atlas fallen banner

Všudypřítomný písek uchovává vzpomínky, vzpomínky na naši minulost, kdy po našem širém světě chodili bohové a naši zapomenutí hrdinové stáli mezi nimi. Ale marnivost bohů rostla a v jejich boji jsme byli zavrženi. V písku, v troskách tohoto roztříštěného, rozbitého světa, zůstaly jen útržky těchto příběhů. A proto se někteří z hrdinů rozhodli marnotratným a nenasytným bohům, kteří nás jen využívají, postavit se zbraní v ruce.

Asi vás nepřekvapí, že jedním z hrdinů Atlas Fallen jste vy, byť začínáte jako Bezejmenný – jeden ze stáda nejnuznějších dělníků, řemeslníků a zemědělců, kteří slouží jen jedinému: pro své bohy získávají podivuhodnou Esenci, na níž je postavena sama existence zdejšího fantasy světa v postapokalyptickém, středověkém stylu. Jenže vaše soužení náhodně přeruší nález starobylé bojové rukavice, která má doslova kouzelné vlastnosti a je v ní zakletý taktéž starodávný duch zvaný Nyaal, jenž hledá svoji identitu a minulost. Zdejší, docela rozsáhlý a polootevřený svět plný obřích rozvalin, ruin, zřícenin a velkých písečných dun trochu připomíná prostředí Assassin’s Creed: Origins. Je rozdělen do kvarteta odlišných regionů, v nichž dokonce můžete cestovat rychlými přesuny, případně se pohybovat klasicky pěšky, neboť jedna z mnoha funkcí kouzelné rukavice je možnost surfování po písku nejen směrem dolů, ale kupodivu i do kopce!

Jako první prozkoumáte zakázané země Caladrias, širé pouště plné pozůstatků na dávné civilizace, v nichž kdysi žily odloučené kmeny nomádů. Jenže nyní je poušť pod bedlivým dohledem zlého boha Thelose a hlavně nikdy nevíte, kdy se zjeví zdejší armáda nepřátelských netvorů. Ti se objevují často nečekaně, proto jim zdejší lidé dali jméno Přízraky. Lidé, a dokonce i silně ozbrojení a opancéřovaní vojáci, jsou proti nim takřka bezbranní, jenže vy máte svoji rukavici! S ní se nebezpečným potvorám můžete v pohodě postavit, protože vám dává nadpozemsky silné útoky tří typů. Rukavice totiž dokáže využít písku jako esence pro zhmotnění silných zbraní na blízko, jako je dunová sekera, prachový boxer a písečný dráp. Tyto esenciální zbraně mají každá mnoho komb, byť základem je klasický rychlý slabší či pomalejší, a o to silnější útok.

• Platforma: PC (hráno), PS5, XSX
  • Datum vydání: 9. 8. 2023
  • Výrobce: Deck 13 Interactive (Německo)
  • Vydavatel: Focus Entertainment (Francie)
  • Žánr: fantasy akční adventura s prvky RPG
  • Česká lokalizace: ano (titulky)
  • Multiplayer: ano (online koop pro 2)
  • Dat ke stažení: 35 GB (PC)
  • Herní doba: 16-20 hodin
  • Přístupnost: 12+
  • Prodejní verze: krabicová (konzole)/digitální (PC Steam)
  • Cena: od 1046,-

Dále se vydáte i pod povrch, kdy doputujete i do podzemní pevnosti Bastengard. Caladrii je podobná další písečná pustina Monsalar a posledním biomem je božská základna Black Alms, kde zlotřilý bůh Thelos přebývá spolu s velkou armádou přízraků. Těchto zběsilých netvorů je třicet druhů rozdělených do čtyř tříd, nicméně všichni vypadají velmi podobně a nejsou moc rozmanití. Ostatně i jejich inteligence není z nejbystřejších, kdy prostě a jednoduše útočí zpříma, ať už na povrchu, nebo jako létavci nad ním. Sice tu chybí střelné zbraně, takže se oháníte písečnými zbraněmi na blízko, nicméně soubojový systém je i tak dost robustní a rozmanitý, takže to ani nevadí. O útocích a kombech jsem již psal, ale naučíte se také kupř. rychlý úhyb či parádní protiútok s dočasným omráčením protivníka.

V neposlední řadě vám rukavice dodá i schopnost krátkodobé levitace a vzdušných úderů, jaké lze navíc řetězit, takže se nad zemí v boji udržíte i delší dobu. Kromě bitek s přízraky, jež mi připomínají bojování v řadách Devil May Cry či God of War, Atlas Fallen nabízí i další ingredience ze škatulky akční adventury jako plošinkové skákání a prozkoumávání rozlehlého prostředí, jež je ale docela mdlé a bez života. Brodit se sice budete obrovskými písečnými dunami a prolézat vysoké skály, jenže v drtivé většině času narazíte jen na přízraky a sem tam nějaké nehratelné postavy. Tak povídat si můžete s parťákem v rámci online kooperace pro dva hrdiny, kdy každý má svoji kouzelnou rukavici. To ale působí tak trochu jako pěst na oko, když Atlas Fallen vypráví příběh o zvláštní starobylé rukavici, jež je jediná svého druhu…

Celý příběh vám typicky zabere podle míry vašeho šmejdění po světě a vyzobávání sběratelského materiálu mezi 16-20 hodinami. Kde ovšem alespoň na počítačích Atlas Fallen naprosto exceluje, to je jeho skvostná grafika plná detailů a dalekých horizontů. Hra je postavena na stejném interním enginu Fledge, jaký využívají i starší tituly autorů z frankfurtského studia Deck 13, jako např. série The Surge nebo Lords of the Fallen. Jakkoli zde prim hrají spíše jen pouště a skály, i tak je zdejší prostředí fantasy světa Atlas Fallen dosti působivé až monumentální, že bych se ho nebál přirovnat k horké pouštní variantě světa The Horizon. Při mém rozlišení WQHD 2560 x 1440 dostávám na své grafické kartě s čipem NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB RAM naprosto plynulý chod i na maximální detaily. Optimalizace je na PC velmi dobrá.

Atlas Fallen dle duchu doby obsahuje tři obtížnosti měnitelné kdykoli za chodu hry, což je funkce, jaká mi přijde velmi praktická. Nechybí jak automatické, tak i manuální ukládání do vícero slotů a i po skončení příběhu stále můžete svět prolézat a třeba vyzobávat věcičky, jaké vám dříve unikly pro 100% dokončení titulu. Ovládání je perfektní a přesné na klávesnici i na joypadu. Někoho jistě potěší i česká lokalizace formou titulků a k dispozici je foto režim. V duchu RPG mechanik se ve hře můžete opravdu široce vylepšovat. Začíná to na startu pokročilým přizpůsobením hrdiny či hrdinky a pokračuje pasivními vylepšeními tzv. Kamenů esence, jež si vkládáte do rukavice. Podobně si lze zlepšovat i váš oděv/brnění skrze pětici jeho charakteristik, jako je kupř. obnova zdraví nebo obrana proti útokům nepřátel.

Hodně se mi líbí přehledná mapa s možností navigačních bodů, o volbě rychlého cestování mezi portály jsem také již psal, a dobré přehlednosti pomáhá i seznam všech hlavních i vedlejších misí stejně jako velká encyklopedie hry s bestiářem a integrovaným návodem. Jen škoda problémů s nazvučením dialogů, kdy i v současném stádiu (mám klíč pro Steam od českého obchodu Key4You) často úplně vypadávají zvuky rozhovorů, případně nejsou synchronizované s mluvičem. Atlas Fallen jako AA hra obstála se ctí, když sbírá vesměs sedmičkové recenze úplně stejně jako její předchůdci Lords of the Fallen a The Surge. Je pravda, že krom adrenalinových soubojů a snad až moc širého (ale krásného) světa nemá v rukávu žádné velké eso, ale já jsem si ji užil hlavně díky tomu nádhernému prostředí určitě více než zmíněné předchůdce.

key4you atlas banner