Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

dukemini.jpgDnes vyšla na Xbox Live Arcade klasika všech stříleček, první 3D Duke Nukem z roku 1996. Já osobně bych si raději počkal na možné vydání v rámci připravovaného portálu starých her GOG.com, ovšem ani čerstvá konzolová verze není špatná, pročež nově obsahuje něco nových funkcí a vylepšení. Hlavní kampaň pro jednoho hráče ovšem zůstala na 100% totožná jako letitá předloha.

To znamená, že počet a náplň čtyř epizod je shodná, přesné je rozložení předmětů, zbraní i nepřátel. A to vše za tradičních 800 MS bodů. Naprostou novinkou je kooperativní multiplayer v kampani možný obého jak přes internet, tak i system link. Bohužel režim rozdělené obrazovky se nekoná. Ale je to prý proto, že je v kooperaci možná spolupráce až osmi hráčů v jedné kampani! Pro klasické multiplayerové pařby je navíc k dispozici 39 map vytažených z lokací ze singleplayer kampaně.

Podle prvních ohlasů je ale výsledná zkušenost v kooperativní hře hodně závislá na schopnostech a rozumu přítomných hráčských kolegů. Když hráči dohromady kooperují, je hra v tomto režimu veskrze zábavná, ovšem když se sejde parta hráčů, která se hnedle rozprchne po úrovni a skoro mezi sebou vůbec nekomunikuje, je zážitek velmi tristní. Proto se doporučuje kooperativní hra pouze s ověřenými přáteli, než s náhodně připojenými hráči, které vůbec neznáte.

Nejzajímavější novinkou je ale editor opakovaček, díky němuž – třeba když vás zabijí – jednoduše vrátíte čas o něco zpět a jede se od znovu. Pěkně působí, že se takto nahrává celý váš postup úrovní od jejího začátku, takže se na vstupní okamžik můžete klidně vrátit a projít si předchozí události třeba trochu jinak. Na konci každé úrovně se pak celý váš postup uloží do jednoho klipu, přičemž těchto videí se archivuje až 50. Při překročení tohoto počtu se nejstarší automaticky smažou.

dukescreen.jpg

Takovéto video klipy pak můžete sdílet a vystavovat pro ostatní, stejně tak si naopak stahovat a prohlížet videa jiných hráčů. Kupodivu lze přímo při prohlížení jakéhokoliv svého – i třeba staršího videa, v jakémkoli místě hupsnout do hry a začít v tomto bodu. Z replaye staženého od jiných hráčů to samozřejmě možné není. Grafika je ale zcela prosta jakéhokoli vylepšení, což je docela škoda, řeči o zprostředkování autentického zážitku mladším hráčům v tomto neobstojí.

Podívejte se např. na takového špičkově vypadajícího Heretica, nebo Dooma ve vysokém rozlišení, plného 3D a popř. s novými texturami, jak to dokáže zdarma dostupný engine Doomsday. Alespoň takto mohla XBLA reedice Duke Nukema vypadat. Navíc je obraz pouze ve formátu 4:3, takže okraje vyplňuje obrázek s motivy ze hry. Nově přidané bilineární filtrování výsledný dojem vylepší jen nepostřehnutelně. Stejné je to i u nazvučení, kde se také nic od minula nezměnilo.

Recenzenti dále kritizují ovládání, které není na joypadu zcela přesné, jako při použití počítačové myši. Kompromisy jsou patrné zejména při výměně zbraní, kdy původní a zažité klávesové zkratky 1-9 nuceně nahradilo do dvou směrů rolující menu, které je méně praktické a rychlé. Hra ale podporuje vibrace a neomezené ukládání kdykolivěk. Poslední novinkou je postupně odemykatelná galerie původních artworků ze hry. Nicméně nakonec se cení výsledná cena, protože když dříve na XBLA vyšel podobný Doom, tak stál několik měsíců předražených 1200 MS bodů.

Oficiální www stránka Duke Nukema na XBLA je zde a produktová tady.