Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Pravda je, že jsem ani neočekával nějakou velkou kvalitu těchto nových závodů superbiků, ale podobně zbastlenou počítačovou verzi už jsem, pravda, dlouho neviděl. Tudíž jsem hru ještě týž den co jsem ji nainstaloval, také odinstaloval. Toho, že skoro již tradičně nelze v menu použít počítačové myši, jsem se tolik nebál, jakožto spíše ignorace kabelového Xbox 360 ovladače pro PC, u kterého jsem měl za to, že jeho podpora patří dnes k zažitým standardům.

Ale ejhle, rozvrhnul jsem si tlačítka na tento joypad ještě před první jízdou, protože hra ovladač nedokáže korektně namapovat. Jenže když jsem si chtěl na analogovou páčku přiřadit zatáčení, u levé strany mi hra vrátila jiný symbol, než má běžně osa X. Hra z nějakého důvodu nedokázala správně přečíst směr vychýlení analogové páčky. Když jsem pak spustil jízdu, samozřejmě že motorka zatáčela jen na pravo, na levou stranu nikoli.

Nepomohla ani další konfigurace, jiný joypad na PC nemám a na klávesnici to nemělo smysl hrát. Tak jsem ze hry vylezl a počal hledat nějaký patch. Ten jsem na oficiálních stránkách našel, posléze nainstaloval a naštěstí tato záplata vyřešila můj problém s nekorektně namapovaným ovladačem, ba dokonce k mému úžasu začaly pěkně fungovat i vibrace. Navolil jsem si tedy Kubu Smrže a Brněnský okruh, abych si zajel tuto domácí trať s domácím jezdcem.

Po aplikaci patche začínáte time trial automatickým vyjetím z boxů, přičemž v původní verzi hry jste prostě vyjeli před cílovou rovinkou. Takže jsem se připravil na převzetí řízení na konci boxové uličky, ale hra se přesně v okamžiku protnutí čáry ohraničující omezenou rychlost v boxech sama vrátila do nabídky při pozastavené hře. Zkusil jsem vyjet znovu a opět mě to vrátilo do menu. Nakonec jsem zjistil, že time trial v Brně nemám šanci zajet, protože mě hra prostě kvůli svému bugu nepustí na trať.

Naštěstí při závodech, kdy jsem samozřejmě začínal na startovním roštu, už jsem mohl naštěstí svobodně vyjet. Pochválit musím ale jízdní vlastnosti motocyklů, které si lze skrzevá množství pomocníků celkem dobře přizpůsobit, tedy od arkády až po náročný simulátor a rozhodně dávám palec nahoru za reálné chování celého pelotonu umělých jezdců, kteří ctí ideální stopu, jezdí pěkně ve vláčku v závětří, uvěřitelně předjíždějí a také často přetáhnou zatáčku, nebo vjedou do kačírku.

Jenže co naplat, když mě po startu naprosto příšerný zvuk motorů doslova trhal uši. Vypozoroval jsem, že když jedete v chumlu s ostatními, pouští hra zřejmě stále stejný sampl ve smyčce, přičemž je úplně jedno, jak daleko jsou jezdci před vámi a kolik jich je ve vašem okolí. Zvuk motorů se stále opakuje a je stále stejný ať jede ve skupince deset, nebo pět jezdců! Když jsem se pak zkusil opozdit, aby mě celý vláček předjel, nevěřil jsem svým uším.

Na stadionu, tedy v dolní technické pasáži Brna, jsem přibrzdil, přičemž peloton se mi postupně vzdálil z dohledu, když najížděl dlouhou rovinku před závěrečným stoupáním. Dokonce jsem jezdce neviděl ani na malé minimapě v rohu monitoru. Ale stejně byl zvuk motorů stále úplně tentýž, jako kdy by byli závodníci přímo kolem mě. Po chvíli se najednou skokově hluk utnul během jediné vteřiny a zůstalo jen mumlání mého motocyklu, na jehož pozadí bych věru přísahal, že slyším vedle sebe zurčit nějaký potůček, nebo bystřinku.

Mám sice jen integrovanou zvukovku na desce, takže teoreticky ji hra nemusí korektně podporovat, ale nikdy jsem se zvukem žádné takovéto problémy neměl a omílání jedné zvukové smyčky bych za vinu hardware určitě nedával. Trošku lépe je na tom grafika, která není vyloženě špatná, ba převýšení Brna je moc pěkně provedené a dobře čitelné – jinde zdejší kopce do cíle skoro nepoznáte. Jenže místo našich sanitek jsou u tratě jakési americké záchranky a na místech pro diváky jsou často jen vysázené vzrostlé stromy – byli se tvůrci vůbec na Brno podívat? Pak už mě ani nepřekvapili placatí diváci bez pohybu i povzbuzování a naprostá absence maršálků, po kterých zůstaly jen prázdné boudičky.

Poté mě rozčilovalo už i hlavní menu s otravnými animacemi přechodů, hra ale na mé sestavě s vypnutým motion blurem na 1280×1024 běžela i s 22 motocykly na trati poměrně svižně. Tvůrci dokonce i v patchi natropili jednu novou chybku, to když v nastavovacím dialogu před každým spuštěním hry mě bylo nabízeno rozlišení 1280×960, které bylo ale skutečných 1280×1024, pouze tam mají překlep v názvu, který ovšem před instalací patche nebyl.

Nakonec jsem tedy z mého pohledu rozpačité SBK 08 po pár hodinách odinstaloval, však za mnohem lepší považuji poslední MotoGP 07, tedy kromě chování startovního pole, ale na skvělé MotoGP 02 dnes prakticky za pakatel, ještě asi dlouho žádná PC hra mít nebude. S fandovským patchem opravujícím inteligenci a chování protivníků jsou tyto závody perfektně realistické. Měl jsem raději zvolit verzi SBK 08 pro Xbox 360, nebo PS3, které budou určitě lépe provedeny z pozice nativních platforem, což také po vrácení PC verze  asi udělám (pozn. redakce: nakonec jsem to neudělal). Pokud jste fandy superbiků, tak si ale dejte na tu počítačovou zmršeninu velký pozor, možná byste mohli mít podobné potíže co já a ta hra za těch 9 stovek rozhodně nestojí.

Oficiální www stránka SBK 08 je zde.