Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

banner

 

Cyberpunk je v posledních letech ve videohrách velmi oblíbený, však spojení futuristického prostředí a technologických a vědeckých vymožeností se žánrem sci-fi je samo o sobě lákavé. A tak v posledních měsících kromě největšího titulu Cyberpunk 2077 vyšla celá řádka velkých i menších her na téma cyberpunku. Jen pár dní je na trhu Disjunction, čerstvá je také Sunset Drive 1986 a počítat musíme i nedávnou reedici Observer: System Redux. Ke konci minulého roku vyšel např. třetí díl Aquanox, unikátní běhavka Ghostrunner a cyberpunku se dotýká i Watch Dogs: Legion. Je z čeho vybírat, a to jsem zmínil jen ty největší a nejpovedenější. Mladicí v tomto zástupu je ENCODYA, nová klikací adventura, posazená do futuristického Berlína.

 

encodya art

 

Jako svoji druhou hru ji i díky úspěšné kampani na Kickstarteru vyrobilo malé nezávislé studio chaosmonger z estonského Tallinnu. ENCODYA je interaktivní variantou krátkometrážního animáku Robot Will Protect You od stejného studia, které tento desetiminutový animovaný snímek vytvořilo přede dvěma roky. ENCODYA dále důkladně rozvíjí příběh nastíněný ve filmu, přičemž hlavními a hratelnými postavičkami jsou malá devítiletá sirota Tina a její robotí ochránce a jediný kamarád jménem SAM-53. Oba jako bezdomovci živoří pod plachtou na střeše jednoho domu v neutěšeném a trochu dystopickém Berlínu roku 2062, kterému, jak jinak, vládne despotický starosta. Oba toho zrovna moc nemají, a tak první hodiny ve hře strávíte nad svojí obživou a vůbec obstaráním základních lidských potřeb.

 

  • Platforma: Linux, MacOS, PC
  • Datum vydání: 26. 1. 2020
  • Výrobce: chaosmonger studio (Estonsko)
  • Vydavatel: ASSEMBLE Entertainment (Německo)
  • Žánr: klikací sci-fi adventura
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 2,9 GB (PC)
  • Herní doba: 12-14 hodin
  • Přístupnost: neomezená
  • Prodejní verze: digitální (GOG/Steam)
  • Cena: 520,-

 

Později se ovšem před naší dvojičkou příběh rozvine zajímavým směrem, kdy se nejen možná rozloučí se svojí bezdomoveckou současností, ale bude pokračovat ve velkém úkolu Tinina otce, jenž chtěl svět osvobodit od jha korporací. A to všechno klasickým způsobem dobrodružné sci-fi klikačky (žánr point-n-click) v pohledném, krásně animovaném a živém světě ponejvíce z bočního 2D pohledu. Ovládání je doslova triviální, kdy někam kliknete a pomocí kontextové obrazové nabídky volíte příslušnou funkci jako sebrání, použití, informaci či kombinování. ENCODYA navíc není nijak malým titulem, jak by se mohlo na první pohled zdát, protože obsahuje 118 ručně kreslených a animovaných scén (obrazovek).

 

 

ENCODYA je pěkně ukecaná

V Berlíně se dáte do řeči se 34 postavami, když jsou všechny poctivě dabované! Ostatně hra obsahuje více než 4000 řádků dialogů, k tomu dohromady přes čtvrt hodiny střihových scén a příběh je poskládán do 5 kapitol s necelou padesátkou misí a úkolů, jež se postupně před vámi objeví. Co se obsahové a technologické stránky týká, je ENCODYA velmi poctivou a vyspělou hrou, která nemá daleko do AAA kategorie. Tvůrci sice uvádějí délku hraní kolem deseti hodin, ale já jsem putování sympatické a nebojácné Tiny s jejím robůtkem dokončil za více než dvanáct hodin, což je vzhledem k docela sebevědomé cenovce 24,99 € (cca 650,-) solidní životnost. Tvůrci se pro svoji druhou hru inspirovali jednak u filmové dvojice Blade Runner a jednak u klikaček Monkey Island.

 

 

Zdejší propršený a pošmourný technicistní Neo Berlín 2062 je totiž prokreslen v duchu futuristického Los Angeles z prvního Blade Runnera, zatímco styl dialogů a místy odlehčené vyprávění zase odkazuje na slavné adventury Monkey Island. Samozřejmě ani ENCODYA se tudíž nemohla vyhnout místy trochu otravným kombinatorikám, kdy různě po městě sbíráte rozličné haraburdí, abyste se několikrát vraceli na dřívější místa a kombinací předmětů ve svém batůžku tam vyřešili nějakou hádanku či problém, bez jehož rozlousknutí se nepohnete dále. Ale to je typická vlastnost skoro všech klikacích adventur, co jich v historii vyšlo.

 

 

Byly jich stovky, ale dnes přesně určit, jaká hra byla úplně první grafickou adventurou alespoň částečně ovládanou myší (a nikoli pouze vybíráním textových voleb), to je již hodně těžké. Znalci herní historie se nejvíce shodují na černobílé grafické fantasy adventuře Enchanted Scepters, jež jako exkluzivitka pro počítače Apple Macintosh vyšla v roce 1985. ENCODYA je jistě dobrým příkladem, kam se žánr grafických adventur za těch pětatřicet let posunul. Jsou tu sice dvě obtížnosti s nápovědou a bez ní + automatické i manuální ukládání, ale některé hádanky a úkoly jsou hodně těžké, protože nutné předměty nejdou jen tak lehce najít. Opět asi ta inspirace v tomto rozporuplnou sérií Monkey Island… Možná škoda, že hra vůbec nepodporuje ovládání gamepadem, pouze myší a klávesnicí.

 

První klikací adventura Enchanted Scepters

 

Celkově se ovšem jedná a velmi povedeného zástupce žánru, který v poslední době zažívá docela velkou renesanci hlavně díky indie studiím, pro něž je 2D grafika mnohem jednodušší na výrobu, než tvořit plně 3D prostředí s volností pohybu ve všech třech osách. ENCODYA je solidně dlouhá, byť zase docela drahá, ale engine Unity dovolil vytvořit velmi pohledné a krásně živé scény, které nejsou zdaleka tak temné a ponuré, jak u cyberpunku bývá zvykem. Na tento žánr je ENCODYA vlastně docela veselou a místy i humornou hrou, která vás občas svými zapeklitými úkoly dosti potrápí. Pokud u hraní rádi přemýšlíte, smejčíte každičký roh a máte rádi klasické klikačky, malá Tina i její robůtek vám budou jistě sympatičtí.

 

Hodnocení GamesBlogu: 7/10