Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Je to již drahně let, kdy španělští vývojáři Pyro Studios z Madridu představili svoji prvotinu Commandos s podtitulem „Behind Enemy Lines” (Za nepřátelskými liniemi). Do dnešních dnů se jen tohoto počátečního dílu vznikající série prodalo po celém světě hodně přess 1 milion kopií, takže hra nedávno u nás i ve světě znovu vyšla v levné edici. Commandos: Behind Enemy Lines dnes po právu patří do klasického portfolia taktických her, když první verze vyšla již v roce 1998. Tato hra prakticky založila odvětví izometrických strategií s předkreslenou 2D grafikou, kterou dále obohatily nejen další tři díly od domácího studia, ale také jiné kousky jako stejně vynikající série Desperados, dále kupř. mafiánské Chicago 1930 nebo akčnější a vesele česky nadabovaný zbojník Robin Hood: Legenda Sherwoodu.

Právě se ke Commandos vracím a těším se na zdejší postupně čím dál tím tužší úrovně, které dnes díky rozmazlenosti hráčstva u podobných her již jen těžko naleznete. Půltucet ovládaných vojáčků (zelený baret, špión, potápěč, řidič, pyrotechnik a odstřelovač), každý se svými nenahraditelnými dovednostmi, plní úkoly v rámci okupované Evropy druhoválečných let. Náplně misí jsou postaveny na skutečných akcích jednotek britských speciálních jednotek záškodníků Commandos za 2. světové války, čímž hra vzdala těmto hrdinným bojovníkům malý hold. Solidní počet dvou desítek krásně kreslených a ostrých úrovní doplňuje ještě šestice tréninkových. Jestli si vzpomínáte na tréninkovou misi pyrotechnika, ve které má za úkol zničit několik staveb a korzující tank, tak mi možná osvětlíte, jak tuto misi dokončit, protože požadované zničení tří terčů se mi ne a ne podařit. Asi malý bug?

 

 

Jelikož jsou Commandos na dnešních rychlých počítačích bez úprav nehratelné, protože přebytek výkonu zajistí všem postavičkám stálý sprint, tak vám možná přijde vhod zpomalovač počítače od Davida Majdy, který naleznete zde. Malinký prográmek bez nutnosti instalace zpomaluje počítač dle plynulého nastavení posuvného jezdce přesně dle vašich potřeb. Když si s jezdcem chvíli pohrajete, docílíte pak solidního, pomalejšího a plynulejšího chodu Commandos i na nejrychlejších počítačích bez nutnosti složité obsluhy specializovaných utilit, jako je třebas známý DosBox. Zajímavé, že Commandos: Behind Enemy Lines podporují několik druhů rozlišení až do 1024 x 768, zatímco poslední a nejnovější izometrický vydaný díl číslo 3 kupodivu umí jen pevné 800 x 600. A to má být přece daleko modernější titul!

Postupně vzrůstající a v druhé půlce kampaně již velmi vysoká náročnost misí důkladně prověří styl „krok – zabít – save – krok – zabít – save”, protože časté ukládání pozice je zde naprosto nutná činnost. Kupodivu mi vysoká obtížnost ani nevadí, průchod hrou tudíž nepostrádá jisté napětí. Čerstvý vítr v podobě nového 3D dílu s podtitulem „Strike Force” již bude úplně někde jinde jako klasická akční 3D střílečka (bohužel!) a tak starou slávu izometrického pojetí původních Commandos zřejmě neobnoví. Přitom v podobném stylu a duchu, jaký si nesou Commandos i do třetího dějství, lze vytvořit stále vynikající hru, jak to dokázali např. Soldiers: Heroes of World War II, kteří se dnes prodávají za výborných 299,- u TopCD (US Action).