Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Pořadatelé opravdu nelhali, když Gamescom prohlásili za největší videoherní veletrh pod sluncem. Však mi najděte jinou akci, kam přijde 22 tisíc novinářů a čtvrt milionu návštěvníků! Nutno ovšem podotknout, že i v Kolíně bylo vidět, že se mezi novináře a obchodníky vetřely stovky malých dětí, byť netuším, jak speciální vysačky dokázaly splašit. Dokonce jsem byl třeba na stánku EA svědky, jak po jednom klukovi s cedulkou PRESS chtěli před vstupem do hracího kutlochu s Battlefieldem 3 občanku nebo pas, aby si ověřili jeho věk.

Nicméně na druhou stranu bych zavedl i váhové omezení, protože už v EG videoblogu a v kontinuální reportáži jsem se zmínil asi o 400 kilovém pořezovi z Pákistánu (fakt se tam asi nemají špatně), jenž se mnou totálně rozbořil sedačku z Ikea, která nebyla na jeho monstr váhu vyrobena. Jestli si pak z výstavy na první pokus něco vybavím, zase by to byly ty davy. Už v novinářském dni, který nebyl otevřený veřejnosti, byly u blockbusterových titulů hodinové fronty, které se v dalších dnech protáhly klidně i na 3-6 hodin čekání, takže chodit do veřejného showflooru úplně pozbylo významu, leda že byste byli frontoví maniaci.

Opravdu mi někdo vysvětlete, jak může typický mladý Němec v klidu stát celé dopoledne dlouhé hodiny v obří frontě, jen aby si 15 minut zahrál Battlefield 3 v multiplayeru? Jsem už asi moc starý, když mě takovéto skalní nadšení stále udivuje. A to v pavilonu, kde byl právě Battlefield 3, Saints Row: The Third, Metro 2043, NBA 2K12, Call of Duty: Modern Warfare 2 a třeba Diablo III, se přes den dokonce nedalo ani projít. Davy se propletly se všemi frontami tak, že se pohyb zcela zastavil. A každou chvíli mi pod nohama křupla zlomená obroučka brýlí, nebo zašustilo utržené raménko od báglu – ani si nedokážu představit, jaká to musela být z rána mela o první místo ve frontách!

To říkám hlavně proto, že do Kolína je daleko a prvotní nadšení z výletu na veletrh může davové šílenství pěkně zkazit. Takže já jsem se raději pohyboval hlavně v uzavřené business části, kde měli skoro všichni distributoři další stánky a předváděčky. Tam se ale mnohdy nedalo hrát, ale do té vřavy na showfloor by mě nedostali ani heverem. Kdybych měl pochválit nějaký stánek, asi by to bylo THQ. Ti měli sice skromný, ale praktický areál s občerstvením i wifinou a příjemně prostorné předváděcí místnosti. Zatímco EA mělo sice největší stánek výstavy, ale drtivou prostoru zabíralo pouze lobby se sedačkami pro rozhovory a předváděcí místnosti byly až moc malé, takže se v nich třeba u Need for Speed: The Run (mimochodem ta hra je hodně slabá) nedalo ani pohybovat, aniž byste nerozšlápli někomu kabel od joypadu.

Hádejte, kdo to zrovna přepadl stánek Eurogameru…

Černého petra ode mně ale dostává Microsoft. Jeho floor byl naprostá katastrofa a pro novináře dost nedůstojné místo, kde jsem si připadal pomalu jako žebrák. Zcela chyběla jakákoli místa na sezení v lobby, takže na prezentace a rozhovory (dal jsem mimo jiné interview s Danem Greenawaltem z Forzy Motorsport 4) jste čekali v tmavé chodbě mezi umělými stěnami se spoustou dveří, za nimiž byly malé komůrky pro předváděčky. Horší, než čekání u doktora. Výstaviště samé (prý 4. největší v Evropě – hned za Brnem samozřejmě :-)) je ale pěkně přehledně postavené. Vlastně jej tvoří jedna velká centrální chodba, z níž do obou stran vybíhají pavilony, takže se neztratíte a stále víte, kde se nacházíte.

Gamescom ale dost ztrácí tím, že se koná pouze několik týdnů po neveřejné, ale mnohem důležitější výstavě E3 v USA, kde si většina distributorů vystřílí všechno střelivo a na Gamescom už přivezou buď to samé, nebo jen menší drobty. Světových premiér a oznámení tak bylo pomálu. Vzpomenu snad jen novou edici PSP, zlevnění PS3 a nové gamesky The Escape Plan, a pár dalších projektů. Her, o nichž se do výstavy nic netušilo, bylo naprosté minimum. Tak je vidět, že Gamescom je dělán hlavně jako pozlátko pro veřejnost z druhého největšího herního trhu Evropy. A to se mu daří naprosto dokonale, tolik lidí v jiných zemích rozhodně na videohry nechodí. Němci v tomto nejsou vůbec líní, navíc se často vystrojují do alegorických cosplay kostýmů a ťapají po pavilonech klidně v jehlách, nebo s obřím dvouručákem na rameni.

Ale jo, musím uznat, že kouzlo to má a byla to zase super zkušenost, navíc s oblíbenými herními vývojáři se tváří v tvář nesetkáte každý den. Přitom pro ně to byla snad větší šichta, než pro nás reportéry, protože prezentovat to samé od rána do večera a ještě stále s úsměvem odpovídat na podobné dotazy médií asi není žádný med. Takže ti otrlejší, co umí dobře plout  v davu, si mohou poznačit 15. – 19. srpna 2012, kdy proběhne v Kolíně nad Rýnem další ročník. Vstupné je akceptovatelných 10-15 euro na den, popř. 30 euro za permannentku na všechny volné dny.

Oficiánlní www stránka Gamescomu je zde.