Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

bodycountlogoTak přesně tuto otázku jsem si položil po dohrání dvou aktuálních stříleček – Bodycountu a Resistance 3. Netajím, že jsem na tento žánr náročnější, než typický hráč-mládežník, protože velmi nízkými nároky dnešního FPS mainstreamu si jinak nedokážu vysvětlit, že 3D střílečky jsou zcela nejčastější vydávaný typ hry, i když jen málo z nich přinese něco nového. Zkrátka a dobře jsou skoro všechny na jedno brdo a hrají se už dlouhé roky stále stejně. Když se nad tím zamyslím, tak když vezmu, že jsem obě hry hrál na PS3, tak od dob Medal of Honor na PS1 se v těch nových hrách nezměnilo skoro nic.

Zvláště to pozoruji na Resistance 3. Už od prvního dílu se přece jedná jen o naprosto standardní, totálně lineární a přímočarou střílečku bez špetky invence, tedy pokud neberu v potaz multiplayer pro 40 a posléze i 60 účastníků. Máte v nich úzký a dosti nedbale barikádami ohraničený koridor v obyčejné grafice, kudy jdete sporadicky zničitelným prostředím skrz přeskriptované scény jen tupě kupředu a pouze kosíte jednoho chiméráka za druhým. Kteří navíc spíše vypadají jak z cirkusu, než že by se jich člověk bál. Ano, těch osm očí vypadá prostě srandovněji, než šilhání, to mi nevymluvíte.

A úplně stejně je na tom už třetí díl, zaplaťpánbu že od Nespavců už opravdu poslední. Grafika není špatná, ale od několik let staré dvojky ani nepoznáte žádný rozdíl a oproti jedničce je navíc raději uměle rozostřená a přeblurovaná. Taktéž rozlišení se oproti druhému dílu (který, když už, tak považuji graficky i designem lokací za nejlepší v sérii) propadlo o 25%, přitom okolí je takřka nezničitelné, statické a znovu velice úzce sešněrované. Takže spolu s hrůzně respawnovanými nepřáteli nevidím jediný důvod, v čem by mohla mírně nadprůměrně vypadající hra nárokovat tolik výkonu.

Abyste rozuměli, rozhodně Resistance 3 není v mých očích zcela špatnou hrou, však jsem v recenzi na EG dal stále velmi dobrých 7/10, ale na dnešní pokročilou dobu a na to, že jde už o třetí díl, mi toho nabídla sakra málo. Já už nechci pochodovat pouze dopředu jak kráva na jatka v naprosto nesvobodném prostředí, kde ani nemohu zvolit obchvat pro útok na extrémně silného protivníka. Já už nechci čumět na interaktivně mrtvé lokace, kde jsou jediným aktivním prvkem pouze dveře, navíc po celou hru s jedinou a stejnou texturou. Já už nechci přehlížet totálně nezničitelné postředí, kde nemůžu sestřelit ani lampu nade mnou, která mě oslňuje.

Já chci pořádný příběh s filmovými sekvencemi a ne se jen prostřílet naprosto bez jediného zvratu kupředu. Přitom všechno toto obě střílečky postrádají. A to ani nemluvím o naprosto hloupé AI v obou případech, která nedosahuje ani rozumu německých vojáků ve zmíněném prvním Medal of Honor na PS1, což už je opravdu hodně stará hra. Nicméně i Resistance 3 je oproti Bodycountu (za mě 5/10) letošním střílečkovým králem, protože stále nabízí několik skvělých vlastností, jako jsou rozmanité lokace, parádní koop, nebo vynikající výběr unikátních zbraní. No vidíte, aspoň něco dobrého. Bodycount v mých očích už dosahuje smutného vrcholu, co si mohou tvůrci ještě dovolit a co ne.

Bodycount tak zcela rezignoval na střihové sekvence, dynamickou hudbu, pořádné ambientní zvuky, vůbec nějaký příběh, kompletně zničitelné prostředí (kterým se tvůrci dříve chvástali), alespoň nějaký rozum nepřátel, nebo i takovou drobnost, jako je progres postavy v jinak chabém multiplayeru. A o krátinké herní době na jediný večer už ani nemluvím. Vše zachraňuje jen solidní design dosti rozlehlých a svobodných lokací, kde je vždy více možných cestiček vpřed, čímž také jedině překonává jinak daleko lepší Resistance 3.

Přijde mi, že dnešní tvůrci FPS prostě vezmou zažité mechaniky, rychle splácají jakýs takýs příběh na pár hodin hraní, ani se moc nezapotí při tvorbě koridorovitých úrovní, kde jsou překážky i na těch nejabsurdnějších místech a vyplivnou třeba dobře hratelný, ale jinak naprosto obyčejný titul, tak akorát pro zabavení nenáročných mladých hráčů, kterým jejich oblíbenou značku koupí rodiče za dobré známky. No, jsem hodně zvědavý, co nového přinese obávaná dvojka Battlefieldu 3 a Call of Duty: Modern Warfare 2. Že by kromě atmosféry a blockbusterovského stylu už vůbec nic? Rád se nechám překvapit!