Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

graw2.jpgPrvní díl taktické akce Ghost Recon, který vyšel v jedné povedenější verzi na Xbox 360 a ve druhé pro počítače, patřil vůbec k nejhezčím hrám druhého sledu na konzoli od Microsoftu. Dvojka na tom bude zřejmě naprosto stejně, přičemž tvůrci z francouzského Ubisoftu plánují i rapidní vylepšení multiplayeru hlavně přes internet, protože tato složka prvního dílu byla a je stále velmi oblíbena.

Jelikož se na druhý díl docela těším, i když jsem jedničku kromě online kooperace ani nedohrál, četl jsem skoro jedním dechem následující nové vymoženosti multiplayerové části hry. No, však posuďte sami: První novinkou je, že v rámci výběru vlastní postavičky budete mít na výběr i zástupce něžného pohlaví! Sice podle autorů ve speciálních jednotkách sloužících hře za předobraz nepracují žádné ženy, nicméně stejně jako diváci chodí na ženský tenis kvůli sexy hekání při returnu, tak věřím, že z podobných důvodů řada hráčů a hráček zvolí jako svůj charakter ozbrojenou dívku.

Nicméně v single player kampani budou ženy absentovat. Dále se nabízí vylepšené možnosti výzbroje a výstroje vojáků. Viděl jsem roztodivné masky a helmy, brýle, taktické vesty, sumky a mnoho dalšího. Zkrátka nyní na vojáka navěsíte daleko širší vybavení, než dříve a editor postavy tak bude více připomínat poměrně komplexní volbu charakteru z posledního Rainbow Six: Vegas. Druhou velkou novinkou je podpora herních klanů stejně, jako je tomu v Xboxovém Battlefieldu 2: Modern Combat. Každý hráč si tedy může vytvořit s kamarády ve zbrani klan, přičemž si zvolí jméno, logo a motto, nu a pozvat může až sto dalších hráčů.

Pro tyto účely také tvůrci implemetovali speciální klanové zápasy, kdy spolu budou moci soupeřit jen klany proti sobě. Samozřejmě nechybí ani žebříčky a statistiky všech klanů, takže nebude těžké zkontrolovat svojí pozici mezi ostatními skupinami. Taktéž se nově nabízí mód diváka, ovšem nevím, jestli bude podporován ve všech multiplayerových hrách, nebo jen v rámci bitek klanů. Výzbroj a vybavení vojáků má plně reflektovat poslední odtajněné technologie US Army, už dřívější díl v tomto potěšil znalce vojenství, protože nabídl akurátní zbraně a vybavení podle skutečné výzbroje.

Znovu se chystají na scénu různé specializace vojáků, od odstřelovače, přes granátníka, až k ženistovi, to už známe i z ostatních her. Asi nejpodstatnější novou funkcí je potlačení efektu vojáků, kteří se stáhnou na protivníkův respawn a trvale ostřelují jeho jednotky ihned po jejich znovuobjevení, což je poměrně velký nešvar online hraní vůbec. Hra v reálném čase vyhodnocuje postavení vlastních i nepřátelských jednotek, tvar a profil krajiny, možnost účinného krytí a místa skonu všech hráčů, aby podle toho stanovila místa respawnu zastřelených vojáků.

V praxi to vypadá následovně: Přecházíte volné prostranství mezi domy a nepřítel vás překvapí, načež rychle umíráte. Hra v několika sekundách vyhodnotí podle výše uvedených veličin nejlepší místo respawnu, takže se objevíte v krytu za rohem domu bezpečně vzdáleni pohledům nepřátel, nicméně stále v místě přestřelky, aby jste nebyli nuceni ujít kilometry zpět k bojové zóně. Připraveno je čtrnáct map různých velikostí, ted od malých pro několik hráčů, až k rozlehlým oblastem pro hromadné přestřelky. Souboje se pak odehrávají v osmi různých denních dobách, které jsou volitelné před spuštěním mapy.

Zbraňový arzenál dozná jistého rozšíření, takže jistě přijde vhod podrobná encyklopedie výzbroje, jenž je tedy opět věrným ztvárněním té skutečné. Podle prvních informací ale má znovu chybět jakákoli forma krytu, či přilepení za překážku, jak je tomu v single player kampani, což mě docela mrzí, protože se tak vytrácí jistý strategický prvek a mapy lze přitom hrát i v osamocení.

Oficiální www stránka GRAW2 je zde.