far cry 6 banner

Všechno to začalo již v roce 2004, kdy německé studio Crytek vyrobilo a francouzský distributor Ubisoft vydal první titul Far Cry, akční střílečku z pohledu první osoby zasazenou na odlehlý ostrov v jižním Pacifiku. Hlavní hrdina jako neohrožený bývalý příslušník speciálních jednotek U.S. Army se mstí za zničený člun na tajemné polovojenské organizaci, která na ostrovech provádí šílené pokusy s místní faunou. Nádherná hra zaznamenala velký úspěch, kdy do dneška prodala skoro 3 miliony kusů a tak na tomto zdaru záhy vyrostla celá série, jíž právě nyní korunuje Far Cry 6.

Podle číslovky snadno odvodíte, že hlavních dílů Far Cry je samozřejmě půltucet, nicméně celkově i s odbočkami celá řada dělá již 15 titulů vydaných během 17 let. Jak vidno, není skoro roku, v němž by na trh nepřišla alespoň menší hra s názvem Far Cry. Spolu se značkou Assassin’s Creed je Far Cry vlajkovou lodí Ubisoftu, jenž nadále pokračoval v celé sérii, zatímco Crytek podepsal partnerství s Electronic Arts a na základech prvního Far Cry si postavil následovníka v podobě své značky Crysis. Nová akční střílečka z pohledu třetí osoby Far Cry 6 staví na úplně stejném receptu, jaký dodal devět let starý díl Far Cry 3.

• Platforma: PC (recenzováno), PS4/5, GS, X1/XS/X
  • Datum vydání: 7. 10. 2021
  • Výrobce: Ubisoft (Kanada)
  • Vydavatel: Ubisoft (Francie)
  • Žánr: akční hra v otevřeném světě
  • Multiplayer: ano (online koop. 2)
  • Dat ke stažení: 35 GB (PC)
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Přístupnost: 18+
  • Prodejní verze: krabicová/digitální (PC Epic Games/Ubisoft Connect)
  • Cena: od 1.380,- (PC)

Stejný koncept i pro Far Cry 6

Otevřený svět sice představilo již druhé dějství z roku 2008, ovšem až trojka přinesla ten koncept totálně svobodného konání a lokací zaplněných po okraj hlavními a vedlejšími misemi a úkoly, jaké si s Far Cry typicky dnes spojujeme. Můžete na to nadávat, ale Ubisoftu se tento přístup obřích her zčásti naplněných generickými činnostmi na desítky hodin občas dost stereotypního hraní stále velmi vyplácí. Minulý a stejně generický Far Cry 5 je nejprodávanějším dílem a stále platí, že každý z titulů s obřím otevřeným světem vždy prodal hodně přes 10 milionů kopií. A tak mi řekněte, proč by Ubisoft něco měnil?

My jako kritici můžeme kritizovat, hráči v diskuzích nadávat, ale ten hlavní proud, obyčejný hráčský mainstream, hry se značkou Far Cry kupuje roky a roky jak rohlíky. Takže se nemůžeme divit, že Ubisoft vezme tentýž základ robustní akční střílečky, naroubuje na něj nový a ještě větší svět, který zaplevelí ikonkami a událostmi co každých pár set metrů, vymyslí nové postavy a příběh, načež vydá další hru, která se hraje úplně stejně jako trojka až pětka. Jestli v něčem nemá obecně Far Cry konkurenci, tak to je obrovská porce obsahu, jaké se vám od trojky vždy dostane. A ta vyžaduje velké pracovní nasazení.

Centrálou, jež celý vývoj tak masivní hry vedla, byla zvolena pobočka v Torontu, pro níž to byla v sérii Far Cry velitelská premiéra. V minulosti Ubisoft Toronto již několik produktů zastřešoval (Starlink: Battle for Atlas, Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist a Watch Dogs: Legion), ovšem vedení celého vývoje řady Far Cry měl na starosti poprvé. Ubisoft chtěl tímto tahem, kdy po pětce, jíž řídili vedle v Montrealu, předal otěže do vedlejší kanadské provincie Ontario, rozmělnit síly a nechat proudit nápady zase od jiných lidí než od těch, kteří dohlíželi na minulý díl. Jak ale ukazuje výsledek, moc se mu to věru nepovedlo…

Toronto se totiž zásadním způsobem angažovalo ve všech titulech Far Cry od čtyřky výše a hlavním garantem vývoje byl David Grivel, který měl největší slovo již při práci na Far Cry Primal. Ubisoft chtěl z výše uvedených důvodů ponechat kontinuitu vůči starších dílům a tak i příběh napsal opět Navid Khavari jako autor scénáře minulého dějství. Celkově na Far Cry 6 dělalo 12 studií Ubisoftu od Bukurešti až po Šanghaj, a to již od roku 2016, tedy dávno před vydáním minulého Far Cry 5 a hned po dokončení Far Cry Primal. Pětka je obří hrou, ale do šestky autoři mapu, nyní zasazenou do obdoby Kuby jménem Yara, ještě o dost zvětšili.

Největší mapa v sérii

Mapa amerického státu Montana (mimochodem zelenější a lesnatější svět pětky se mi líbí daleko více než tropičtější a sešlejší ostrovní lokace Yary) má přibližně 70 km², zatímco karibské ostrovy v šestce dokonce 88 km²! Pevnina z toho dělá 60 km² a když zasprintujete, z jedné strany na druhou doběhnete za více než 20 minut. Zdejší obdoba Kuby se rozděluje do 5 regionů, kdy prvních 6-8 hodin vás kampaň nepustí mimo první menší ostrov Santuario (Ostrov svatyní). A tady hned vidíte tu návaznost na Far Cry 5, protože tam také začínáte na malém ostrově, plníte mise poblíž a až později vám hra otevře i další a větší lokace.

Far Cry 6 tak od pětky přebírá žezlo pro nejrozsáhlejší herní svět v sérii, nicméně ani zdaleka se v rámci Ubisoftu nejedná o ty největší mapy! Kupř. oba poslední díly Tom Clancy’s Ghost Recon mají ještě daleko větší rozlohu 400, resp. 440 km². Ani Kuba či její obdoby nejsou u Ubisoftu žádnou neznámou lokací. Z posledních her od tohoto distributora se na Kubu podíváte např. ve starších titulech Tom Clancy’s Ghost Recon, tak i v Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist a samozřejmě v Assassin’s Creed IV: Black Flag. Co už ovšem v sérii velkou premiérou je, to jest opravdu velké hlavní město Esperanza.

Doposud se v sérii Far Cry objevovaly pouze menší vísky, osady a vesničky. Je příhodné, že na skutečné Kubě městečko se stejným jménem opravdu naleznete. Již jsem mluvil o té kontinuitě, takže i Far Cry 6 je postaveno na domácím enginu Dunia druhé generace, což je prapůvodně zakoupený CryEngine od Cryteku, na němž běží první Far Cry či celá řada Crysis. Ubisoft si kdysi u Cryteku zaplatil za možnost zasahovat do jeho kódu. Tímto způsobem tak vznikl engine Dunia, jeden ze tří hlavních enginů Ubisoftu, který se využívá od třetího Far Cry. Styl grafiky tak zůstává stále podobný jako u starších titulů.

Jelikož se ale celá mapa nahrává najednou, takže při hraní neexistují přestávky na nahrání lokací, je Far Cry 6 zase o něco náročnější na hardware PC než minulé díly. Na mé nativní WQHD 2K rozlišení si s mojí sestavou již nemohu dovolit nejvyšší detaily, ale na druhé nejvyšší (High) s drobnými propady alespoň celkem v pohodě dosáhnu takřka na 60 snímků za vteřinu. Asi bych ani grafiku Far Cry 6 neoznačil za nějak extra luxusní. Je velmi dobrá, detailní, plná pohybu, nechybí dynamická denní doba ani proměnlivé počasí, ale některé textury jsou viditelně jednodušší (např. modely velkých lodí).

Lepší světla než detaily

Na delším horizontu již hra s detaily a objekty docela šetří, takže vaše oko libě spočine spíše na znamenitých světelných efektech, jako je západ či východ slunce nebo odrazy na mořské hladině. V tomto ohledu je Far Cry 6 moc pěkné podívání, to ano, ale celkově to žádný extra velký posun od pětky rozhodně není. Na obranu obou her ale hned dodám, že i Far Cry 5 stále vypadá pohledně. Obří svět znamená také obří herní náplň, kterou je ostatně celá série proslulá. Do finále příběhu, v němž jako revolucionář či revolucionářka bojujete proti brutální tyranii ostrovního diktátora Antóna Castilla, se probojujete za 15-20 hodin.

Na vedlejší mise, dosti často zadávané místními bojovníky, si připravte minimálně dalších 10-15 hodin a na 100% dokončení, tedy i s vyzobáváním sběratelského matroše, pak potřebujete kolem 60-70 hodin. Doposud nejdelší příběh a nejdelší mise nabízí Far Cry 4, který jsem dokončil za více než 50 hodin. A pro zajímavost, tipnete si jaký díl je naopak nejkratší? Je to menší odbočka Far Cry 3: Blood Dragon, jíž jsem dohrál za hodin 12. Far Cry 5 je tak zhruba stejně dlouhou hrou jako oba předchůdci, samozřejmě záleží na stylu hraní, nicméně čtyřka by měla v tomto ohledu zůstat nepřekonána.

far cry 6 interactive map

Interaktivní mapa Far Cry 6 (rozklikněte)

Far Cry 6 obsahuje 56 hlavních misí, 28 vedlejších (ty v příběhu můžete vynechávat) a k tomu 28 uschovaných pokladů. Ty hlavní úkoly mi notně připomínají tak trochu konkurenční značku Just Cause. Přepadávání vojáků a kolon, zabírání základen, zajištění nákladu, to jsou veskrze velmi podobné eskapády, jakým se věnuje i Just Cause. A to karibské a přímořské zasazení té podobnosti také nahrává. Nechybí tu ani velká nálož sběratelských cetek, kdy hledáte a sbíráte přívěšky, bojové kohouty, USB flešky s hudbou (ta vám pak vtipně hraje v autě) a skryté dokumenty o historii Yary.

Nepovinné bojové úkolíky mimo těch hlavních zase požadují přepadávání a obsazování vojenských základen junty, protivzdušných baterií, kontrolních bodů, shozených kontejnerů se zásobami, dále připravujete léčky a líčíte na unikátní zvířata. Celkem to znamená 212 druhotných mini úkolů na další desítky hodin. Je nutné dále zdůraznit, že oproti Assassin’s Creed Valhalla si volíte mezi mužskou a ženskou postavou pouze jednou na začátku a později už ji není možné změnit! Poprvé ve Far Cry jsou totiž oba charaktery plně nadabované a tvůrci již nechtějí příběhovou nit s jednou postavou tříštit.

Za koho hrajete vy?

Já hrál za dívku (vaše postava se vždy jmenuje stejně jako Dani Rojas), protože je opravdu moc hezká. Ostatně již v Assassin’s Creed Odyssey jsem zvolil Kassandru právě z důvodu, že je podle mého soudu daleko hezčí a s příjemnějším hlasem dabérky Melissanthi Mahut než její souputník Alexios. I když se ve Far Cry 5 osvědčil, tak novinka již nemá a ani později nedostane editační režim Far Cry Arcade pro tvorbu a sdílení komunitních úrovní, protože autoři se chtěli plně soustředit pouze na příběhovou kampaň. Tu ale můžete celou absolvovat i v online kooperaci pro dva, kdy se postup ukládá oběma.

Multiplayer ať kompetitivní (ten tu chybí) či kooperativní mají úplně všechny díly Far Cry. Far Cry 6 protentokrát neobsahuje RPG progres hlavní postavy a vylepšování dovedností, protože autoři napnuli síly výhradně na vylepšování a sbírání zbraní a nástrojů, které vám podobné schopnosti i tak dodají. Specialitou jsou silné zbraně a jakési dopingy ve formě batohů, jaké vám na zakázku vyrábí boží bývalý agent snad všech hlavních tajných služeb, spolubojovník Juan Cortez. To je ten chasník v klobouku na obrázku nahoře. Právě od něho dostanete prvního ze sedmi zvířecích pomocníků, jaké vás mohou doprovázet.

Krokodýl Guapo je takový krvežíznivý miláček, k němuž chováte respekt, později si ochočíte několik psíků či kočkovitých šelem a také bojového kohouta. Premiéru v sérii zažívá možnost osedlání koně, protože doposud jste se mohli projet ze zvířat tak akorát na slonu ve Far Cry 4. Já vždy dokážu ocenit širokou paletu vozidel, od člunů a bárek přes motocykly, rikši, automobily až kupř. k tankům, vrtulníkům a letounům. Jakkoli se vždy jedná samozřejmě o nelicencovaná vozidla, bez potíží zde rozpoznáte např. automobily LADA, teréňáčky UAZ, střední tanky řad T-54/55, náklaďáky ZIL nebo vrtulníky Mil Mi-8/17. I zbraně mají reálný předobraz, ale je škoda, že si je musíte vždy kupovat, protože ze země žádnou nezvednete.

Je mrzuté, že oproti Far Cry 5 již v šestce neuvidíte české titulky, nicméně již se finišuje komunitní překlad. Ani hře od distributora, který má skoro neomezené lidské a finanční zdroje, se nevyhnuly naštěstí spíše menší prohřešky, které mi tu docela vadí. Tak předně nevidím, v jakém postoji se nacházím, protože tu chybí ten známý piktogram postavy v rohu obrazovky, a jsem nemile překvapen, že u moderní hry mnohá skla v domech a zpětná zrcátka tvoří pouze statické neprůhledné textury! Chování okolních vozidel (pathfinding) je naprosto otřesné.

Far Cry 6 jako past na lidi

Auta uměláků bourají do vás i do všeho okolo, stále zbytečně troubí a stejně i zdejší obyvatelstvo mnoho rozumu nepobralo. Nepřátelé se často zasekávají, nebo vytrvale běží do překážky, zatímco při rychlejší jízdě se prakticky nedá vyhnout tomu, že nepřejedete totálně se motající občany. I ten hlavní záporák, jak je podle mne opět slušně charismatický a zase fest brutální a bezskrupulózní (hraje ho známý americký herec italského původu Giancarlo Esposito), se v příběhu vyskytuje spíše střídmě, což je jednoznačná škoda. Zvukový design je ale velmi povedený, soundtrack čítá desítky licencovaných skladeb v karibském stylu.

Kupodivu jsem tu slyšel i taková prosáklá jména jako Demi Lovato, Malomu nebo Rickyho Martina! A na mých menších dvoupásmech Creative GigaWorks T20 jsou i zvuky střelby a výbuchů velmi autentické, čisté a silné. Škoda jen, že v nových vozidlech si musíte stále vypínat ručně rádio. Však se na zvuku podílel i jeden našinec Felix Krejčí z berlínského Ubisoftu a českou stopu najdete taktéž ve zbraních. Slavný samopal Škorpion tu nemůže chybět! Celou příběhovou kampaň můžete naprosto regulérně dohrát již za nějakých 6-7 hodin, jak se to povedlo i mně. Se šéfkou odbojové organizace Libertad, Clarou Garcia, totiž máte dohodu, že jí pomůžete zpacifikovat jeden ostrov a ona vám umožní útěk z Yary na vaši vysněnou Floridu.

Jakmile svoji část dohody splníte a dokončíte příběhový prolog na úvodním ostrově Santuario, tak vám Clara ukáže chatrnou loďku, s níž můžete vzít kdykoli roha. Dani si sice zabrouká (alternativně pod vousy), že je to taková kocábka, s jakou se do Miami jistě nedostane, takže vám hra nenápadně podstrkuje, abyste své sny v USA hodili prozatím za hlavu a pomohli revolucionářům Yaru kompletně osvobodit. Stačí ale do bárky nasednout (možná to půjde podobně i později a s jinými vozidly) a vydat se někam na volné moře, když se kampaň ukončí a ještě před titulky se spustí střihová scéna s alternativním koncem.

Konec nebudu prozrazovat, ale je dobré, že se můžete znovu kdykoli vrátit k poslední uložené pozici u loďky a i přes jedno finále hrát dále tou druhou a řádně delší cestou bez nutnosti začít znovu od začátku. Já tak vidím Far Cry 6 jako naprosto typického zástupce své řady, dnes již malinko vyčpělé a stále stejné. Je to pokolikáté už obří hra obsahem i světem na vyšší desítky hodin hraní s atmosférickými lokacemi a velkou volností prakticky ve všem, co tu můžete dělat. Ambicióznější hru Ubisoft letos nevydal. Online kooperace je fajn, stejně jako atraktivní exteriéry ostrovů kubánského typu. Přiznám se, že mám pro řadu Far Cry kupodivu stále slabost.

Jenže jsem se přistihl, že mne šestka z těch posledních čtyř velkých titulů řady Far Cry baví asi nejméně a i zdejší prostředí mě již tolik neoslovuje. Je to prostě stále to samé, jen v jiných kulisách. Ježdění, střílení, zabírání základen, znovu ježdění, střílení a zabírání všeho, už jsem se toho v tomto kánonu nahrál až moc. Pětku jsem si střihl nedávno, abych mohl porovnávat, a ta mne zabavila o něco víc. Novinky letos jsou již spíše střídmější, byť kvituji, že si tady můžete svůj hráčský zážitek nebývale podrobně nastavit jak po stránce ovládání, tak po stránce obtížnosti a pomocníků.

Jsou tu pomůcky pro barvoslepé, hendikepované, méně zkušené a dokonce je Far Cry 6 možné hrát pouze s jednou rukou. Technicky je až na ty kiksy umělé (ne)inteligence v prostředí PC verze pěkná a veskrze dobře odladěná. Máme tu opět praktický výkonový benchmark stejně jako rozsáhlé nastavení grafiky a zvuku. Jenže pod tím vším se skrývá až mockrát opakovaná písnička, která zní stále stejně. Jak říká jeden můj kámoš: „Když se díváš na to stejný porno pošestý, tak se ti už nepostaví”. A touto parafrází se dá charakterizovat i Far Cry 6. Poctivá, veledlouhá a velkolepá hra, ale pokud jste hráli i její předchůdce, moc nového a zajímavého vám již nepřinese. Takže hratelně lepší šestka, ale ten bod přidávám právě za to výtečné přizpůsobení zážitku úplně všem.