Dnes vyšla na Xbox Live Arcade klasika všech stříleček, první 3D Duke Nukem z roku 1996. Já osobně bych si raději počkal na možné vydání v rámci připravovaného portálu starých her GOG.com, ovšem ani čerstvá konzolová verze není špatná, pročež nově obsahuje něco nových funkcí a vylepšení. Hlavní kampaň pro jednoho hráče ovšem zůstala na 100% totožná jako letitá předloha.
To znamená, že počet a náplň čtyř epizod je shodná, přesné je rozložení předmětů, zbraní i nepřátel. A to vše za tradičních 800 MS bodů. Naprostou novinkou je kooperativní multiplayer v kampani možný obého jak přes internet, tak i system link. Bohužel režim rozdělené obrazovky se nekoná. Ale je to prý proto, že je v kooperaci možná spolupráce až osmi hráčů v jedné kampani! Pro klasické multiplayerové pařby je navíc k dispozici 39 map vytažených z lokací ze singleplayer kampaně.
Podle prvních ohlasů je ale výsledná zkušenost v kooperativní hře hodně závislá na schopnostech a rozumu přítomných hráčských kolegů. Když hráči dohromady kooperují, je hra v tomto režimu veskrze zábavná, ovšem když se sejde parta hráčů, která se hnedle rozprchne po úrovni a skoro mezi sebou vůbec nekomunikuje, je zážitek velmi tristní. Proto se doporučuje kooperativní hra pouze s ověřenými přáteli, než s náhodně připojenými hráči, které vůbec neznáte.
Nejzajímavější novinkou je ale editor opakovaček, díky němuž – třeba když vás zabijí – jednoduše vrátíte čas o něco zpět a jede se od znovu. Pěkně působí, že se takto nahrává celý váš postup úrovní od jejího začátku, takže se na vstupní okamžik můžete klidně vrátit a projít si předchozí události třeba trochu jinak. Na konci každé úrovně se pak celý váš postup uloží do jednoho klipu, přičemž těchto videí se archivuje až 50. Při překročení tohoto počtu se nejstarší automaticky smažou.
Takovéto video klipy pak můžete sdílet a vystavovat pro ostatní, stejně tak si naopak stahovat a prohlížet videa jiných hráčů. Kupodivu lze přímo při prohlížení jakéhokoliv svého – i třeba staršího videa, v jakémkoli místě hupsnout do hry a začít v tomto bodu. Z replaye staženého od jiných hráčů to samozřejmě možné není. Grafika je ale zcela prosta jakéhokoli vylepšení, což je docela škoda, řeči o zprostředkování autentického zážitku mladším hráčům v tomto neobstojí.
Podívejte se např. na takového špičkově vypadajícího Heretica, nebo Dooma ve vysokém rozlišení, plného 3D a popř. s novými texturami, jak to dokáže zdarma dostupný engine Doomsday. Alespoň takto mohla XBLA reedice Duke Nukema vypadat. Navíc je obraz pouze ve formátu 4:3, takže okraje vyplňuje obrázek s motivy ze hry. Nově přidané bilineární filtrování výsledný dojem vylepší jen nepostřehnutelně. Stejné je to i u nazvučení, kde se také nic od minula nezměnilo.
Recenzenti dále kritizují ovládání, které není na joypadu zcela přesné, jako při použití počítačové myši. Kompromisy jsou patrné zejména při výměně zbraní, kdy původní a zažité klávesové zkratky 1-9 nuceně nahradilo do dvou směrů rolující menu, které je méně praktické a rychlé. Hra ale podporuje vibrace a neomezené ukládání kdykolivěk. Poslední novinkou je postupně odemykatelná galerie původních artworků ze hry. Nicméně nakonec se cení výsledná cena, protože když dříve na XBLA vyšel podobný Doom, tak stál několik měsíců předražených 1200 MS bodů.
Oficiální www stránka Duke Nukema na XBLA je zde a produktová tady.
Duke Nukem 3D z roku 1996 rozhodně není první Duke Nukem, ale už třetí pokračování dvou předchozích 2D platformovek. Dále kooperace se dala hrát už na PC, nejsem si jistý, jestli už v základní edici, ale byla tam :o)
Jo, měl jsem na mysli první 3D střílečku s Dukem.
Oznacovat to jako „3D“ bych se moc neopovazoval jelikoz Build engine se oznacuje jako „2,5D“.
hezke je cist o Duke predelavce , ale zminit ze se u nas neda stahnout by mozna take slo .. pak si tlupa lidi mysli „je na Xku maji Duka“ a ono houby tam maji ..
No a jeste bych dodal na zaver, ze se autor znacne myli v tom kolik DOOM stal ! Kdyz vysel stal totiz 800 MPs a ne 1200 takze smysl vety se timto jaksi uplne vyparil.
Na podporu bych ale pridal ze v dobe kdy Doom vysel bylo zvykem zpoplatnovat predelavky hodne starych her cenou 400 a doom byl vyjinkou ktera sla na 800 ikdyz se trochu cekalo tech 400 .. Pak po case byl zlevnen na onech 400 a bohuzel zablokovan takze nejde normalne stahnout .. Toliko asi upresneni ode me.
Čerpal jsem z obsahu zahr. recenzí, takže článek je jejich výcuc. Např. na IGN měli těch 1200 bodů, teď už to asi opravili. A stáhnout nejde ani na US účet? Já to nezkoušel.
Stahnout proste nejde .. IP filter , blokovano .. tudiz jedina mozna vec je skrz VPN s tim ze se dostanes k Anglicke IP adrese .. nicmene jen perlicka .. Doom vysel 27.9.2006 a Duke bez tri dni presne dva roky po nem.
No jestli psali ze stal 1200 tak v tom maji pekny zmatek 🙂 a kratkou pamet , ale je pravda ze se toho deje moc a je to uz pekne davno .. ja koukl do archivu tak to vim jiste .. ale je fakt ze se cekalo tech 400 a v klidu hodili 800 coz nebylo zvykem. Proste Dooma omastili a pak uz se to vezlo .. od Dooma 400 stala uz jen fakt hodne stara hra bez absolutni zmeny .. takze ta veta ma neco do sebe 🙂
Nekdy me ty nepresnosti proste stvou .. to je stejne jako Tiscali , kdy oznami ze Duke bude ke stazeni za cca 170 Kč. ikdyz sezenu body levne .. jsem na 202,-Kč. .. drobnost, ale me stve ze daji tak spatnou informaci .. no a kdyz body sezenu za cenu obvyklou k sehnani v CR (alza 784,-Kč za 2100) tak DUKE stoji 298,-Kč což už ale hodně hraničí s tím, že cena na Tiscali je setsakra mimo.
Jo jo, na tu cenu se dostaneš jen, pokud koupíš boudy v zahraničí. Já si z Amsterdamu přivezl krabky s 2100 body každá jen asi za 490,- v přepočtu tehdá.
Ze se Mrkvosoftu na ty jejich body nevybodnete? 🙂 Politika jejich LIVE mi prijde uplne zcestna. Jak muzou prodavat konzoli v zemi, kdy jeji pouziti podporuje vekslovani s nejakejma kartickama? Tohle mi hlava nebere.
Zcestná je politika kvůli tomu, že tu není Live ofiko podporovaný – to je obrovská nevýhoda Xboxu. Majitelé jsou tu vlastě perzekuováni, přitom by za hry rádi zaplatili. Nicméně právě nabídka arkádiček (většina stáhnout jde) je vynikající a stojí i za to příkoří a čachry.