Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

natalNedávno se na několika zahraničních médiích objevily hlubší a zajímavé informace o připravovaném interaktivním projektu revolučního ovládání her Natal od Microsoftu. Přitom se asi jen málo ví, jak přesně zařízení funguje, z čeho se skládá a co za ním stojí, proto jsem ta nejdůležitější fakta sesbíral a vložil je do tohoto příspěvku.

Natal byl poprvé představen na výstavě E3 z kraje tohoto roku jako odpověď Microsoftu na stále oblíbené pohybové ovladače od Nintenda, jež používá u své konzole Wii. Ve stručnosti si lze Natal představit jako citlivou kameru schopnou třírozměrného snímání obrazu před ní. Takže dokáže snímat obraz člověka ve všech rovinách a navíc zachytávat zvuky skrze zabudovaný všesměrový mikrofon. Tím pádem se zařízení nechá použít jako takový virtuální ovladač pro hry. Microsoft je také známý tím, že pro svá kódová jména rád používá místopisných názvů.

Ani Natal tak není výjimkou, protože zařízení dostalo svůj název podle jednoho městečka v Brazílii, odkud pochází jeden ze stvořitelů Natalu. A v latině prý Natal znamená hodící se termín pro narození něčeho. Natal by se tak měl objevit na trhu zhruba v druhé polovině příštího roku, byť přesné oficiální datum launche nebylo zatím zveřejněno. Z čeho se pak zařízení vlastně skládá?

Základem je poměrně výkonná RGB kamera uzpůsobená pro rozpoznávání základních barev, gest, pohybu a také pokročilejšího snímání tváře člověka. Infračervené a CMOS senzory zase dokážou oskenovat do tří rozměrů místnost, popř. všechny objekty do určité vzdálenosti před kamerkou. A podle prohlášení tvůrců i v prostředí se sníženou světelností, resp. zdroje světla by už neměly citlivost Natalu významně ovlivňovat, jak se nyní děje u předchůdců typu kamerky EyeToy a podobných.

Předváděčka konceptu Milo pro Natal z E3

Speciální algoritmus pak v reálném čase mnohokrát za sekundu skládá 3D drátový model člověka a objektů před televizí, podobně, jako to dělají sofistikované snímací stroje pro CAD/CAM modelování. Natal díky tomu dokáže odlišit a sledovat až čtyři pohyblivé objekty před kamerou, i když budou třeba v zákrytu. Citlivé mikrofony s filtry ambientu pak mají umožnit komunikaci v jakékoli části běžné místnosti, nikoli jen přímo před zařízením.

Předpokládá se, že zpočátku bude Natal fungovat pouze s Xboxem 360 (a to i se staršími modely po upgrade firmware), ale později jej Microsoft naroubuje taktéž pro použití s počítači na platformě Windows 7. Však již dnes na této úloze pracuje speciální tým, který má ověřit využitelnost právě na této platformě. Vytvoření příslušného ovladače by neměl být žádný problém.

Po stránce software zatím bylo ohlášeno 6 her, které Natal budou podporovat: Milo od Lionheadu, sportovní hříčka Ricochet, upraven má být i Burnout Paradise (Natal má kompletně nahradit joypad i volant), kreslící hříčka pro nejmenší Paint Party, konverze automatovky Space Invaders Extreme a inovované Beatiful Katamari. Přitom ovládání má být možné nejen pohybem, ale i hlasem, a to včetně procházení a práce s dashboardem, kde by se např. mnohem zjednodušily sociální funkce, jako je chatování kdekoli po místnosti a bez použití headsetů.

Natal je tak i z mého pohledu hodně zajímavý a do jisté míry revoluční projekt, který by mohl do hraní opět vnést něco více interaktivity, ovšem již mnoho takových smělých nápadů nakonec zkrachovalo na špatné a složité podpoře. V tom jsem trošku pesimista, jestli se dočkáme něčeho více, než jen zábavných, ale jednoduchých hříček typu chlapce Mila, nebo se koncept dokáže prosadit i do velkých a plnohodnotných titulů, které ho smysluplně využijí. No, uvidíme…