Jestli Forza Motorsport 2 nyní exceluje na poli opravdových simulátorů silničního závodění, to samé můžeme klidně říci i o čtvrtém poježdění z Gothamu, protože v rámci konzolového trhu se momentálně asi nenajde lepší autíčková arkáda. Líbí se mi obzvláště přístup, který tvůrci v poslední době stále častěji uplatňují. Mám tím na mysli přizpůsobení pro všechny typy hráčů, tedy jak pro ty méně zkušené, tak i pro hardcore jezdce.
PGR4 na to jde od lesa a v obou hlavních režimech, arkádě i kariéře, si vždy před každým jednotlivým závodem jednoduše určíte obtížnost buď výběrem medailové příčky, kterou chcete dobít a nebo rovnou volbou z trojice obtížností v kariéře. Tento svobodný způsob jsem si tolik pochvaloval v posledním Colinovi a pro PGR4 to platí jakbysmet. Velká škoda jen, že právě v kariéře není dovoleno po dojetí znovu odjet tentýž závod např. pro lepší umístění, protože vás hra v kalendáři vždy pošoupne na další dny bez možnosti návratu na předešlý týden.
Přitom výhra v některých podnicích je důležitá např. pro získání achievementů, takže pokud se vám to nepovede, musíte kvůli tomu absolvovovat kariéru znovu od začátku. Svěžím prvkem je určitě i proměnlivé počasí, které ale samozřejmě ani nemůže mít nějaký velký vliv na vozidlo, i když zejména na namrzlé vozovce a při silném dešti se jak brzdná dráha, tak i smyky znatelně prodlouží. Potvrdili to v rozhovoru také samotní tvůrci, kteří uvedli, že se chtěli vyvarovat přílišné obtížnosti při jízdě za ztížených podmínek.
Osobně se mi také zdá, že motocykly ve hře mají mírnou výhodu a převahu zejména díky lepšímu projíždění zatáček v náklonu, tím spíše, že se šikovný motocyklista vejde v pohodě do mezírky v zatáčce mezi dvěma zpomalujícími auty. Hra ve většině nechává volbu stroje přímo na vás, tudíž si můžete taktéž svobodně vybrat jestli osedláte motorku a nebo dáte přednost pohodlnějšímu kokpitu. A když už jsem načal palubky, nedá mi to si nepostěžovat na jejich provedení u určitých typů vozů, kdy mě přijde na oko jejich poměrně malé rozlišení a někdy je vidět, že tvůrci šetřili každým detailem.
Ovšem neplatí to pro všechny, většina kokpitů vypadá výborně, nicméně od třetího dílu bych v interiéru čekal lepší grafiku. Pohledné jsou i budíky motorek, ale velmi pěkným prvkem jsou unikátní a reálné přístroje každého vozu i motocyklu z náhledu před kapotou a nebo skrytá správná jízdní linka v barevných obrubníkách a okrajích tratí. Mezi stroji jsou zejména u aut poměrně velké rozdíly v ovládání a držení stopy, což znamená, že některé modely se více hodí na driftování a jiné zase na čistou jízdu. Vše zobrazují přehledné údaje při výběru vozidel, ale trošku zamrzí, že nelze na vybraný stroj volně nahlížet ze všech stran.
I přes mnohé výtky má PGR4 stále to hlavní: skvěle ovladatelná autíčka i motorky, byť bez reálných jízdních vlastností a velkou nabídku všech možných jízd a závodů pro jednoho i více hráčů, což z něj ve výsledku dělá asi nejlepší arkádové závody současnosti, minimálně do příchodu nového Need for Speedu.
Moje recenze na Hrej.cz je zde a oficiální www stránky PGR4 zase zde.
Kdybych měl xbox, tak si to asi koupím. Dobrá arkáda se vždycky hodí. I když burnout asi nic nepřekoná.
To sice ne, ale PGR je zcela jinak a dospěleji pojatá hra, kde se závodí naoko jako v simulátorech.