Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

callofduty3.jpgI když mi aktuálně nejvíce hracího času "sežere" naprosto vynikající multiplayerová část Gears of War (jak klasické bitvy týmů, tak zejména kooperativní kampaň – na Xbox Live jsem online pod nickem Waskez), tak ve zvývajícím času trávím chvíle na západní frontě v Call of Duty 3 (CoD3). Již jsem pár postřehů uvedl v krátkých dojmech v dřívějším článku, nyní to ještě rozvedu. Jinak moje podrobná recenze vyjde na serveru Hrej.cz.

Proto vás pro detailnější informace odkážu tamtéž, nicméně považuji za vhodné nastínit několik informací o této hře, které považuji za relevantní pro případné zvažování koupě. Hra se odehrává v období krátce po invazi do Normandie až do osvobození Paříže. Náplň třinácti kapitol rozdělených do dílčích podúrovní opět reflektuje skutečné spojenecké operace následující po dni "D". Na CoD3 je jasně vidět, jak konzole stávající generace trpí na úkor těch nových, protože zejména na grafickém poli je jakýkoli posun kupředu zcela neviditelný. Grafika v CoD3 je totiž vesměs průměrného, někdy až škaredého a hrubého ražení, oproti druhému dílu na PS2 nepřináší zhola nic nového.

Navíc je zde velké množství chyb enginu, od beden, jenž nestojí na zemi, ale levitují nad ní, až po všudypřítomné prolínání textur, kdy zejména pohozené zbraně zalité do zdí domů jsou zde na denním pořádku. Stacionární kulomety zase stojí v rovině, i když mají vpředu jen dvounožku a to že střílí zcela bez nábojového pásu, už ani nekomentuji. Celý průchod hrou se odehrává v rovině dosti úzkého tunelu, kupředu levá vede jen jedna cesta. V pohybové části hlavních hrdinů (zahrajete si za amíka, kanaďana, anglána a pšonka) se žádné změny oproti dřívějšku nekonají, tudíž opět chybí výklony do stran a nebo střelba na slepo zpoza krytu. Ovládané charaktery se mění zcela nečekaně, jednotlivé minikampaně za každého vojáka na sebe nijak nenavazují, ani spolu nesouvisí.

Abych ale jen nekritizoval, na jedničku s hvězdičkou se povedla krásná orchestrální hudba, stejně jako znamenitá a stylová videa mezi misemi, jenž patří k tomu nejlepšímu nejen v rámci PS2 platformy. Škoda, že je nelze podruhé přeskočit. Praktický je zaměřovací kříž, jenže to by nesměl červeně indikovat nepřítele i za neprůstřelnou překážkou. To mi už napovídá o nicotné interaktivitě zdejšího prostředí, nic kromě výbušných sudů zde nelze zničit.

Několik novinek mají na svědomí zpestřující minihry, kdy musíte střídavým mačkáním tlačítek bojovat tělo na tělo s útočně naladěným náckem, nebo skrze tlačítkové sekvence aktivovat a skládat výbušniny. Skvělé je ale řízení vozidel. Ano, zde vozidla řídíte, střelbu obstarávají spolubojovníci. Povozíte se i na tanku, ale hlavně bych chtěl pochválit výborný jízdní model všech dopr. prostředků, od motorek, přes Jeepy, až k tankům. Mise s řízením těchto vozidel jsou výborné, praktická je i volba ze dvou pohledů.

Co ale opravdu oceňuji, jsou daleko lépe použité skripty, tudíž vaši spolubojovníci nyní dokonce sami postupují vpřed a nečekají až na váš útok, stejně jako nepřítel bohudík nedisponuje nekonečným přívalem posil v případě, že jste zůstali stát na jednom místě. Nyní pěkně z krytu postřílíte všechen odpor a v relativním klidu tak máte tuto oblast opravdu vyčištěnou, takže boj nyní skýtá více realismu a celkově více zábavy, než tomu bylo dříve. Paráda!

Několika inovací doznal i online multiplayer až pro 16 hráčů, kooperace či jiný režim přes splitscreen byl vypuštěn. Online hra tedy nabízí jak klasický deathmatch, tak i team deathmatch a Capture the Flag. Zcela nový je mód pojmenovaný "War", kdy musí jeden tým zajmout všechny vlajky rozmístěné v mapě. Boj pak zpestřuje používání výše uvedených bojových vozidel, stejně jako sedmička specializací vojáků, inspirovaná počítačovou sérii Battlefield 2. V celku je tak CoD příjemně hratelnou 3D střílečkou s podmanivou atmosféru v duchu předchozích dílů, ovšem za cenu mnoha kardinálních chyb a nelogičností. V recenzi jsem jí dal hodnocení 7/10.

Oficiální www stránka Call of Duty 3.