Detektivní noirové adventury jsme tu již měli. Taktéž obchodní a manažerské strategie nejsou ničím novým. No jo, ale aby se tyto dva žánry spojily do jednoho, to ještě asi nikoho nenapadlo. Tedy až na třináctičlenné nezávislé polské studio DOJI, které obě větve spojilo do své již dlouho připravované hry Coffee Noir. Coffee Noir je hybrid detektivní adventury s kriminální zápletkou (vražda + únos), textové interaktivní novely a manažerské strategie, což je minimálně tuze zajímavá věc. Na druhou stranu jsem se obával, jak do sebe všechny ty tři nesourodé dílky tohoto herního puzzle zapadnou. Ty první dva dobře, ten třetí, už se mi zdá, že moc nepasuje. Coffee Noir se odehrává v naší alternativní současnosti roku 2021 v anglické metropoli Neo-Londýn, vystavěné v kombinaci historických a technologických prvků retra s neopunkem.
Cítíte se zde, jakoby současná doba byla stále odkazem na třicátá léta minulého století, což je moc příhodné zasazení. A detektivní příběh, protentokrát zase v noirovém stylu, čerpá inspiraci z detektivek Agathy Christie, když hrajete za nepříliš úspěšného soukromého detektiva Arthura Olivera. Ten je povolán k případu únosu velkého kávového magnáta Richarda Kerseyho, čemuž navíc předcházela vražda jeho krásné a mladé ženy Kathrine. Aby toho nebylo málo, zrovna Arthur s Katherine za zády jejího manžela tajně avantýrovali, takže soukromé očko zámožnou rodinu docela dobře zná. Jejich románek ale už tak dobře utajený nebyl, protože právě na základě této indicie Arthura osloví starší bratr uneseného magnáta, protože cítí, že kvůli vraždě Katherine bude mít detektiv na vyšetřování osobní zájem. Což se trefil přímo na hlavičku.
Aby vyšetřování nebylo nápadné, tak dcera Richarda Kerseyho, taktéž krásná a své matce podobná Claribel, Arthurovi navrhne, že bude vystupovat jako obchodní manažer jejich podniku. Claribel se totiž domnívá, že prsty ve zločinech může mít někdo z branže, resp. z jejich konkurence a tak bude příhodné, pokud bude detektiv vystupovat jako obchodník, čímž se i více dozví. Vaším úkolem totiž bude navazování obchodních styků a uzavírání dodavatelských smluv s různými firmami po Neo-Londýně, kterým máte dodávat vaši vynikající kávu. Zdejší Anglie je totiž úplně posedlá pitím kafe. Žádné proslulé britské puby ani vinárny, to už je dávný přežitek. Místo toho jsou na každém rohu cukrárny a kavárny, přičemž Britové pijí kávu úplně všude. Do obchodní stránky věci vás v příjemném a nenuceně příběhovém tutoriálu zasvětí sama Claribel.
Velkou částí hry jsou totiž dlouhé rozhovory se zákazníky, v nichž vybíráte různé směry a styly konverzace (budu milý, budu vlezlý, budu sladký, budu nekompromisní apod.). To proto, abyste se jednak něco mezi řečí dozvěděli pro vyšetřování a jednak abyste uzavírali nové smlouvy o dodávce kávy, protože jakmile se svým nastrčeným podnikem zkrachujete, je konec hry. Coffee Noir sice kombinuje více žánrů do sebe, ale primárně je to textová interaktivní novela, v níž se toho načtete opravdu dost. 2D grafika na základě enginu Unity je sice krásná a ručně malovaná, hra má parádní prezentaci i výtvarný styl, z něhož noirová vůně čiší na sto honů, ale stále se pouze přepínáte mezi statickými obrazovkami, v nichž se toho animuje jen velmi málo. A vlastně kromě rozhovorů a tabulek tu nic moc jiného ani neuvidíte. Málem jsem zapomněl na taktéž pohledné střihové scény podávané formou komiksových oken.
Hra je ovšem možnostmi slušně rozsáhlá, protože napřed najímáte nové zaměstnance podle jejich specializace, pak je přiřazujete na různé práce ve firmě, kdy kupř. část pracuje na dodání zakázek, část na propagaci a část na sondování informací o klientech, abyste na rozhovory byli dobře připraveni. Je totiž dobré přijít na obchodní schůzku znalý zálib či charakteru druhé strany, protože se jí tak lépe vlichotíte a můžete jí pak díky tomu předložit dražší smlouvu. Ve své firemní kanceláři, což je takový velký rozcestník celé hry, dále přes tlačítkový panel přímo řídíte výrobu kávy, kontrolujete a odškrtáváte splněné úkoly, sumírujete důkazy či kontrolujete finanční toky. Všech deset záložek možných akcí najdete příhodně rozmístěných na logických místech ve vaší kanceláři, případně si můžete vyjet jejich tabulku, jak ilustruje obrázek „Vaše kancelář”. Coffee Noir je sice velmi unikátní titul, výtečně vypadá a detektivní zápletka s bezchybným profesionálním dabingem je zajímavá, ale ta manažerská složka je zoufale nudná.
Coffee Noir je takový ten titul, který lépe vypadá a zní (i zdejší jazzová hudba je velmi příjemná), než se ve skutečnosti hraje. Jsem tudíž přesvědčen, že to na trhu bude mít velmi těžké, protože to není potrava pro mainstream, ale silně zvláštní hra pro minoritní skupinu zřejmě starších zákazníků. Navíc vyznavači detektivních adventur nejspíše raději šáhnou po nějaké klasické adventurní klikačce, např. po sérii Sherlock Holmes od ukrajinského studia Frogwares. A fanoušci obchodních strategií zase mají obří nabídku specializovaných titulů. Z poslední doby co se nápojů týká zmíním např. TasteMaker: Restaurant Simulator, Chef: A Restaurant Tycoon Game, v předběžném přístupu Coffee Shop Tycoon nebo velmi slibný budoucí Espresso Tycoon. Jde o to, že probírání tabulkami dodávek a výroby kávy je v podání Coffee Noir hrozně suchopárné a solidní atmosféru vyšetřovací části dost nabourává.
Ostatně už po několika hodinách mne listování manažerskými nabídkami docela nudilo. Veškerý postup od výroby až po odvoz musíte sami neprakticky potvrzovat (nějaké automatismy tu nejsou), což zdržuje, ale hlavně na to často zapomenete, odkliknete další týden a zákazník je pak naštván, že jste mu nic nedovezli. Však detektiva, který zároveň pátrá a zároveň řídí svoji kávovou firmu, v jakékoli jiné hře jistě nenajdete. Jak jsem výše psal o tom, že to Coffee Noir bude mít se zájmem hráčů těžké, tak to potvrzuje i velmi vlažný zájem o totálně neúspěšnou financovací kampaň na Indiegogo před pěti lety, kdy místo požadovaných 35.000 dolarů na hru přispělo pouhých 22 zájemců, kteří poslali 400 dolarů. Coffee Noir byl rovnou několikrát odložený. Nejdříve se počítalo s rokem 2016, pak až 2020, protože se titul začal předělávat a rozšiřovat (kupř. dabing se dotáčel teprve letos v únoru) a nakonec to má být v následujících dnech až týdnech.
Předpokládám, že několikátý a zatím poslední termín do konce března se opět splnit nepodaří. Zpočátku studio DOJI operovalo s rozpočtem 650.000 zlotých, což je cca 3,7 milionů korun. To byl ovšem rok 2014, hra měla mít 11 postav (nyní má 17), žádný dabing a vývojářský tým byl ani ne poloviční než dnes. Tvůrci ovšem nikam nespěchali, protože jako hlavní náplň mají výrobu software pro firemní klientelu, např. polské pobočky mBank, Volkswagen či různé polské školy a univerzity. A také pobírají velké dotaze z EU i od polské vlády. Pro vaši představu, tak profesionální namluvení těch sedmnácti postav stálo v přepočtu 150.000 korun, což je ještě levná cena. A když bych se vrátil na úplný začátek vývoje Coffee Noir, tak to měla být pouze hra do prohlížeče postavená na CSS, HTML, Javě a Javascriptu! Až po dokončeném scénáři, rozhraní, grafice, assetech i kódu se ukázalo, že tyto technologie nestačí a bude třeba hru vylepšit do nějakého levného herního enginu. A tak padla volba na Unity.
Přitom hra v současném předfinálním stavu působí již velmi pečlivě a úhledně, přičemž už se opakuji, že podobně unikátní a zajímavý hybridní titul, kombinující do jednoho rovnou tři odlišné žánry, tu dlouho nebyl! Coffee Noir má zcela jistě solidní potenciál, ale ta manažerská třetina podle mne hraní až moc rozmělňuje, byť to rozhodně působí neotřele. Uvidíme, jestli ostrý start v následujících týdnech tvůrci navíc nezazdí vysokou cenovkou (jako rozumnou vidím max. 15 eur/400 korun) a jak se nakonec vyvrbí plná verze, protože po audiovizuální stránce je Coffee Noir opravdový skvost. Však si lehce uděláte vlastní názor, pokud vám je téma hry blízké, neboť si z GOGu a Steamu můžete stáhnout demoverzi s celým tutoriálem a úvodem hry asi na 2-3 hodinky hraní.
Nejnovější komentáře: