Před nedávnem jsem tu referoval o zajímavé závadě grafické karty a její reklamaci. No a jak to dopadlo? Inu, dobře to dopadlo, ale úplně jinak, než jsem se domníval. Jen pro představu, jak Alza řeší reklamace, tak kartu jsem tam přivezl 2. dubna a již 4. dubna byla poslána k distributorovi MSI eD System Czech. Tedy nikoli přímo do MSI. Alza tedy stejnou závadu, jakou jsem popsal já, také diagnostikovala a proto poslala kartu zpět distributorovi.
U něj se to řešilo až do 15. dubna, kdy bez bližšího vysvětlení převzal moji kartu a návdavkem poslal jinou stejného druhu, tedy nějaký jiný, starší, bazarový a zřejmě dříve nějak opravovaný kousek. Ani nevím, jestli se karty opravují, nebo jen drobnější závady, no nakonec mi Alza dala vědět, že mám připravenu kartu jinou a abych se pro ní stavil. Dodaný kousek je na pohled dosti poškrábaný, ale jinak v dobrém stavu a velmi pečlivě vyčištěný. Jaké bylo moje zděšení ale, když po instalaci karty a spuštění hry začalo opět to známé cvrlikání a po chvíli opět restart počítače!
Nicméně cvrlikání již nevycházelo z cívek karty, ale bylo jasně slyšitelné od zdroje. Hmm, tak si říkám, že závada je asi ve zdroji a nikoli v kartě. Tak jsem starý zdroj (asi 5-6letý Tagan 500W) vyndal a nahradil jsem novým Fatal1Ty od OCZ 550W. A ano, vše už jede v naprostém pořádku. Takže se domnívám, že s mojí kartou MSI bylo nakonec vše v pořádku i když cvrlikala ze svých cívek. Vadný byl totiž zdroj, který měl nějaké nedostatečné napájení 12V větve pro kartu, což se u toho mého kousku projevovalo tím cvrlikáním. Vyměněná karta má zřejmě trochu jinou elektroniku, takže již necvrlikala sama, ale cvrčky vypudila přímo do zdroje.
Trochu jsem předtím počítal, že vadný může být zdroj, ale ukolébal mě fakt, že cvrliká karta a počítač po vyndání grafiky normálně fungoval bez cvrlikání na grafický čip v procesoru. Docela mne ovšem mate, jak to, že v Alze „závadu“ grafické karty potvrdili a MSI se také necukal mi reklamaci zamítnout! Mám pro to dvě vysvětlení. Buď mají v Alze nevědomky také vadný zdroj v testovacím pc, nebo, a to spíše, kartu vůbec netestovali, mému zevrubnému popisu závady uvěřili a kartu prostě poslali dále. A u zástupce MSI asi také nic nezkoušeli a kartu prostě vyměnili. Takže suma sumárum, kdybych hned vyměnil zdroj, tak jsem si ušetřil čas s obíháním reklamace, protože s největší pravděpodobností byla ta moje původní grafická karta od MSI v pořádku. Ale správná lokalizace vadné součástky prostě někdy není možná.
Reklamace u obchodu Alza probíhá takto.
Reklamační technik si převezme zboží a popřípadě může do reklamačního protokolu uvést poznámku. To co sdělíš ty tak tam reklamační technik zadá jako poznámku nebo popis závady. Reklamace může ze zákona trvat jeden měsíc, déle ne.
To kam posílá Alza zboží už není tak podstatné.
Jinak ve většině případů se opravdu jedná o vadný zdroj a ne o vadnou grafiku. Pokud by grafická karta způsobovala dejme tomu „pískání“ cívek tak nebude natvrdo restartovat PC. Taky by způsobovala mnohdy artefakty ve hře, ale pokud karta restartuje natvrdo PC tak s velkou pravděpodobností je ve většině případů na vině nekvalitní zdroj. Proto bych se vyhnul nákupu podezřele levných zdrojů. Dneska to prostě chce kvalitní zdroj, nejlépe s certifikací! Starší zdroje prostě jsou nehorázný shity!
To že se ti vrátila jiná grafická karta mně docela překvapilo. Prodejce by ti měl vždy vrátit stejný model! Jestli jsi vlastnil GTX 660ku Twin Frozr tak ti musí vydat stejný model. Co se týče těch pár škrábanců jak si psal to bych neřešil… hlavně, že se ti karta vrátila funkční ne?
Jak si sám psal, na vině byl asi zdroj tak se domnívám, že na vině byl pravděpodobně VADNÝ zdroj. Aspoň pro příště budeš moudřejší 🙂
Mě zmátlo, že napětí na větvi od zdroje do karty bylo v pořádku. Zdroj zřejmě chvíli dával plnou a chvíli ne.
Proto jsem měl za vadnou kartu. No, já měl extrémně kvalitní Tagan, tenkrát stál skoro 5 litrů, ale dnes už by byl hodně starý. Byl to nejstarší komponent v PC. Zdroj také dělal pěkný hluk. Tak, vrátil se stejný model, myslej jsem jako jiný kus. Nyní PC fachá v poho, zdrojem to opravdu bylo. Ale když člověk nemá po ruce jinou externí grafiku, tak na to jen tak nepřijde.
V zájmu rychlosti MSI řeší reklamace komponent tzv. SWAP procedurou = zákazník reklamuje v místě prodeje, prodejce zasílá zpět distributorovi, od kterého nakoupil, distributor obratem dostane tu stejnou kartu (stejný model), ale již servisovaný. Jak sám píšete, je vždy vyčištěný, opravený, otestovaný a plně funkční. Zkrátka se takto reklamované produkty točí a mění jeden za druhý. Pokud by měl zákazník čekat na opravu přesně toho svého daného kusu, trval by celý proces déle a zákazník by bez dané komponenty zbytečně čekal. Takto se dá celý proces zkrátit řádově na dny (pokud reklamovaný produkt nezůstane ležet u některého článku řetězce prodejce-distributor)
Richard Sláma, MSI Czech & Slovak
Aha, tak to kvituji, děkuji za info!
Alze se vynhi obloukem.