Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

motogp08.jpgV jednom z minulých příspěvků jsem byl docela pozitivně naladěn slibovanými funkcemi nových motorek, které vyšly kromě počítače i na všechny domácí konzole. Capcom uvádí na počítači snad poprvé všechny tři kubatury letošního mistrovství světa MotoGP, tedy včetně obou domácích pilotů, vylepšenou grafiku a báječných více než třicet jezdců v jednom závodě.

A s tím mohu jen souhlasit, i když hra má stále hodně co dohánět, až je skoro s podivem, že i tak zkušený vývojářský a producentský dům, jakým Capcom bezesporu je, nedokáže řadu povznést nad dříve stagnující a těžce arkádovité hry od THQ. MotoGP k nám dovezl CDProjekt, tudíž můžete očekávat pěkné široké balení a kompletní počeštění, včetně manuálu a titulků.

Nicméně v CDP nedávali moc dobrý pozor, takže některé tipy při loadovacích obrazovkách zůstaly v angličtině a jiné jsou zase v češtině. Jedna drobná chybka pak stihla i manuál, protože ten sice uvádí v souhrnné tabulce jezdce třídy 250 ccm, ale nějakým způsobem se do ní zamíchali i piloti 125 ccm, takže neználek z toho nabude dojmu, že v prostřední kubatuře jezdí skorem 60 jezdců. Ovšem kvituji podrobné představení všech účastníků nejvyšší třídy MotoGP a také všech letošních okruhů.

Tradičně nechybí ani naše Brno a novinkou je jednak noční Katar (zvláště obloha s hvězdami a měsícem se povedla!) a upravené Indianapolis, kde se minulý rok ještě nejelo. Zajímavé je, že podle skutečnosti není pro rychlý závod dostupný okruh v Laguna Seca pro nižší kubatury, protože se na něm v reálu jezdí jen královská MotoGP. Tratě jsou vesměs moc pěkné, však grafika hry patří k výrazným tahákům nových motorek – hezčí motocyklovou hru jsem doposud neviděl.

Jenže i v Capcomu pracují asi naprostí analfabeti, jak jinak si vysvětlit obrácené české vlajky bílou barvou dolů, rozvěšené před diváky na brněnském okruhu? Podobně absentují zcela i traťoví maršálové, např. v Brně po nich zůstaly jen ty známé zelené budky. Vlajková signalizace zde vůbec neexistuje. Nečekejte ani nějakou důslednou pozornost k přesnému převedení tratí do hry podle skutečnosti, však takové ambice asi znovu arkáda jak řemen vůbec nemá. Např. zmíněná Laguna Seca je citelně užší než v reálu, v Brně chybí některé tribuny (třeba první na stadionu) a v Le Mans za zatáčkou Dunlop horizont skoro ani nerozpoznáte.

Vzhled je ale naštěstí jinak v pořádku, sice od minula chybí televizní vrtulník nad hlavami jezdců a úvodní prostřihy na startovní rošt, nicméně jak jsem už říkal, grafika tratí je hodně povedená, což platí i o fotorealistických oblohách a pěkných fandovských transparentech na plotech kolem okruhů. Nic naplat, diváci jsou stále jen statické placky, přitom i několik let staré konzolové tituly už dávno umějí plně animované 3D obecenstvo. Naprosto špičkové jsou ale všechny motocykly a jezdci, obé vypadá zejména při pozastavení hry s možností natáčení kamery vůkol naprosto fantasticky!

motogp08screen.jpg

Sice bych v tomto kontextu postrádal nějaký fotografický režim, když už lze hru při jízdě pauznout a kochat se, típnutí obrázku naštěstí zajistí obligátní print screen… Motocykly jsou neskutečně detailní (jen řetěz se tak nějak točí netočí) a kombinézy pilotů prakticky nerozpoznáte od fotografie. Vidět jsou všechny záhyby, odlesky i tvarované povrchy reklamních nápisů, zkrátka ohledně zobrazení strojů a jezdců uděluji absolutní jedničku s hvězdičkou!

Pokud máte rádi vedlejší závody v různých civilních destinacích, kde THQ vždy zařadilo i Staré Město pražské, tyto jízdy zde chybí, místo toho se dočkáte známých “Challenges”, kdy máte splnit vždy určitý úkol, např. dojet v úseku závodu na daném místě, předjet určitého jezdce, nebo třeba zvládnout jednu část okruhu v časovém limitu. Jinak nechybí režim šampionátu, kdy jezdíte v kůži skutečného jezdce a samozřejmě i kariéra. V ní mě potěšilo, že již nedostanete holou smyšlenou motorku, ale můžete si vybírat nejdříve jen ve třídě 125 ccm ze tří nabídek skutečných závodních stájí. Později se poptávka po vašem jezdeckém umění samozřejmě zvětší.

V časovce je přítomen stínový jezdec, ovšem porovnávat časy, nebo zajíždět proti stínovým jezdcům živých pilotů nelze, hra internetu kromě online závodů jen pro 12 hráčů jinak nedokáže lépe využít. Je pravda, že ve 125 ccm jezdí offline těch 34 jezdců najednou, přitom se to na mé sestavě škublo malinko jen občas a to jsem měl nastaveny maximální detaily a rozlišení 1280 x 960. Hra totiž neobsahuje rozlišení 1280 x 1024, resp. se mi vůbec nenabízí a tak jsem musel na svém monitoru 4:3 zvolit nejbližší a obraz mám s černými linkami. Podobně mě překvapilo, že hra běží pouze v 60Hz, nikoli 75, jak je již obvyklé, pro vyšší frekvenci bych musel snížit rozlišení na nízké hodnoty.

Tradičně příšerné je ale chování umělých jezdců. Hry od THQ nikdy neexcelovaly jízdním projevem a umělou inteligencí. Zde je to lautr to samé, jen trošku méně do očí bijící. Opět je peloton jezdců neuspořádaný, piloti jezdí často vedle sebe, naštěstí už to není takový šílený chumel jako v minulé sezoně. Jenže tvůrci snad ani nikdy neviděli žádný reálný závod, protože si jinak nedokážu vysvětlit, jak to že jeden jezdec dokáže předjet druhého mimo ideální stopu z vnějšku a nikdy nedojde k vláčku motorek v nejrychlejší stopě, jak se jezdí doopravdy. Slipstream zde tak prakticky nemá žádný význam, vyvézt se není za kým. To je pro mě asi největší zkklamání celé hry – s reálnými závody to nemá nic společného, naštěstí už vás ostatní jezdci tolik nestrkají, ovšem vyhýbat se také moc neumí.

Alespoň že občas uvěřitelně spadnou klidně i z prvního místa, přičemž je dobré, že největší poleženíčko je samozřejmě v nejslabší kubatuře, směrem nahoru už pádů a chyb ubývá. Další přišerností jsou zvuky motorek. I osmistovky znějí jako čtyřstopá padesátka od Yuki, rozdíl v motorech mezi kubaturami není skoro patrný. Navíc hra dokáže i v chumlu velkého počtu motorek pouštět jen několik motorů najednou, takže máte pocit, že kolem vás jede jen pár strojů, i když je všude plno. Diváci sice povzbuzují, ale v jednom jediném stále se opakujícím samplu, celkově je nazvučení hry ostudné.

MotoGP 08 tak na mě působí, ostatně stejně jako minulé ročníky od jiného vydavatele, dosti rozporuplně. Na jedné straně skvěle vypadá a jednoduše se řídí, na druhé je zcela mimo mísu s projevem AI jezdců a obsahuje plno chyb a nedodělků. Osobně bych si tak počkal na nižší cenu a pak ji koupil, protože hra je jinak docela povedená, ale bohužel s mnohými kompromisy. Pozn.: hra obsahuje bug, kdy po instalaci mimo defaultní složku nelze spustit.

Oficiální web hry MotoGP 08 je zde.