Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

gears.jpgTak jsem si konečně přinesl momentálně asi nejdiskutovanější herní kousek na aktuálním herním trhu. Za necelých čtrnáct stovek mě potěšil jak český obal, tak i pěkný a barevný český manuál. Vítám i přítomnost anglických titulků ve hře. Pln očekávání spouštím kampaň a čekám herní olymp. Ve úvodním vězení je tma, krása grafiky vyniká až po chvíli ve venkovních prostorách. Můžu se rozhodnout, kterou cestou se vydat. Buď cestou tutoriálu, nebo jej přeskočit a jít rovnou do boje. Volím seznámení s ovládáním a kráčím do útrob věznice. Sice byl na pohyby postav použit motion capturing, ale stejně mi chůze a ostatní akrobatické kousky včetně přemetu, připadají tak trošku prkenné. Ovšem Gears of War nejsou vůbec realistickou hrou, tak to přehlížím. Z mého pohledu se ale jedná o naprosto standardní akční střílečku z náhledu třetí osoby. V tomto konceptu Gears of War prakticky nenabízí mnoho nových prvků. Základem a bohudík hlavní náplní je důsledné krytí za všech podmínek, jináč ani na nejlehčí obtížnost voják mnoho zásahů nevydrží.

Systém krytu je opravdu zásadní, voják se po stisknutí "áčka" okamžitě přilípne za nejbližší překážku, nebo k ní přiskočí, stejně jako může rychle tyto ochrany střídat. Tento systém je určitě lepší, než jen tupě pobíhat a všechno kosit, ale až nadměrný důraz na samé krytí je ze hry cítít možná přespříliš. Kromě audiovizuálního zpracování tak Gears of War přebírá všechny neduhy, problémy a zjednodušení dnešních her. Namapování většiny pohybů na jediné tlačítko je dosti omezující hlavně při skákání, už jsem viděl lepší ovládání. Musíte také přistoupit na přísně nalinkovanou interaktivitu prostředí, kdy venku můžete zbořit barák, ale uvnitř neprostřelíte ani okno. Zajímavý prvek je nutné léčení spolubojovníků, což platí jak pro NPC, tak i pro živé kolegy.

Abych to tedy shrnul, vidím to tak nějak uprostřed, stylem hraní se Gears of War prakticky neliší od dnešních konkurenčních titulů, stále je to naprosto tradiční a přímočará střílečka. Ovládání se díky pedantskému důrazu na zjednodušení moc nepovedlo a propracovaný systém krytí byl zřejmě převzat ze starší střílečky Killswitch. Ovšem díky bohu se zde pracuje se skripty daleko lépe a rozumněji, než v tomto aspektu úděsné sérii Call of Duty. Čím ale Gears of War naprosto vyniká, je trojice aspektů, jenž stačí, aby se hra po právu zařadila mezi špičkové tituly.

Prvním je vynikající atmosféra a pocit stísněnosti z očekávání věcí příštích. I když například v Killzone jsem bitvy prožíval ještě více, Gears of War se také nemá v tomto ohledu za co stydět. Dokonalé sladění zuřivých bitev, dialogů, nových lokací a objevování nových nepřátel prostě nemá chybu a hra vás vtáhne již po několika minutách hraní. Druhou znamenitou funkcí je opravdu povedený a rozsáhlý multiplayer, včetně navazujících doplňkových online služeb. Přímo z hlavní nabídky hry si tak můžete zkontrolovat dosažené achievementy, ihned se připojit na Marketplace a stáhnout všechna média se značkou Gears of War, nebo se jen podívat podrobněji do Gamertagů hráčů, s kterými chcete hrát online.

Podobně nabídka online bitev je také vyčerpávající. Na splitscreenu je dovoleno hrát s kamarádem jak proti sobě, tak i celou kampaň v kooperaci. To samé funguje i přes system link a samozřejmě i skrze Xbox Live. Klasické skirmische všichni proti všem pak ani zde nechybí, stejně jako přehledné žebříčky dosažených výsledků s možným důrazem na vaše přátele. Prakticky žádný možný multiplayerový režim v Gears of War neschází, takže tato část hry je k poměrně krátké singleplayer kampani dobrou alternativou na delší hraní.

Audiovizuální provedení jsem si záměrně nechal na konec. Nazvučení sic čisté a s orchestrální hudbou, seč nabízí poměrně nevýrazné zvuky zbraní, kromě motorovky tedy, ovšem vizuální stránka to bohatě nahrazuje. Nevím, jestli si někdo po zhlédnutí hry na HDTV televizi bude ještě myslet, že nejlepší grafiku má dnes vždy počítač, ale i já potvrzuji, že to není pravda. V poslední době ukázal Xbox 360, že dokáže při jistém umu vývojářů strčit do kapsy jakýkoli počítač, tedy co se kvality grafického kabátku týká. Například poslední Splinter Cell vypadá o generaci lépe, než ta samá hra na počítači. Stejný případ je i Gears of War. Možná bych se přikláněl k názoru, že zmiňovaný Sam Fischer disponuje ještě o chlup detailnějším prostředím, ale rozhodně ne tak krásným výtvarným stylem, světelnými hrátkami a pokročilým využitím grafických efektů a stínování.

Gears of War je bez diskuze nejhezčí dnešní konzolovu hrou a jasně nejpěknějším Xbox 360 titulem. A klidně si toto přirovnání můžete strčit i do škatulky k PC, protože prostě tak dobře odvedenou práci se světly, stíny, designem úrovní, frameratem, barevnou škálou a texturami ve vysokém rozlišení, ještě co mě paměť sahá, nikdo neodvedl. Snad jen na PS2 dvojice Ico a Shadow of the Colossus. Gears of War vypadá stejně epicky a monumentálně, ale navíc s perfektním vyhlazováním a motion blurem v rozlišení, které by v rámci dnešního stavu PC techniky zřejmě neutáhl žádný domácí počítač. Zdejší grafika je zkrátka překrásná, krásnější než všechny dnešní hry. Jestli Gears of War někdy v budoucnu vyjde i na PC, což se jeví dosti pravděpodobně,  hru si zahrajete jistě jen pod Windows Vista a s extrémně silnou sestavou s dvoujádrovými procesory a DirectX 10 grafickou kartou.

V celku tak Gears of War šacuji na standardní, ale atmosférickou střílečku v mantinelech stejného žánru, s propracovaným multiplayerem a hlavně s nejlepší vizuální stránkou současnosti, která si ale vybírá svoji daň v malé interaktivitě prostředí, nebo lineárních a omezených lokacích, s vesměs jedinou poměrně
úzkou cestou vpřed. Gears of War je tak alespoň pro mě jistě jednou z nejlepších her tohoto roku, ale nikoli herní historie, jenž pamatuje daleko řekněme ošklivější, ale globálně povedenější tituly. Mé hodnocení tedy osciluje někde nad osmičkou z deseti možných.

Oficiální www stránka Gears of War je zde.