Outriders jsou průzkumníci, stopaři a členové doprovodu nějaké důležité osoby či osob, takže není náhodou, proč si velké a zavedené polské studio People Can Fly pro svoji novou hru vybralo právě tento název. Jenž se ostatně na hlavní hrdiny této frenetické akční sci-fi střílečky s RPG prvky z pohledu třetí osoby perfektně hodí. Mně přijde atraktivní i zasazení titulu OUTRIDERS do nevábné budoucnosti lidské rasy, jako zrcadla toho, co lidstvo nyní se svojí domovskou planetou provádí. V blízké budoucnosti roku 2032 se začnou po celé Zemi objevovat velmi silná a ničivá zemětřesení, potopy a další přírodní katastrofy. Odborníci se ale nemůžou domluvit, protože jedna skupina tvrdí, že se jedná jen o přírodní pohromy kvůli zničenému ekosystému, s nimiž člověčenstvo stejně nic nezmůže.
Ta druhá zase varuje, že to jsou důsledky testování či odpalování tajných tektonických zbraní, které mají být nasazeny v budoucím boji o suroviny. Případně, že to jsou vedlejší účinky vědeckých pokusů s ovlivněním gravitace, jež probíhají pro účely dalekých kosmických letů za kolonizováním jiných planet mimo naši Sluneční soustavu. Buď jak buď se tyto katastrofy stávají stále častějšími a ničivějšími, když při nich zahynou stovky tisíc lidí. Stále více lokalit na Zemi se díky nedostatku vody a suchu stává neobyvatelnými, takže se ještě navíc rozpoutá nová světová válka o poslední zdroje a obyvatelná území. Zatímco někteří se opevňují a staví si nedobytná sídla, část světových vědců spatřuje jedinou naději lidstva v opuštění zdemolované matičky Země a kolonizování jiné obyvatelné planety.
Ve spolupráci několika národů se na oběžné dráze začnou stavět dvě obří kolonizační kosmické lodě: menší průzkumná Caravel a větší (délka 3000 m) kolonistická Flores. Zatímco Caravel není určená pro veřejnost, nýbrž pro vojáky a vědce, protože má tvořit první nárazník při zabírání planet, na Flores se vejde 500.000 kolonistů. Přednost dostanou největší mozky, vynálezci, technici, inženýři, biologové, což znamená, že se na Flores dostane jen minimální část populace Země. Vy jste naštěstí jedním nebo jednou z nich, protože už na Zemi pracujete jako nájemný žoldák, tedy špičkově vycvičený voják. Na Flores byste se normálně nedostali, jenže Caravel postihne fatální závada pohonných reaktorů, takže celá vybuchne, když na ní zahyne osm tisíc vojáků a vědců. A to včetně skoro celé jednotky původních průzkumníků Outriders.
Vy máte to štěstí, že si vás velitel Outriders, který byl přidělen na Flores, vybral do nové náhradní vojenské jednotky Outriders, která má za úkol na nové planetě zajistit bezpečnost ještě před finálním výsadkem půl milionu civilních duší. Program výstavby kolonizačních korábů a let na novou planetu, jejíž jméno je Enoch, dostane název Projekt Expansion a pod palcem ho má mít mezinárodní společnost ECA (Enoch Colonization Authority), pro kterou jako Outrider pracujete. To už se ale přesuneme asi o osmdesát let kryogenního spánku a letu k Enochu vpřed, kdy se matička Země se zůstavšími nešťastníky (o vstup na palubu Flores se strhla strašlivá bitka) odmlčela asi navždy. Právě jste přistáli s výsadkovým podem na povrchu Enochu, přičemž v tomto okamžiku celá velká příběhová kampaň OUTRIDERS začíná.
Zpočátku jste ještě obyčejným, byť schopným lidským vojákem, ale později se díky planetárním anomáliím, tedy podivným bouřím velké energie, stanete ještě daleko silnějším humanoidem, jenž místo smrti v anomáliích najde spouštěč nových nadpřirozených dovedností… Ty jsou vázané na kvarteto odlišných tříd postavy, přičemž po několika hodinách hraní si jednu z nich natrvalo vyberete. Přišla mi škoda, že hra třídy představuje pouze letmo, textově a krátkými videi. Kdybyste si mohli alespoň na chvilku každou postavu osobně vyzkoušet, rozhodovalo by se to jistě lépe. Pokud se raději držíte zpátky a bojujete rádi na dálku (řádově desítky metrů od nepřítele), je vám určen Technomancer, vesměs využívající klasické střelné zbraně. Na střední vzdálenost (několik metrů) se hodí ohňostrůjce Pyromancer, který své protivníky rád zapaluje.
Pak tu jsou dvě specializace na přímý boj. Jednak mrštný záškodník Trickster. Ten dokáže skákat v čase k cíli a zpět. A také nejtěžší a nejmohutnější Devastator, jenž svůj těžký pancíř využije v kontaktních bitkách, takže se nemusí tolik krýt. Já si pro první rundu vybral Technomancera, protože raději střílím z dálky, než se s někým patlám tváří v tvář. Upozorňuji, že později již nejde volbu třídy postavy změnit, musíte rozjet nový průchod. Postupem hraní se samozřejmě ještě dále vylepšujete a rozvíjíte. Každá třída si postupně odemkne osm hlavních dovedností a posouváte se také po větvích košatého „RPG” stromu s desítkami drobnějších vylepšení (více života, rychlejší nabíjení apod.), na jejichž konci čekají ještě směry do tří specializací. RPG prvek tu je opravdu silně zastoupený, pročež si svoji postavu Outridera uzpůsobujete jak je libo.
Když jsem nahoře psal o People Can Fly jako o velkém studiu, tak vězte, že to nejsou v herním vývoji žádní nazdárci a v sedmi lokalitách v domovském Polsku, Anglii, USA a v Kanadě u nich pracuje přes 350 vývojářů. Studio příští rok oslaví kulatých dvacet let na scéně, když se úspěšně uvedlo v roce 2004 prvním dílem akčních stříleček Painkiller. To bylo ještě nezávislé, nicméně v roce 2013 je odkoupil Epic Games, takže se studio dostalo ke špičkové podpoře Unreal enginu. Nyní jsou ale opět samostatní, když externě vyvíjejí tituly pro distributory Square Enix (OUTRIDERS) a Take Two. People Can Fly se celou svoji historii věnují výhradně akčním střílečkám. Všechny jejich značky od Painkillera přes Gears of War, Bulletstorm, Fortnite až k OUTRIDERS patří do stejného šuplíku.
OUTRIDERS autoři vyvíjeli přes pět let jako svoji zbrusu novou a již pátou herní značku, na níž se minimálně podíleli. Jelikož drtivá většina jejich her využívá Unreal engine, ani OUTRIDERS nejsou výjimkou. Na jiném enginu (vlastní PAIN engine + Havoc pro fyziku) jsou postavené pouze první díly Painkillera, jinak studio masivně tvoří výhradně na osvědčeném Unrealu. OUTRIDERS na PC vypadají velmi dobře, když si při vyšším 2K rozlišení WQHD s 60 FPS můžu dokonce dovolit ten luxus nastavení grafiky na nejvyšší ultra volby. Je z toho zkrátka dobře vidět, že s Unrealem tvůrci umí dobře pracovat, však s ním programují již skoro druhou dekádu. Nicméně na úplný vrchol současné grafiky bych OUTRIDERS určitě nepostavil.
Však je možná trochu ostudné (vzhledem k tomu, že tvůrci dělali na Unrealu přímo s jeho stvořiteli, s Epic Games), že původně konzolový současník Days Gone na počítači vypadá stále jemněji a má daleko více drobných detailů. Každopádně hra na PC není rozhodně nijak ošklivá a velmi kvituji její výtečnou optimalizaci. Ani jakýchkoli grafických i kódových chyb jsem si zatím nevšiml. OUTRIDERS je ale první hra studia, která je 100% onlinovka (Fortnite, na na němž jen participovali, nepočítám), takže při jejím hraní musíte být stále připojeni. A to i když hrajete sami, neboť se ještě nabízí možnost online kooperace pro 2-3 hráče. Není to ani tak z důvodu protipirátského (ostatně hra už je rozlousknutá), nýbrž proto, že využívá cloudovou online platformu Microsoft Azure PlayFab.
Stálé online připojení sice Azure nutně nevyžaduje, ale nabízí pro něj ve prospěch vývojářů i hráčů zajímavé benefity. Díky Azure hra podporuje cross-platform multiplayer a využívá široké světové sítě hostujících serverů, kterou by People Can Fly, potažmo Square Enix, svými silami nedokázali zajistit. Díky Azure tvůrci můžou OUTRIDERS jednoduše online updatovat s okamžitou distribucí a tichou instalací balíčků a hlavně umožňuje tvůrcům v reálném čase monitorovat potenciální chyby a výkyvy výkonu hry. Říkáte si, proč tedy OUTRIDERS při svém vydání tak kolabovaly? Záleží jen na vydavateli, jak široké služby a hostování si u Microsoftu zaplatí, načež se tady domnívám, že počet a dostupnost serverů nebyla dostačující. Každý soudný hráč to ale očekává, protože si nepamatuji na jedinou velkou online AAA hru, u níž by při vydání vše fungovalo na jedničku.
Nyní po dvou měsících od spuštění vás ale můžu ubezpečit, že hra je po stránce internetu již docela dobře odladěná a plně fungující. Hraju střídavě jak sám, tak i v partě tří spoluhráčů, a stalo se nám zatím jednou, že by hra zamrzla nebo spadla vinou připojení. Není nad to si prostě počkat. Snad jen to prvotní přihlašování do hlavního menu je na můj vkus někdy dost dlouhé. Zajímavé je, že systém menu je vytvořen v „obyčejném” HTML 5 skrze bulharský nástroj Coherent Gameface, jenž funguje jako plugin do Unrealu. V prostředí zase naleznete objekty a předměty jednoduše nakopírované z databáze Megascans od švédské firmy Quixel patřící pod Epic Games. Pro tvůrce je to vítaná pomoc, protože si potřebné 3D modely zakoupí a stáhnou, takže je nemusí lopotně modelovat.
OUTRIDERS je čistě příběhová hra, takže když hrajete sami nebo v partě, kampaň je stejná. Žádné režimy pro více hráčů tu nenajdete a je víceméně jedno v kolika putujete, hra je zábavná jak sólo, tak i se spoluhráči. Hlavní linku dokončíte zhruba za 15-20 hodin, ovšem když budete plnit i vedlejší úkoly, snadno tu utratíte klidně i trojnásobek. Novináři OUTRIDERS vesměs chválí (slušných 74/100 na Metacriticu), ale hráči je dost kritizují (hráčské hodnocení na Steamu pouze 62/100). Osobně to prozatím (kampaň jsem zdaleka nedohrál) vidím kolem 7/10, protože se u OUTRIDERS solidně bavíme a hra nás ničím netrápí, byť přestřelky jsou po čase dost stereotypní. Několik věcí by ale šlo vylepšit. V menu ovladačem honíte pouze kurzor po monitoru (proč se prostě nedá skákat po tlačítkách?), takže je ovládání nabídek s joypadem velmi nepohodlné.
Chybí mi tu obyčejný skok kdekoli. Je tu sice kontextové přelézání a dobře funkční krytí, ale jen na pevně daných místech, takže i malé kameny prostě nepřekročíte. Tvůrci si nepohlídali takovou blbost, že nahrávací obrazovky často ukazují popis mise, kterou máte dávno za sebou. Opakují se i dialogy mezi nehratelnými charaktery opodál, ale naštěstí to jsou jen drobná opomenutí, s nimiž dokážu hrát. Jsem pro, že si polští autoři do hry prosadili svoji domáckou postavičku vašeho bodrého přítele a spolubojovníka Jakuba Dabrowskiho, když vám dělá takovou kamarádskou podržtašku. A pěkný obrázek dobře doplňuje i příjemná až monumentální, orchestrální hudba. I přes brblání některých hráčů jsou OUTRIDERS pro své tvůrce kardinálním úspěchem, když je hrálo nebo hraje více než 3,5 milionu unikátních hráčů!
OUTRIDERS mi hodně připomínají sérii Gears Of War, však ji People Can Fly pomáhali nastartovat. OUTRIDERS jsou vlastně velmi podobnou arénovou akční střílečkou s perfektně fungujícím krytem a rychlým přesouváním mezi překážkami, jaké znáte ze všech gearsů. Zahlédli jste také při hraní drobnou českou stopu? Občas se v prostředí mihnou ocelové profilované překážky, které nejsou nic jiného než slavní protitankoví ježci, ve velkém nasazení v liniích lehkého i těžkého opevnění na hranicích republiky před začátkem 2. světové války. Oceňuji také perfektní navigaci v lokacích (celkem jich projdete 44), jež jsou ale zčásti někdy dost lineární a sevřené. Nechybí tu radar, velká mapa s úkoly, možnost okamžitého cestování i obsáhlý žurnál jako databáze všech důležitých postav (těch poznáte 59), nepřátel (89 druhů), zajímavých míst i pozadí zdejšího univerza.
Myslím, že distributor Square Epic udělal dobře, když pro všechny platformy (konzole i PC) uvolnil bezplatnou a docela masivní demoverzi z úvodních hodin, kterou si můžete vyzkoušet sami i v kooperaci. Odkaz na stažení dema najdete ve spodním banneru. Veškerý postup z demoverze se vám dokonce přenese i do plné verze. V celé kampani pak zhlédnete přes 1,5 hodiny střihových scén a dalších 1,5 hodiny dialogů, což značí, že OUTRIDERS jsou především o frenetické a nekončící střílečkové akci než o návštěvě kinosálu. A to je dobře, protože akce tu je solidní. Aktuálně vás OUTRIDERS vyjdou jen na nějakých sedm stovek, protože jsou právě v jarních slevách na Epic Games Store, případně jsou v rámci předplatného Microsoft Xbox Game Pass na konzolích Xbox One/S/X zcela zdarma.
Nejnovější komentáře: