Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

ratchet clank rift apart banner

 

Tenkrát v druhé polovině devadesátých let to byla doba přející videoherním maskotům. Když studio Naughty Dog vyrobilo v roce 1996 svého prvního Crashe Bandicoota, o dva roky později přišli jejich konkurenti Insomniac Games s dráčkem Spyrem. A tak Naughty Dog v roce 2001 kontrovali novou dvojičkou Jak a Dexter. O rok později se přidali i Insomniac Games s podobným párečkem Ratchet a Clank. Potom se obě studia přeorientovala na dospělejší značky, pouze se oba výrobci časově prohodili. Jako první tedy přišli Insomniac Games v roce 2006 se sci-fi válečnou sérií Resistance, aby o rok později dorazil Nathan Drake v akční adventuře Uncharted: Drake’s Fortune od Naughty Dog. Jenže zatímco se Naughty Dog se světem animovaných plošinovek po posledním díle řady Jak & Dexter nazvaným Jak X: Combat Racing v roce 2005 nadobro rozloučili, v Insomniac Games se Ratchetovi s Clankem věnují dodnes jak ukazuje Ratchet & Clank: Rift Apart.

První Ratchet & Clank vyšel na PlayStation 2 již v roce 2002 a od té doby si tato nerozlučná dvojička zahrála ve dvanácti titulech. Tudíž je to největší herní značka celé historie studia Insomniac, která vždy vycházela exkluzivně jen pro konzole Sony (PlayStation 2-5 + Vita). Až poslední díl Ratchet & Clank: Rift Apart z roku 2021, kdy byl uveden na PlayStation 5, prolomil letité tabu, když letos na konci července přeskočil i na PC. Není v tom samozřejmě žádná charita, ale byznys, když vydavatel Sony v posledních letech zvětšuje své příjmy tím, že pro počítače portuje své původně konzolové značky. Program PlayStation Games for PC využívá výhradně digitální platformy Epic Games Store a Valve Steam a krom Ratcheta v něm Sony počítačovým hráčům nabízí i své další tituly a série jako např. Days Gone, Horizon, God of War, Marvel’s Spider-man, The Last of Us nebo Uncharted.

 

  • Platforma: PC (hráno), PS5
  • Datum vydání: 26. 7. 2023 (PS5 11. 6. 2021)
  • Výrobce: Insomniac Games (USA)
  • Vydavatel: Sony Interactive Entertainment (Japonsko)
  • Žánr: akční 3D sci-fi plošinovka
  • Česká lokalizace: ano (titulky)
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 39 GB (PC)
  • Herní doba: 15-20 hodin
  • Přístupnost: 7+
  • Prodejní verze: krabicová (PS5) / digitální (PS5, PC Epic/Steam)
  • Cena: od 719,- (PS5)

 

Posledním takovýmto vyslancem z konzolí se stal právě aktuální Ratchet & Clank: Rift Apart, tedy veselá akční sci-fi plošinovka, mlátička a střílečka z pohledu třetí osoby, jež odkazuje na ten nejlepší odkaz starých dílů z PlayStation 2. Ostatně Ratchet & Clank: Rift Apart přímo navazuje na konec předešlého titulu Ratchet & Clank: Into the Nexus, který vyšel přesně před deseti lety ještě na PlayStation 3. Nicméně jeho znalost není vyloženě nutná, jen v úvodním Festivalu hrdinů ve městě Megalopolis nebudete konkrétně vědět, za co vděční občané Ratcheta s Clankem oslavují, ale to se dá přežít. Insomniac Games do svého posledního titulu využili různých mechanik i ze svých ostatních značek. Kupř. z nepříliš úspěšné akční střílečky Sunset Overdrive použili sjíždění ramp a lan ve stylu horské dráhy, což byla vlastnost, na které byla v Sunset Overdrive postavena celá její hratelnost.

Jelikož autoři patří přímo pod Sony, měli přednostní přístup k development kitům PlayStation 5, takže mohli ve své hře plně využít větší výkonnostní potenciál nové konzole. Předcházejícím titulem byla jen zmodernizovaná jednička pro PlayStation 4 z roku 2016. A kupodivu i posun od Ratchet & Clank z PlayStation 4 je doslova obrovský, kor na počítači, jenž ještě umocní ostrost a naprosto maniakální detaily každé textury Rift Apart, které před sebou vidíte ať už na dobré a velké televizi nebo na pořádném herním monitoru. Na rozdíl od originálu měli PC port Ratchet & Clank: Rift Apart na starosti vývojáři z nizozemského studia Nixxes Software, jež se na portování her od roku 2000 vyloženě specializuje. Rift Apart běží na domácím jádru Insomniac Engine, což je nástroj, jaký si v Insomniac Games sami vytvořili již pro druhý díl Ratchet & Clank: Going Commando z roku 2003.

 

 

Za tu dobu je ale samozřejmě dalece modernizovaný, takže ten současný ve čtvrté generaci nemá s tím prvním mnoho společného. Každopádně hra z pohledu třetí osoby vypadá naprosto fantasticky, je krásně barevná (ale nikoli přebarvená jak plošinovky většinou bývají, aby se zdůraznila jejich roztomilost) a i na PC se solidně hýbá bez velkých záškubů. Na své grafické kartě NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB při WQHD rozlišení 2560 x 1440 bodů a maximální grafice dostávám průměrně kolem 45-50 FPS, což myslím není špatné. Co je ovšem absolutní špička, to je gigantická míra detailu prostředí okolo vás. Jak interdimenzionálně brouzdáte po různých planetách, což je tradiční funkce takřka všech dílů Ratchet & Clank, ať už jste ve městě nebo v pustině, vždy se díváte na tak rozmanitý a detailní obraz s obřím množstvím vesměs rozpohybovaných objektů, jaký jste pravděpodobně ještě neviděli!

Už jen ten úvod s alegorickým průvodem mezi diváky na vzdálených tribunách je vizuálně naprostá pastva pro oči, a co teprve, až se podíváte i dále. Výhodou PC verze nad konzolí je samozřejmě velká míra nastavení a přizpůsobení nejen grafiky, ale kompletně celé hry od zobrazení informací (HUD) až po pomůcky pro postižené či méně schopné hráče. Už jen obtížností hra obsahuje dokonce pět, přičemž i za chodu hry si mezi nimi lze přepínat. Ukládání je časté automatické i manuální a myslelo se i na foto režim. Rift Apart je prostě jedna z těch AAA her, v nichž se myslelo snad úplně na všechno. I na české titulky. Co se herní doby týká, zde nastalo drobné zklamání, protože v protikladu k úžasné audiovizuální stránce je Rift Apart v celé své sérii průměrně dlouhým titulem. Nejdelším dílem nadále zůstává Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction pro PlayStation 3 z roku 2007, jenž vám zabere i více než třicet hodin.

 

 

Rift Apart dohrajete zhruba za polovinu tohoto času. Na druhou stranu je to stále velký posun oproti minulému dějství Into the Nexus, jaké jsem dohrál hodně pod deset hodin. A podobně jako u další konzolové „mega značky” Uncharted je Rift Apart doslova napěchovaný akcí a různými událostmi, takže jeho možná kratší obsah je zase zkomprimován do pořádné plošinkové, střílecí, mlátící a vůbec akční veselé jízdy, jaké se snad ani Crash Bandicoot ve svých nejlepších letech nevyrovná. Ostatně Ratchet patří původně pod smyšlený zvířecí druh Lombaxů, kteří vycházejí z kočkovitých šelem, takže je hbitý a neposedný vlastně stejně jako celé jeho okolí, kde se neustále něco děje. V duchu dnešní doby nesmí chybět ani dámský prvek, takže si poprvé v řadě zahrajete i za Ratchetovu ženskou obdobu jménem Rivet.

Ať už ale hrajete za kohokoliv, vždy se zde věnujete řádnému mixu arkády, plošinovky a střílečky/mlátičky, takže skáčete, létáte a sjíždíte, přičemž bacíte a střílíte po rozmanitých přisluhovačích zlého arcilotra imperátora Nefariouse. To děláte i ve starších hrách, ale tady toho všeho máte ještě větší nálož. Celkem můžete použít až dvě desítky zbraní, přičemž pouze pět z nich jste viděli v minulých dílech, zbytek je úplně nových. Ratchet & Clank: Rift Apart vypadá jako ty nejlepší animované snímky dneška, jenže na rozdíl od nich je plně interaktivní a středobodem celého dění není autonomní postavička před vámi, nýbrž přímo vy. Po technické stránce se dá vytknout snad jen výrazné cukání při střihových scénách a po té hratelnostní nevyužitý potenciál dámské hrdinky, která umí v podstatě jen to samé, co Ratchet. Jinak je ale Rift Apart zcela jasně nejlepší plošinovkou současnosti, jakou si parádně užijí malí i velcí.

 

 

Hodnocení GamesBlogu: 9/10

 

key4you banner ratchet rift