backbone banner

Když si přede čtyřmi roky parta mezinárodních vývojářů z různých koutů světa založila své vlastní nezávislé studio EggNut s hlavním sídlem v kanadském Vancouveru, již od začátku jeho fungování zamýšleli na vzdálené online bázi. V současné době má EggNut 18 kmenových vývojářů jak z Kanady, tak i z USA a z Ruska, kteří se málokdy fyzicky vidí, pročež spolupracují vzdáleně. Do začátku neměli moc peněz, které vrazili do fungující týmové online platformy a licenci Unreal enginu, takže jim bylo jasné, že jejich prvotina musí být zafinancována externě. I zvolili si známý způsob komunitního financování skrze Kickstarter, na němž v roce 2018 nakonec úspěšně uvedli svoji temnou detektivní adventuru z bočního 2D pohledu jménem Backbone.

V EggNut na konec kampaně vybrali skoro 100 tisíc kanadských dolarů (přes 1,6 milionu korun), když požadovali 63 tisíc, a tak se posléze mohli vrhnout na dokončení Backbone. Ještě před uvedením plné verze v letošním červnu přede dvěma roky vypustili bezplatný prolog, jenž v mírně zjednodušené podobě od finální hry obsahuje úvod kampaně asi na jednu až dvě hodiny hraní, jak jsem psal ZDE. Backbone: Prologue si na PC ze Steamu můžete stále stáhnout TADY. Plná hra vyšla 8. června 2021 nejprve jako digitálka pro PC na Epicu, GOGu a Steamu, aby později v tomto roce dorazila ještě na konzole PS4, SW a X1. A pokud máte předplatné Microsoft Xbox Games Pass pro PC, Backbone si zahrajete zcela zadarmo (aktualizace 2. 2. 2023: Z této služby byla hra odstraněna – jde již pouze zakoupit).

• Platforma: PC, později PS4, SW, X1
  • Datum vydání: 8. 6. 2020
  • Výrobce: EggNut (Kanada)
  • Vydavatel: Raw Furry (Švédsko)
  • Žánr: detektivní 2D adventura
  • Dat ke stažení: 1,9 GB (GOG)
  • Herní doba: 5-7 hodin
  • Přístupnost: 16+
  • Prodejní verze: digitální (PC Epic/GOG/Steam)
  • Cena: od 468,- (Epic Games Store)

Backbone obývá nesnášenlivá zvěř

Tvůrci svůj první titul situovali do alternativní dystopické varianty Vancouveru v Noir stylu nazvaného anonymně The City, který obývají polidštěná zvířata. Ve společnosti uzavřené mezi vysoké zdi města, kdy ven nikdo pod trestem smrti nesmí, se zvířata rozdělují do nerovnoprávných kast na základě potravního řetězce. Úplně na vrcholu jako politicky nejmocnější sedí opice a zejména gorily. Pod nimi je high society představovaná predátory, jako jsou velké kočkovité šelmy, medvědi a vlci. Přehlíženou střední třídu zde zastupujete např. vy jako někdy úspěšný, někdy neúspěšný mývalí soukromý detektiv Howard Lotor. A úplně na dně společnosti jsou malá zvířátka typu myšek a králíků. Samozřejmě, že se tyto kasty zrovna nemusí, takže nižší stupně jsou těmi vyššími přehlíženy až utlačovány.

Jméno hlavní postavy autoři odvodili od latinského označení mývala severního „Procyon Lotor”. Jen ten nelibozvučně znějící „Procyon” zaměnili za příjemnějšího Howarda. Zdejší Vancouver je rozdělen do 9 čtvrtí (+ jedna menší lokace) volně inspirovaných distrikty reálného města, přičemž ve hře najdete vymodelované i skutečné domy. Velmi jemná pixelartová grafika na základě Unreal enginu patří k tomu nejlepšímu, co touto technikou, tolik oblíbenou v indie produkci, za poslední dobu vzniklo! Backbone nejenže disponuje vyšším rozlišením než podobná konkurenční adventura Lacuna, kterou jsem recenzoval nedávno, ale k tzv. hi-res pixelartu přidává díky schopnostem Unreal enginu 4 moderní efekty jako vrstvená 3D pozadí, dynamické nasvětlování, reálné stínování, volumetrickou mlhu nebo animované neony.

Hra Backbone vypadá opravdu působivě a ještě o třídu lépe než zmíněná Lacuna, nicméně i u ní platí, že při přiblížení obrázku je grafika již hodně kostičková. S tím ani vyšší rozlišení pixelů moc nepomůže. Zpočátku solidní kriminální příběh začíná ve chvíli, kdy Howarda osloví jedna klientka jménem Odette Green, jež pojala podezření, že jí její manžel Jeremy zahýbá. Muž prý nechodí na noc domů, a když už, tak velmi pozdě, a navíc jej často postrádají i v jeho dobře placené práci bankovního úředníka. A to je dost podezřelé, ne? Jenže Jeremy je jen nicotné pidi kolečko v soukolí obřího komplotu a zločinu, jaký ve městě nemá obdoby. I proto budete rádi za pomoc vaší pozdější přítelkyně lišky, investigativní novinářky Renee Wilson.

Kromě ní při svém pátrání potkáte a oslovíte na 20 dalších nehratelných charakterů, protože o dialogy, jejichž směr můžete střídmě směřovat skrze emočně různě zabarvené otázky a odpovědi, jde v Backbone především. Víceméně celá herní náplň titulu spočívá v chození (běh tu je také) po nádherně detailních 2D exteriérech i interiérech (hra má přímé ovládání postavy), v nichž se dáváte do řeči s mnohými obyvateli. Sem tam vás potká krátká kradmá pasáž, kdy se musíte proplížit mezi nepřátelskými postavami, případně narazíte na menší počet hádanek, u nichž si už trochu více hlavu lámat můžete. Abyste příběhu a taktéž občas suchému humoru své postavičky dobře porozuměli, dobrá angličtina je nutnou podmínkou, byť kromě střihových scén si všechny dialogy ručně odklikáváte, takže je pečlivě pročtete bez stresu.

Ostatně Howard Lotor je taková svérázná a nic moc přívětivá kopa, podobně, jako jeho inspirativní filmový předobraz v podobě zádumčivého hlavního hrdiny snímku Ona z roku 2017, jehož ztvárnil Joaquin Phoenix. Backbone je tak hlavně textová adventura, bohužel z rozpočtových důvodů zcela bez dabingu (Lacuna jej alespoň částečně nabízí). I ten příběh mi přišel oproti Lacuně méně zajímavý a nudnější, pročež od druhé půle už bylo těch dlouhých dialogů na mne až moc. Lacuna je v tomto přímočařejší a nikoli tak ukecaná – její dialogy nejsou tak dlouhé. Na druhou stranu uznávám, že Backbone díky rozhovorům konkrétněji představí všechny hlavní postavy, pročež jejich životu se Lacuna až na výjimky nijak nevěnuje.

Ale musíte si tady zvyknout, že mnohé rozhovory jsou prostě jen pokec, který nemá s vyšetřováním nic společného. Backbone je také obecně kratším titulem rozděleným do 5 větších aktů s celkem 19 drobnějšími kapitolami. Každý akt absolvujete asi za hodinu až půldruhé hodiny, takže svůj velký případ ukončíte již kolem 5-7 hodin, tedy za dva kratší večery. Postup se ukládá výhradně automaticky, ovšem v docela častých periodách, takže většinou nemusíte po vypnutí hry opakovat nijak velkou část svého dobrodružství. Znamenitý obrázek skvěle doplňuje neméně působivá hudební složka. Celkem si vyslechnete 30 skladeb tzv. dystopického jazzu od ruského hudebního skladatele Nikity Danshina, jenž si přizval pákistánskou zpěvačku Arooj Aftab.

Z kriminálky jde Backbone do fantastična

Backbone vznikala skoro 4 roky prakticky ihned od založení studia EggNut, a to výhradně z peněz vývojářů jako bokovka po jejich normální práci. Původně měla vyjít již před dvěma lety, ale znáte to, o zpoždění v těchto případech nebývá nouze, takže se vývoj kvůli financím a pomalému postupu prací zhruba o dvaadvacet měsíců posunul až do současnosti. To natahování vývoje je zřejmě důvodem, proč je příběh zhruba po třetině hry už dost přitažený za vlasy a často až uměle naroubovaný na původní dobrou kriminální zápletku. Tady Lacuna vyhrává na celé čáře. Bohužel nemůžu fakt nic prozradit, protože bych vám usnadnil vyšetřování, ale finále také dodá více otázek než odpovědí a vůbec se mi nelíbí, že Backbone víceméně smysluplně vůbec neukončí.

Podle mého má Backbone dva větší problémy. Prvním je až moc velký důraz na rozhovory, takže si často počtete i dost nezajímavé texty, jež navíc nejsou ani dabované. A tím druhým je později za vlasy přitažený příběh, který se z původní uvěřitelné kriminálky dostane někam až k mimozemským fantasmagoriím. Přitom jak dokazuje nedávná Lacuna, i na sci-fi bázi se dá udělat veskrze rozumná detektivka. Já jsem tak nakonec z Backbone relativně zklamaný, když jsem ho dohrál jen kvůli recenzi. Prolog mě před několika měsíci velmi navnadil, protože první dvě hodiny jsou z celé hry zdaleka nejlepší. Pak už to jde jen z kopce. V tomto světle je Backbone navíc docela drahý kousek.

Nejpříznivější cenovku nyní najdete na Epicu, i když tamních 468,- je stále moc. Výrazně zábavnější a krom grafiky celkově povedenější Lacuna je aktuálně ve slevě na GOGu jen za necelých 350,-. Za tento mrzký peníz bych u ní ani chvilku neváhal. U Backbone tak platí, že u něj zvítězila forma nad obsahem. Je to snad nejkrásnější pixelartová hra poslední doby s atraktivním začátkem a velmi zajímavým dystopickým světem polidštěných zvířat. Jenže čtení stohů textů s prázdným obsahem mi posléze už lezlo krkem. Ani příběh mne po půli již tolik nebavil, byť jeho odklon z původně čistě detektivní zápletky o zločinu do fantasmagorické se někomu naopak může líbit. Každopádně bych si u Backbone počkal na slevu, která jistě přijde co nevidět.