bez dvd. Kdyz jsem byl mensi tak jsem se vzdy tesil na plne dvd ale ted kdyz uz jsem starsi me dvd nezajima a je to spise na opak!
Clovece, 14 euro nestoji ani Playboy 🙂 Ako cena na Slovensku je ozaj prestrelena a neverim, ze naklady na prepravu, resp. distribuciu su schopne cenu vyhrotit az natolko.
V době, kdy si mohu jakoukoli hru stáhnout z internetu v okamžiku jejího vydání (a mnohdy i dříve) je přiložené DVD naprostá zbytečnost. Next level jsem kupovala, než mi bylo po třech (tuším) číslech sděleno, že končí zaváděcí cena.
Pro pořádek připomínám, že je pro mě mnohem pohodlnější si pročítat časopis u šálku kávy, než jak blázen stále klikat na odkazy internetu. U toho postrádám pohodičku, i když určité informace potřebuji pochopitelně ihned.
Ráda bych však konfrontovala články a recenze z netových magazínů s těmi v tištěných periodicích, nejlépe v polože v leže na zádech:-) Ale kupovat časopis za více než 100,-Kč, navíc plný reklam… Ne, děkuji.
No s tou cenou to pekne vymnoukli. Level jsem kupoval pravidelne a ted jsem dlouho premyslel, jestli do noveho cisla jit nebo ne. Nakonec jsem se rozhodl, ze nove cislo ozelim a radsi si poridim Eternal Sonata na Xbox 360 za tri kilca. Mimochodem plne hry a DVD priloha byly to posledni, kvuli cemu jsem si Level kupoval. Ja nevim, ale 250 za „casak“ jakoli kvalitni mi proste prijde uz moc.