Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

graven banner

 

Jednou ze slavných her devadesátkové éry akčních stříleček z pohledu první osoby typu Dooma a spol. je Heretic. Herní náplní sice jednoduchá a přímočará, ale jinak zábavná a frenetická akční 3D mlátička a střílečka, odehrávající se v temném fantasy světě obývaném nadpřirozenými netvory. Což všechno sedí i na Graven. Heretic v podání amerického studia Raven Software měl být čarodějnou fantasy odpovědí na etalon Doom, ostatně mechanikami si jsou obě značky velmi podobné a Heretic také běží na identickém enginu id Tech 1 od slavných id Software Johna Carmacka. John navíc při tvorbě Hereticu působil v roli producenta. Jak možná víte, z Hereticu se nakonec stala úspěšná akční série, když mezi roky 1995 až 1998 vyšly další tři díly, kromě Hereticu také pod názvem Hexen.

Studio Raven Soft, založené v roce 1990, má za sebou celou řádku etablovaných titulů, od mini série Soldiers of Fortune přes několik her ze světa Star Wars až po velké množství produktů z univerza Call of Duty. Však poslední Call of Duty: Black Ops Cold War je jejich dílem. Z toho plyne, že se žánru fantasy stříleček z první osoby již dávno nevěnují. A to přišlo škoda fandům série Heretic/Hexen z dánského vývojářského domu Slipgate Ironworks, kteří se rozhodli, že si sami vytvoří moderní variantu na zmíněnou klasickou dvojičku. A tou je žánrově identická, tedy temná akční fantasy mlátička a střílečka z pohledu první osoby jménem Graven. Raven totiž patří vydavateli Activision, jenž je poslední léta alokuje exkluzivně pouze pro značku Call of Duty, takže na jiné tituly již času nezbývá.

 

 

Specialitou Slipgate Ironworks je tvorba remasterovaných her a portů, když se spolupodíleli kupř. na výborném Ghostrunnerovi (moje recenze), solidním Paradise Lost (moje recenze) a zmodernizovali Kingpina či SiN. Ani tak nepřekvapí, že tito vývojáři jako staří hráči akčních stříleček od Dooma po Wolfensteina zatoužili po duchovním nástupci posledního Hexena z roku 1997. Oni to totiž k těmto značkám nemají daleko, protože patří pod křídla amerického vydavatele 3D Realms, jenž některé díly Dooma, Duke Nukema a Wolfensteina vydával, popř. licencoval. Graven tak má fungovat jako pocta starým fantasy klasikám Heretic a Hexen, tudíž má stylem podobnou grafiku na rozhraní klasiky a moderny, nyní ovšem postavenou na Unreal enginu 4.

Zdálky je prostředí slušně detailní a textury ostré, zatímco když se více přiblížíte k objektům, jejich povrch je schválně rozkostičkován až na pouhých 32 x 32 bodů na jeden sprit, aby upomínal na devadesátkový obrázek. Myslím, že jako celek je grafika Gravenu působivá a stylová, barevně výrazná a s parádním temným nádechem smutného středověku, jemuž vládnou netvoři a magie. Postavy navrhl zkušený designér Chuck Jones, jenž kdysi pracoval již na Duke Nukem 3D či Shadow Warriorovi. Tvůrci nakonec zvolili takové polootevřené prostředí, lépe řečeno síť menších i větších koridorů, v nichž se můžete volně pohybovat a vracet se. Jakkoli je Graven hlavně akce pro jednoho hráče, na později je slibována i lokální a online kooperace až pro 4 čaroděje.

 

 

Pokud vše půjde konečně podle plánu (hra má již tak asi půlroční zpoždění), plná verze by měla být vydána do konce 1. čtvrtletí příštího roku nejdříve na PC a postupně i na konzole PS4/5, SW, X1 a XS/X. Současná a ještě pořádně syrová hra je v rámci předběžného přístupu k dispozici na GOGu, Epicu a Steamu od 26. června, ale jakkoli se hraje opravdu příjemně i díky velmi plynulé grafice, tak ji sužují ještě velké nedodělky. V tomto světle je současná nabídka jediného prvního regionu vesnice Cruxfirth a kvarteta misí asi na 3-4 hodiny hraní za necelých pět stovek docela marná. Debilní je hlavně ukládací systém, na který prší kritika, jenž vám uloží jen kompletně hotový úkol a i když jste třeba v 90 % dalšího, po ukončení hry (manuální uložka není možná) jej musíte zdlouhavě celý opakovat znovu.

Musíte tak najít všechny klíče od bran, znovu si je otevřít, znovu nasbírat potřebné vybavení a znovu porazit všechny nepřátele. Mně to přišlo dost únavné, protože když si nedáte pozor na zdraví a jste skoro hotovi, tak po smrti musíte hrát dlouhé desítky minut úplně to samé znovu. Na poslední chvíli tvůrci stáhli slibovaný multiplayer, takže za své peníze nyní dostanete ještě méně, než bylo před vydáním předběžky slibováno. No, abych byl upřímný, start se Gravenu vůbec nepovedl a podle mne nemá v současné době ta pětistovka za hru opodstatnění. Raději bych počkal na třetí velký update plánovaný na přelom podzimu a zimy 2021, který by měl hru výrazně rozšířit včetně kooperace.

 

 

Na druhou stranu je Graven opravdu zajímavým počinem na klasické notě, jehož zdobí hbitý pohyb, rozmanitý výběr zbraní od magické hole a meče přes samostříly až k metání ohně či solidně interaktivní prostředí s plně rozbitnými bedýnkami, soudky či nábytkem, z nichž padá velké množství kořisti (léčivé lahvičky, munice, kouzelná mana…). Modely postav se ale zhusta opakují a těch několik typů nepřátelských potvor vykouzlí spíše úsměv, než že by vám šel mráz po zádech. Je zajímavé, že Graven rezignoval na jakékoli RPG prvky, takže svoji postavu neprávem exkomunikovaného a schopného kněze a čaroděje nijak nevylepšujete. Pouze si nakupujete nové zbraně, předměty a kouzla, což hbité zdejší akci myslím bohatě postačuje.

Plná hra má nabídnout 3 rozlehlé biomy, každý s mnoha unikátními oblastmi, jež budou spojovat 3 křižovatky, tedy 3 huby, v nichž se po novém spuštění hry objevíte, i když jste došli mnohem dál. Aktuálně se tudíž ukládají pouze vaše nesené předměty a zbraně + ty dokončené mise. Samozřejmě je to berlička pro umělé natahování herní doby, ale doufám, že se tento systém ještě změní. Bez námitek ukládání stavu funguje v případě vaší smrti v rozjeté hře. Po lokacích se nachází záchytné body (kůl s naraženou lebkou a s havranem sedícím na temeni), takže když zhebnete za lebkou, obnovíte se u ní, což zpravidla není moc daleko. Kromě nic moc praktické mapky tu nenarazíte na žádnou navigaci, ale nechybí tajné místnosti s hodnotnější kořistí přesně podle receptu Hexen. Pokud tak tvůrci reflektují hráčské názory, z Gravenu by se ve finále mohla vyklubat opravdu dobrá klasická akce.

 

graven cruxfirth

Přístaviště vesnice Cruxfirth je úvodní lokací