Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

juiced.jpgI když první díl Juiced zrovna neoplýval pochvalnými recenzemi, prodával se více než dobře a zanedlouho vtrhne úplně na všechny hlavní platformy pokračování těchto pouličních závodů. A jde na to úplně jinou cestou, než ProStreet z nekonečné série Need for Speed. Druhý Juiced totiž stále zůstává u klasického tuningu, namachrovaných týpků, (i)legálních městských závodů a vůbec všeho, co k této kultuře patří.

Závodí se tu hlavně v noci osvětlené miliony světýlek neonů a reklam. A to prosím výhradně se silně muskulaturními bouráky, které bývají často vyšperkovány více, než káže zdravý úsudek. Zahráli jsme si na Xboxu 360 krátkou hratelnou ukázku, která jasně poukazuje na silnou inspiraci prvním dílem, což na začátek asi není zrovna nejvhodnější příměra. Ale budiž, na první pohled se toho moc nezměnilo, tedy až na důkladně vylepšenou grafiku, která je aktuálně pohledná a ostrá jako břitva.

Nicméně těch pár tratí v xboxovém demu působí spíše konfekčně a tak se i podruhé setkáváme se sterilnmi uzavřenými okruhy bez větší invence, ohraničenými neprostupnými svodidly po celé délce tratě. To už známe z minula. Vizuální styl skoro až kýčovitě klade důraz na nepřirozeně lesklý asfalt, a všudypřítomné barevné kejkle neonů, reflektorů a reklam kolem vozovky. Nicméně diváci jsou plně ve 3D a halasně povzbuzují šestero závodníků na trati, kteří bojují o co nejlepší umístění v cíli.

Daleko lépe vypadají speciální driftovací závody na ultra krátkých a velmi zatáčkovitých tratích. V demu byl jeden z těchto okruhů postaven přímo pod nohy Eifelovky, což s přihlédnutím k denní době závodu zajistilo větší atraktivitu zdejší lokace, než klasický noční závod v centru města.Vozový park na tom, co se vzhledu týká, také není bůhvíjak dobře. I když karoserie nejsou špatné, tak kokpity díru do světa rozhodně neudělají. Sice je dovoleno omezené rozhlížení po interiéru a budíky na palubní desce jsou animované, ale celý kokpit je hodně zjednodušený a zcela bez stínování. Dokonce i vnitřní zpětné zrcátko pokrývá pouze nevzhledná šedá textura. V plné hře budou všechna vozidla rozdělená do čtyřech závodních tříd. Chybět nemají jak silné supersporty a dostupnější sportovní vozy, ale také starší bouráky z osmdesátých let a slavné „muscle cars“ ještě o několik desetiletí starší.

Navštívíte města Řím, Tokio, Sydney, Londýn a San Francisco, povětšinou také v nočním kabátku. Krásy těchto metropolí si ale neužijete ani v opakovačkách, protože je zde zatím pouze jediná kamera. Jedinou volbu v demu představuje pouze změna sledovaného vozu. Tvůrci se také rozhodli použít hodně svázaný destrukční model, u něhož se dalo očekávat, že reálných vlastností asi mnoho nenabídne. A dle dema je tomu opravdu tak. Veškerá zničitelná místa tvoří jen celé části vozu, jako jsou nárazníky a nebo dveře, přičemž po nárazu většinou odpadne jedna z těchto částí, jako kdyby ji někdo chvilku předtím obřízl.

Lépe je na tom model jízdní, protože se nedá říci, že by se vozidla chovala záludně a plavala po vozovce. I když jsou jízdní vlastnosti arkádového rázu, po chvíli cviku nedělá přesné řízení vozidla vůbec žádný problém. Zde je vidět jasný posun od prvního dílu, kde se mi auta ovládala citelně hůř. Samozřejmě, že nechybí nitro, jehož stupnici vždy spolehlivě naplní smykem projetá zatáčka. Demo trošku poodkrývá roušku tuningu a vylepšování, tudíž zde si jistě přijdou na své všichni ladící maniaci, protože zdejší obsah je více než lákavý.

Ladit, měnit a vylepšovat se dá ledacos zejména na povrchu vozu a tato činnost zabere vždy pouze pár stisknutí tlačítek. Během několika minut tak můžete své auto zcela změnit zejména po vzhledové stránce. Z Forzy 2 si tvůrci vypůjčili lakování vozů a editor obtisků. Polepky mohou mít až padesát vrstev a na výběr má být přes dva tisíce hotových log a obrazců. Samozřejmě, že všechno stojí peníze, zadarmo toho s úpravou svého plechového miláčka mnoho nesvedete.

Novinkou bude v Juiced 2 částečná změna interiéru, kde si půjde navolit jiný volant anebo provedení i barvu sedaček. Veškeré tyto úpravy se vedle jízdních výkonů a závodních statistik budou ukládat na oficiální online servery hry, přičemž tyto užitečné informace využijete při online obchodování mezi živými hráči. Právě online závody mají tvořit plnohodnotnou variantu k offline kariéře, takže pro co největší bodový i peněžní zisk nebude stačit jen absolvování závodů s umělými soupeři.

Herní nabídka zahrne ještě multiplayer na rozdělené obrazovce a vlastní verzi tzv. drivatarů ze série Forza. V Juiced se podobná funkce jmenuje DNA laboratoř a má sloužit k vychování vašeho alter ega, které se bude účastnit vybraných závodů. DNA řidiče se totiž mění podle jeho jízdních dovedností. Zajeďte smykem každou zatáčku a nebo se efektně otočte na pětníku do protisměru. Za takovéto triky obdržíte vždy několik bodíků do vaší řidičské karty. Ta přehledně zobrazuje statistiky a dovednosti jezdce, jenž se vylepšují právě dobrou jízdou a kvalitními triky.

Prakticky beze změny je i podruhé převzat sázkový systém, kdy si před závodem sázíte na předjetí vybraného oponenta. V demu ale nebylo možné sázku odmítnout a přejít rovnou ke startovnímu roštu. Ovšem když pak předjedete protivníka v sázce, dočkáte se efektního prostřihu, kdy poražený sok spílá a rozčiluje se na váš účet. Zatím tedy druhé „pomerančové“ závody nevypadají na nějakou extra závodní bombu podzimu. Spíše mírně, ale opravdu jen mírně cizelují rozporuplný první díl. Ovšem je otázka, jestli to bude pro úspěch hry i podruhé stačit.

Oficiální www stránka Juiced 2 je zde.

Článek vyšel na serveru hry.tiscali.cz.