lacuna banner

Nakonec měla skoro rok zpoždění, ale když tento měsíc dorazila, okamžitě se zařadila mezi nejlepší nezávislé hry tohoto roku. Lacuna je detektivní sci-fi adventura v tradičním 2D bočním náhledu, jež se odehrává v alternativní době a v jiné sluneční soustavě, než je ta naše. Zdejší velmi pěkně vystavěný svět, kombinující sci-fi a noir styly, tvoří podhoubí pro naprosto špičkový, zajímavý a dramatický příběh, nabízející i několik hodně emotivních zvratů, který není tolik zábavný ani u produkčně daleko větších titulů. Užijete si i několik různých zakončení a odlišných dialogových voleb, jež děj směřují zase malinko jinačím směrem. Vy hrajete za zkušeného detektiva, agenta zdejší obdoby úřadů typu FBI a podobných, jménem Neil Conrad.

Když jako hlavní vyšetřovatel začnete pro svoji domovskou agenturu CDI (Central Department of Investigation) vyšetřovat podivnou vraždu opozičního politika, nakonec rozpletete daleko větší a závažnější případ, který míní otřást celým planetárním systémem. V něm bují korupce a společenské předsudky, kdy obyvatelé jedné planety nemají v lásce obyvatele druhé a naopak. Až se posléze do událostí připlete i vaše ne zcela idylická rodina, začne v Lacuně jít opravdu do tuhého! Lacuna je klasická dobrodružná detektivka v relativně pohledné a ručně animované pixelartové grafice s boční kamerou, která ovšem nenabídne až tak detailní grafiku jako např. blížící se podobná kriminálka Backbone. A ve chvílích, kdy se kamera ještě více přiblíží, už je obrázek až moc kostičkový.

• Platforma: PC
  • Datum vydání: 20. 5. 2021
  • Výrobce: DigiTales Interactive (Německo)
  • Vydavatel: Assemble Entertainment (Německo)
  • Žánr: detektivní sci-fi 2D adventura
  • Dat ke stažení: 670 MB (GOG)
  • Herní doba: 5-7 hodin
  • Přístupnost: neomezena
  • Prodejní verze: digitální (PC GOG/Steam)
  • Cena: cca 410,-

Lacuna není žádná klikačka

Co se mi na Lacuně hodně líbí, je přímé ovládání klávesami nebo ovladačem (fungují i analogové páčky!), když tvůrci nechtěli jen další do záplavy pixelartových klikacích adventur. Přímé řízení agenta v baloňáku vás přece jen do hry daleko více vtáhne než klikání do prostoru. Je ovšem třeba říci, že je to hra zejména textová a nad to silně ukecaná, takže si tu opravdu hodně počtete. Jezdíte vlakem po různých lokacích v lineárně plynoucím příběhu a jako detektiv samozřejmě velmi často vyslýcháte, ptáte se a hledáte důkazy. Kvůli rozpočtu jsou namluvené jen sporadické glosy hlavního hrdiny, jinak se ve hře zvukově vůbec nemluví, neb jsou všechny rozhovory podávány formou titulků. I když je můžete ručně odklikávat, stejně pro dobré pochopení děje a hlavně pro správné závěry vyšetřování potřebujete slušnou angličtinu.

Hra ovšem není nějak přehnaně náročná na dedukci a intelekt, což je dobře, protože většinu indicií a důkazů pro uzavření každého kousku případu najdete buď v rozhovorech, nebo v prostředí během hraní. Nicméně je dobré vše pozorně číst, věnovat pozornost oranžově podbarveným informacím (ty totiž budete potřebovat znát později) a klidně si dělat poznámky, protože vyšetřování se začne časem dost zamotávat a pro svého nadřízeného musíte sestavovat pravidelné zprávy o vašem postupu vyšetřování. To je jeden z unikátních prvků v Lacuně, kdy si ve speciálním menu vybíráte vaše odpovědi do zprávy, kupř. jak vypadal podezřelý, odkud pocházel a kdo mu pomáhal. Vždy máte na výběr zpravidla tři až čtyři možné volby a vy musíte na základě vašeho vyšetřování, výslechů a logické dedukce sesumírovat ty správné.

Díky tomu je vyšetřování zábavné a motivující, přičemž není až tak těžké rozlousknout všechny podpřípady. A i když se spletete a třeba ve zprávě obviníte nesprávnou osobu, hra tím nekončí, nýbrž se příběh odvine krapet jinak a vy si spíše naděláte u kolegů ostudu, že jste se nechali svést na nesprávnou cestu. Vůbec zápletka patří k tomu nejlepšímu, co jsem poslední měsíce hrál, když ani ke konci, na který se skrze trojici aktů dostanete zhruba po nějakých pěti až sedmi hodinách, hře nedojde dech. Ba naopak, dojde i na nějakou akci a střelbu (vždy ale jen ve střihových sekvencích), přičemž v takovýchto situacích vám garantuji, že adrenalinem a napětím ani nebudete dýchat! Až tak vtahující Lacuna je, což je pro menší prvotinu mladého indie studia DigiTales Interactive z německého Saarbrückenu velká pochvala.

Vše důležité máte stále na očích

Navíc tady nebudete nikdy tápat, protože všechny dialogy se ukládají do logu, nalezené důkazy do přehledné tabulky a v menu si můžete taktéž vyvolat stále přibývající informace o pozadí zdejšího světa i o hlavních a důležitých postavách, jež při svém pátrání potkáte. A i přes tu kostičkovost je svět hry pěkně provedený, živý, plný animací i skvělých zvukových efektů a příjemné hudby ve futuristickém noirovém duchu trochu připomínající třeba filmový Pátý element. Přitom Lacunu s pomocí přátel vytvořili pouze čtyři hlavní vývojáři! To už mě dost pálilo pouze automatické ukládání v bodech po dlouhých časových intervalech patnácti až třiceti minut o kterém nevíte a musíte si jej kontrolovat v hlavním menu, kde je vidět čas od posledního uložení. Když potřebujete skončit, musíte tak hrát ještě nad plán dále, protože jinak byste příště opakovali dost velkou část.

Lacuna jde i do takových detailů, že vám počítá nachozené kroky i vzdálenost (já naběhal do úplného finále skoro 14 kilometrů) a ukazuje např. i váš aktuální tep. Pokud hodně dáte na silný a zajímavý příběh s kriminálním podtextem a nevadí vám probírat se stohy textových dialogů, je Lacuna vynikající detektivkou, u níž jsem se napínal a bavil po celou dobu solidně dlouhého hraní. Ostatně ne nadarmo má na Steamu hráčské hodnocení 94/100. Pokud si tam koupíte lepší edici Lacuna: Save the World, za 660,- dostanete ke hře navíc její parádní soundtrack. 10 % z ceny této edice autoři posílají na účet fondu Go Give One Světové zdravotnické organizace WHO, který je určen na nákup vakcín proti Covidu 19 pro chudé a méně vyspělé státy světa. A možnost bezplatného hraní úvodu hry v demoverzi Lacuna: Prologue také není k zahození.

lacuna art