Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Na papíře to vypadá skvěle, Xbox 360 je zábavním zařízením, nabízející půl tuctu různých herních platforem, což je mezi konzolemi malý unikát. Jen si to vemte, jsou to klasické krabicové X360 hry, výběr z krabicových starých xbox her, velké hry ke stažení v rámci služby Games on Demand, arkádové hry Live Arcade, staré arkádičky ze služby Game Room a také malé nezávislé hry Live Indie Games, vytvořené na nástrojích XNA Game Studio. Potud supr, ale např. v našich podmínkách jsou třeba hry na vyžádání blokované, což se snad konečně změní tento podzim s oficiálním spuštěním Xbox Live v ČR.

Já se ale budu věnovat tentokrát výhradně amatérským a nezávislým indie hrám, s nimiž měl dříve Microsoft velké plány. Ty se ale nenaplnily, za což si může výrobce zcela sám. Však výtvorů je díky intutivním a snadno dostupným vývojářským nástrojům XNA dost, ale Microsoft celou tuto službu zabil tím, že za prvé úplně všechny takto nabízené hříčky povinně zpoplatnil a navíc stanovil původně dosti přemrštěné ceny, mnohdy atakující dokonce vyšší hranici mnohem vyspělejších Xbox Live Arcade her.

Když se k tomu zpočátku přidal fakt, že tvůrci ani nenabízeli demoverze indie her, tak byl o tyto hříčky velice malý zájem a v počtu stažení byly až na posledním místě, při porovnání s těmi ostatními herními platformami, zmíněnými na počátku článku. Nicméně před několika měsíci se začalo blýskat na lepší časy. Jednak Microsoft připravil pro svůj dashboard i stahovací servery institut demoverzí pro všechny nově vydávané indie hříčky, které jsou zpravidla ve formě plné hry, pouze časově omezené.

Little Racers – jeden z povedených titulů za 240 MP (59MB)

Takže k dnešnímu dni mají snad všechny nabízené, a to i starší Indie hry svá dema. Mnohem podstatnější fakt je ale ten, že došlo v posledním updatu dashboardu k redukci cenové politiky, takže nyní je většina her nabízena sice stále za peníze, ale vesměs již v rozumné cenové hladině 80-240 Microsoft Points, byť těch 240 bodů je stále možná trochu moc.

Je ale samozřejmé, že díky tomu, že na tyto hry nemá Microsoft tak přísný filtrovací pohled jako na profesionální Xbox Live Arcade, je většina Indie her spíše dosti rozporuplné hratelnosti, no v mnoha případech to jsou i naprosté blbosti typu jednoduchých závodů Avatarů na jediném okruhu. Až na výjimky jsou všechny hry kratší doby trvání a samozřejmě jednoduššího vyznění, ale po pečlivém prosýcení se tam najdou i velice povedené kousky, nebo klidně i hodně obsáhlé sci-fi RPG.

Výhodou je samozřejmě velice úsporná velikost, pohybující se v drtivé většině jen v desítkách MB, maximálně v několika stovkách. To je oproti XBLA hrám kardinální rozdíl, kde velikostního rekordmana nyní hraje včera uvedená Lara Croft and the Guardian of Light, která požaduje stažení velkého balíku 2GB dat, jenž typické rozměry stahovatelných arkád dosti nabourává. Každopádně se u indie her může konečně očekávat nějaký lepší progres, než tomu bylo doposud, což je nejen z hlediska podpory amatérské tvůrčí komunity rozhodně vítané.

Oficiální produktový web Indie her je zde, můžete zabrousit i na kompletní přehled všech vydaných her, nebo se poinformovat o Indie hříčkách na Wikipedii.