Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu
loot river banner

 

Na první pohled je nová, menší hra Loot River jen další z nekonečné plejády pixelartových mlátiček žánru Roguelike, jako jsou známé příklady z poslední doby: Children of Morta, Curious Expedition, Dead Cells, Enter the Gungeon, Hero Siege, Noita, Loop Hero, Skull: The Hero Slayer, Streets of Rogue nebo série The Binding of Isaac. Ve skutečnosti jen od počátku tohoto roku vyšly desítky titulů kombinujících roguelike mechaniky s pixelartovou grafikou v bočním, horním či izometrickém pohledu. Loot River ale kromě akční složky v prostředí kobek a jeskyní ve stylu temného fantasy nabízí ještě druhou, logickou herní část, nikoli nepodobnou variaci na slavný Tetris.

Loot River pochází od vývojáře Miroslava Straky, jenž stojí za svou firmičkou straka.studio. Dříve vyrobil dvojici hříček Euclidean Lands/Skies pro mobilní telefony a PC. Nutno podotknout, že Loot River není jen jeho dílko, nýbrž se na něm podílelo celkem asi patnáct vývojářů různých národností. Hra se vám na úvod nijak nepředstaví. Se svým tajemným hrdinou, zpočátku ozbrojeným mečem a kopím, se probouzíte vedle jeho improvizovaného tábora na kraji nějaké podzemní vesnice, jíž protéká řeka. Než se utkáte s mnoha prapodivnými démony, netvory a přízraky, jež obývají zdejší kobky, zjistíte, že můžete procházet po přesných geometrických plovoucích plošinách.

Ty do sebe často zapadají jako správně natočené kostičky v Tetrisu a tvoří zde velmi častý povrch, po němž budete zčásti temnými a zčásti světlejšími lokacemi zajímavého a rozbořeného světa procházet a proplouvat. Váš hrdina disponuje schopností posouvat plošinku, na které právě stojí, což nepřátelé běžně nemohou. Dokonce si můžete zapnout pomůcku, jaká vám ukazuje směr posunu každé plošiny. Někdy stačí jen stoupnout na desku a přeplout s ní k další, jindy již budete muset více přemýšlet a řešit drobné logické hádanky, jak plošiny posouvat tak, abyste se dostali dále. Posuv povrchu má také velký taktický význam při soubojích.

Můžete jednak uplout z dosahu netvorů a jednak třeba rozdělit větší družinu potvor, aby se na vás nevrhly všechny najednou. Navíc proplouvání na plošinách ve hře vypadá moc hezky, ostatně stejně jako celá izometrická grafika, byť jinak je použitý pixelart na základě enginu Unity na poměry žánru docela hrubý. Postupem času najdete další a další zbraně, zbroje, lektvary a artefakty, jaké vám v neustálých bitvách proti příšerkám pomohou. Jakmile vás ale zabijí, dle pravidel žánru musíte začít opět pěkně od startu ve svatyni. Dá se zhruba říci, že Loot River dovedně kombinuje prvky z her Dead Cells (kupř. grafika, obchodníci), Hades (startovní hub) a Tetris (plošinky na vodě).

Při soubojích lze libovolně bleskově střídat zbraně, k dispozici je jak vykrytí, jež protivníka na chvíli dezorientuje, tak i úskok + ta klasika lehký a těžký útok. Nebývá v žánru zvykem, že si můžete hraní malinko zlehčit. Zde se nabízí zvýraznění nepřátelsta v prostředí, aby bylo lépe vidět, a také Easy Mode, jenž vám posilní útoky a nepřátelům zase poníží. Ale ani s těmito pomůckami není Loot River nijak pohodovou hrou, s tím je třeba stále počítat. Takže pokud se u roguelike žánru vztekáte, tak Loot River raději ani nezkoušejte! Podle hráčů, kteří hru již dokončili, zabere typický průchod mezi nějakými deseti až třinácti hodinami.

Loot River působí jako docela svěží dílko v šuplíčku žánrů Roguelike a Dungeon Crawler, a to hlavně tím logickým prvkem pohybu po geometrických a do sebe zapadajících plošin. Parádní je, že Loot River vyšel taktéž v rámci služby Microsoft Game Pass jak na xboxy, tak i na počítače. Navíc na Microsoft Store stojí velmi rozumných 299,-. Vyvaroval bych se ale nákupu na Steamu, kde stojí takřka dvojnásobek, což je cenovka, jakou si Loot River podle mne již nedokáže smysluplně obhájit. A je také škoda, že původem slovenská hra neobsahuje slovenskou (ani českou) lokalizaci.