Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

curse of the dead gods banner

 

Když si v roce 2012 ve francouzském Lyonu jediný vývojář Sylvain Passot založil nezávislé pidi studijko Passtech Games, hned se pustil do práce. Pouze s několika málo pomocníky na základě OEnginu od sousedské firmy OSome Studio ze stejného města po necelých dvou letech práce vyrobil a vydal záhy úspěšnou konstrukční strategii žánru Tower Defense jménem Space Run – Fast and Save Delivery. Již před dokončením využil svých konexí a zajistil si pro všechny své počiny, a to včetně aktuálního Curse of the Dead Gods, pařížského vydavatele Focus Home Interactive, s nímž dříve spolupracoval. Takže když měl finance a odbyt pořešené, vrhnul se hned na další hru. Space Run Galaxy byla hotová opět do dvou let a přímo navazovala na Space Run, jehož se pár roků od vydání prodaly vyšší stovky tisíc kusů.

 

 

Dvojka Space Run Galaxy, jež k receptu Space Run přidala manažerskou část, již tak úspěšná nebyla, tudíž stále větší studio již s půltuctem pracovníků přehodilo výhybku a zkusilo zase jiný žánr fantasy strategie s dotekem dobrodružství, v níž velíte až stovce bojovníků. Strategie Masters of Anima vyšla přede dvěma roky (opět dodržena ta pravidelná lhůta dvouletého vývoje) a znovu se zařadila mezi výborně hodnocené a prodávané tituly se stotisícovými prodeji. Jakmile už dvanáctičlenné a dobře zavedené i vydělávající studio (tržby z prvních tří her nedávno překonaly metu padesáti milionů korun!) skončilo s Masters of Anima, vrhlo se na svůj doposud poslední a největší titul Curse of the Dead Gods. Jedná se o dobrodružnou akční mlátičku žánru roguelite, v níž se se svým osamělým bojovníkem vydáte do hlubokých a temných kobek obrovského prokletého chrámu plného nadpřirozených nepřátel.

 

 

Curse of the Dead Gods vyšlo 23. února 2021 výhradně digitálně pro PC (Epic/Steam), PS4, SW a X1. Hra mi výrazně připomíná někdejší slavnou fantasy mlátičku Ian Livingstone’s Deathtrap Dungeon vydanou na enginu třetího Tomb Raidera taktéž Eidosem pro PC a PS1 v roce 1998. Ta nová, výtvarně pohledná hra náznakově využívající techniku Cel shading, není žádnou malou hříčkou, nýbrž poctivým, propracovaným a rozsáhlým titulem. Však ho celý za milion pokusů dohrajete klidně až za třicet hodin fakt tuhé a výživné pařby! Curse of the Dead Gods zaujme hlavně unikátní mechanikou boje za světla (s pochodní v ruce), nebo za temna (pochodeň zhasnutá).

 

 

V ohnivém světle vidíte snáze překážky a pasti, nicméně v temnu mají netvoři citelně kratší život, tak si vždy musíte dobře vybrat. Pěknou funkcí je také možnost prokletí vašeho hrdiny. Prokletí má na bojovníka rovnou několik obtěžujících vlivů (černobílé vidění, roztřesený obraz apod.), nicméně na druhou stranu to vyvažuje dostatek nových zbraní na blízko i na dálku a mocných artefaktů, které na své výpravě kobkami objevíte. Potěší i volba další kobky po dokončení předchozí, kdy si svobodně volíte, jaký typ kořisti chcete najít. Peníze, artefakty, zbraně, vylepšení, nebo vyberete tajemnou komnatu, v níž nevíte, co z ní získáte? Curse of the Dead Gods má na Steamu vynikající hráčské hodnocení 89/100, čemuž se vůbec nedivím.

 

 

Titul se může směle postavit i vedle takové veličiny, jakou je např. podobná roguelite mlátička Hades z konce minulého roku. A co je nejlepší, vyjde vás na naprostý pakatel. Pouhých 360,- z Epic Games Store je ve světle kvalit hry nebývale nízká cenovka! Samozřejmě je to opakovačka v roguelite stylu, takže Curse of the Dead Gods je vhodné hlavně pro trpělivé hráče, kterým nevadí opakované dobývání chrámu. A samozřejmě v tomto žánru tradičně vyšší obtížnost nepřátel, kteří se na vás vrhají doslova ze všech temných koutů, co jich v prokletém chámu pod tajemnou pyramidou je. Pokud ale je Hades jednou z nejlepších, ne-li tou nejlepší nezávislou mlátičkou minulého roku, tak Curse of the Dead Gods jeho titul přebírá pro ten současný. Pokud máte rádi tento žánr, určitě za ty nicotné penízky zkuste!