Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

shadow gambit banner

 

Těšili se, že si konečně budou vyrábět a vydávat hry jen pro sebe. Žádní distributoři, co si budou klást požadavky, a co si ukrojí z koláče výdělků. Vytvořit hru a vlastními silami ji zpropagovat a vydat. To byl sen malého nezávislého studia Mimimi Games z Mnichova, jaký bohužel trval jen jeden jediný titul. Další z parádních taktických strategií, Shadow Gambit: The Cursed Crew, se na trhu ohřála ani ne dva týdny, načež studio ohlásilo, že končí. Přitom studio Mimimi Games, v němž pracovalo čtyřicet lidí, bylo ještě docela mladé. Založeno bylo v roce 2011, jenže nyní majitelé ohlásili, že kvůli malým ziskům a velkým nákladům na vývoj her svůj podnik okamžitě uzavírají. Přitom v Mimimi vlastně za svoji historii neudělali žádnou špatnou hru. Jejich prvotina na velké platformy v podobě dobrodružné plošinovky The Last Tinker: City of Colors z roku 2014 se ujala velmi dobře, nicméně záhy tvůrci obrátili kormidlo do vod taktických her typu Commandos od Pyro Studios.

 

 

V tomto duchu v Mimimi Games navrhli a do feudálního Japonska umístili sedm let starou strategii Shadow Tactics: Blades of the Shogun, která byla tak úspěšná, že před dvěma lety dostala i datadisk Shadow Tactics: Blades of the Shogun – Aiko’s Choice. Právě na tuto minisérii navazuje aktuální taktický titul Shadow Gambit: The Cursed Crew, jež se odehrává na pobřeží a v teplých vodách Karibského moře a kde japonské samuraje vystřídala posádka prokletých pirátských duchů, jež se viditelně inspirovala ve filmové sáze Piráti z Karibiku. Nicméně já za naprostý majstrštyk studia Mimimi Games považuji poslední díl po zmíněné řadě Commandos druhé nejlepší taktické herní značky historie – Desperados III. Desperáty mnichovští vytvořili v roce 2020 podle zakázky vydavatele THQ Nordic, kterému se zamlouval předešlý titul Shadow Tactics, takže Mimimi oslovil, jestli by něco podobného neudělali také na divokém západě.

 

mimimi games gambit char

 

Mimimi Games za tucet let fungování vytvořili celkem šest her, což je velmi solidní produktivita, ovšem vzhledem k tomu, že se kromě té poslední museli vždy o zisky z prodeje dělit, neměli zřejmě takové příjmy, aby čtyřicet hlav dokázali vyplatit a ještě mohli něco nechat na rozvoj studia. Pro nás hráče je to ovšem špatná zpráva hlavně z jednoho důvodu. V Mimimi se jako jedni z mála specializovali na nepříliš rozšířený žánr přemýšlivých taktických akcí z izometrického pohledu právě podle receptu stařičkých Commandos. A to je herní kolonka, jaká mě pořád velmi baví a jsem rád, že se takovéto hry stále alespoň minoritně dělají. Pokud byste chtěli vývojáře ještě podpořit, tak doporučuji nákup Shadow Gambitu na jejich oficiálním obchodu, na němž také získáte PC Steam klíč, ale oproti platformě od Valve se slevou více než sto korun (klikněte na obrázek):

 

mimimi games store