Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Ještě předtím, než jsem začal svoji druhou rundu v MGS4, zahrál jsem si další potenciální trhák exkluzivního portfolia PS3, totiž střílečkovou adventůru Uncharted. Jsa lákán nabídkou hopsavého povyražení ála Tomb Raider a akčních pasáží s funkčním systémem skrývání, jsem se docela těšil na Drakeovo dobrodružství v zeleném království světa džungle.

Pravda, po špičkovém MGS4 to má každá i sebelepší hra těžké, ale celkově jsem si Uncharted jen pramálo užil a hra mě spíše zklamala. S tím možná nebudete někteří souhlasit, ale mám pocit, že se Uncharted jako jeden z mála exkluzivních PS3 počinů v minulém roce docela démonizoval. Je pravda, že grafika a vůbec skoro pohádkově barevný a bohatý zdejší svět si zaslouží absolutorium. Stejně tak i skvělé, byť trošku prkenné pohybové schopnosti hlavního hrdiny Nathana Drakea.

Výborný je fungující systém krytí a vykukování zpoza překážek, které v případě bedýnek a kamenných zídek nejsou nerozbitné. Kvituji také, že na rozdíl od takové Lary Croft jsem v Uncharted neměl sebemenšího problému s přesností ovládání, potažmo se skoky a dalšími arci akrobatickými prvky, které vskutku usměvavý a neohrožený potomek Drakeův dokáže skoro lusknutím prstu.

Potud spokojenost, jenže dále už to bylo horší. Když jsem byl v červnu minulého roku na předváděčce ještě nehotových titulů včetně Uncharted v sídle české pobočky Sony, poukazoval jsem na totální linearitu prostředí, což se samozřejmě ani do plné hry nezměnilo. Tuneloidní postup mi zas tolik nevadí, ale v Uncharted je zkrátka ta jediná cesta vpřed až moc patrná a koridor, kterým musíte procházet, až moc úzký.

To by mě ale ještě tolik nevadilo, jako mě spíše iritovala neskutečná repetitivnost zdejšího konání, kde jasný prim hrají po chvíli okoukané a neustálé přestřelky se zástupy pirátů. Právě nonstop souboje skoro všude mě dost nabouraly celkovou atmosféru, která měla daleko k napínavé a tajemné auře ze starých civilizací v Tomb Raiderovi. Když už jsem prošel nějakou hodně zajímavou a tajemnou lokací, stejně jsem věděl, že za druhým rohem se bude schovávat další početná ekipa nekalých živlů, brousících si zuby na zlatý poklad.

Požitek byl rázem fuč, stačilo jen probíhat a očekávat další po tolikáté již nudný souboj. Lezlo mi na nervy, kam všude se piráti nakvartýrovali, protože i když jsem musel krkolomně a skrze mimochodem velice stupidní hádanky lézt na nějakou lokaci, stejně tam na mě čekala banda pirátů, i když se tam prostě nemohli nijak dostat! Proto jsem byl z toho tolik otrávený. Kdyby tvůrci raději zmenšili akční složku a zaměřili se na adventurní část, dle mého by to hře prospělo mnohem více.

Takto jsem měl hlavně ke konci spíše pocit, že hraju střílečku, sem tam šiknutou nějakým tím hopsáním a objevováním, protože poměr střílecích pasáží k dobrodružným bych šacoval asi na 60:40. Zmínit se musím i o několika nelogičnostech, na které jsem narazil. Kupř. v Drakeově knihovně svítily svíčky, což na místě, kam lidská noha od dob středověku neměla vkročit, byl podivný úkaz. No, zřejmě je zapálili všudypřítomní piráti, ale proč by mě ještě usnadňovali cestu, když mě chtěli spíše zabít?

Kupodivu jsem ale neměl pocit, že tolik kritizovaná přítomnost obligátních výbušných sudů je nějaká častější. Naopak mi jich přišlo skoro málo, tedy vzhledem k těm stovkám nepřátel na scéně, ale spíše mi přišlo, že jsou nevhodně umístěné. Několikrát jsem vystřílel lokaci od neřádstva s černou páskou přes oko a když jsem přišel blíže, zjistil jsem přítomnost vůbušných sudů v jejich pozicích, které ale z mého ůkrytu nebyly vůbec vidět.

Zaplať pánbu za hodně krátký herní zážitek, kdy jsem na prostřední obtížnost celou kampaň dokončil za 9 hodin 46 minut. Pochválení ale zaslouží naprosto skvělá nabídka bonusových filmečků a obrázků po dohrání, včetně sugestivních dokumentů “Making of”, nebo artworků a skic, používaných při vývoji celé hry. Škoda jen, že se v nich všechno a všichni vychvalují do nebes, jakoby tvůrci neměli konkurenci. Nemůžu tak sice tvrdit, že Uncharted je špatná hra, ale ani špičková.

Pro mě je to jen “dobrá” hra, která krásně vypadá, dobře funguje, ale hratelně je zcela pohlcena průměrem stereotypního postupu s přehršlem soubojů, které mě osobně kazí to všechno ostatní. Však bych chtěl vidět ten kyselý Lařin obličej, kdyby po ohromném úsilí našla dávno zapomenutý tajný chrám, kam vede jediná cesta a po chvíli by se na ni ze všech koutů sesypali piráti, kteří se do chrámu dostali asi tak lehce, jakoby je k tomu vedla značená stezka.

Oficiální www stránka Uncharted je zde.