Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

A řeknu vám, že zaplať pánbůh za to, že už tento vesmírný horor mám úspěšně za sebou. Tentokrát totiž v EA uhodili hřebíček na hlavičku a naservírovali nám hráčům velice zdařilý mix třetího Dooma a Prey v náhledu za ramenem hlavní postavy, když Dead Space jasně evokuje vzpomínky na skvělé filmové horory, jako je Vetřelec nebo Věc. Oproti dřívějším předpokladům ale nejste při svém putování za opravou poškozené a hnusnými potvorami zamořené vesmírné těžební lodě USG Ishimura zcela sami. Součástí vašeho týmu jsou ještě voják-velitel Hammond a hysterická počítačová expertka Kendra. Možná, že to trošku bortí atmosféru, resp. díky tomu se bojíte o něco míň, ale je to z důvodu příběhu, protože celou dobu vlastně jako expert na palubní systémy lodi vykonáváte příkazy od zbylé dvojice.

Ta je od vás nicméně povětšinou zcela oddělená. Jestli si ještě pamatujete na úděsné a potemnělé interiéry lodi Nostromo z Vetřelce, tak velmi podobně to vypadá i na zdánlivě mrtvé Ishimuře. Temné chodby plné hnisu a zaschlé krve střídají obří haly nákladních a průmyslových komplexů rakety, která je tak velká, že mezi jednotlivými palubami jezdí palubní rychlovlak, což je vaše spojnice při vstupu do každé z tuctu kapitol. Důkladně mrazivou atmosféru kromě zběsilé hudby a šílených skřeků dotváří hlavně vynikající level design interiérů lodi, ve kterých se budete v drtivé většině času pohybovat. Temné pasáže se zbytky světla tak vystřídají lokace plné šlehajících plamenů, nicméně prim samozřejmě hrají jednak známé nouzové osvětlení strohých lokací kosmické lodi, ale hlavně umné střídání světla s tmou.

 

dead space 2008 save

 

A tak zejména na začátku není nouze o četné lekací momenty, když na vás vybafne ohyzdná příšerka tvořená zmutovaným lidským tělem a hromadou slizké neforemné tkáně. Vůbec zdejší potvory jsou skvěle vytvořené, každá se jinak pohybuje, jinak útočí a platí na ně jiné způsoby eliminace. Některé obvzláště povedené kousky dokonce nelze normální cestou ani zabít, pouze na chvíli zdržet, takže tím je o opravdu hutnou atosféru dokonale postaráno. Hra je opravdu úděsná, a to hlavně ze začátku, kdy se teprve rozkoukáváte. Zhruba v polovině hry už máte hroší kůži a i podání příběhu trošku stagnuje, takže jsou prostřední úrovně již mírně nudné. No, naštěstí se v poslední třetině spád a napětí znovu rozjede, aby všechno vygradovalo na jediném exteriéru planety při souboji s konečným bossákem.

Hlavní hrdina, palubní inženýr Isaac Clarke není obyčejným údržbářem, ale specialistou, který jednak za celou hru prakticky nepromluví a jednak to není žádný posera. Schovává se totiž za technologicky vyspělý oblek, poskytující mu solidní ochranu, holografickou 3D mapu nebo naváděcí lokátor, který také holograficky vždy ukáže směr další cesty. Další schopnosti propůjčují Isaacovi např. možnost telekineze, skoků v nulové gravitaci nebo chvilkové zmrazení předmětů a nepřátel. Více v mojí recenzi na Games Tiscali. Každopádně je Dead Space nadmíru povedeným vesmírným hororem s mrazivou filmovou atmosférou, který má v sobě více strachu než Alone in the Dark s Resident Evilem dohromady.

Oficiální www stránka Dead Space je zde.