aliens fireteam elite banner

Zřejmě nejslavnější hororová filmová sci-fi série Alien (Vetřelec) znamená od roku 1979 šest celovečerních filmů (a 3 Oscary) a od roku 2014 také čtrnáct krátkých snímků. Už v roce 1982 vznikla první z desítek licencovaných her, tenkrát v podobě nepříliš nápadité varianty na Pac-Mana v podobě hříčky Alien pro konzoli Atari 2600. Her s oficiální filmovou licencí Vetřelce, kterou má i Aliens: Fireteam Elite, vzniklo opravdu mnoho a mnoho je i povedených. Já mám v oblibě hlavně dvě nehynoucí klasiky, které se obě zapsaly zlatým písmem do historie akčních stříleček z první osoby. V multiplatformovce Alien Trilogy z roku 1996 hrajete přímo za Ellen Ripley, přičemž tato střílečka od dávno zapomenutého studia Probe Entertainment (to jsou autoři solidních titulů jako Die Hard Trilogy, Forsaken či Re-Volt) čerpala z první filmové trilogie.

O čtyři roky mladší je další skvělá akční střílečka z první osoby Alien: Ressurection od Argonaut Games, což byli také schopní vývojáři plošinkové série Croc a např. několika titulů s postavičkami od Disneyho a s Harry Potterem. Tato hra již vydaná exkluzivně jen na první PlayStation, se odehrávala výrazně později, až 200 let po událostech ve třetím filmovém díle. Doposud poslední velkou licencovanou vetřelčí hrou je pět let stará, kvalitní hororová střílečka Alien: Isolation od Creative Assembly, tedy anglického studia, jež se jinak věnuje skoro jen strategické historické sáze Total War. Letos tedy vyšla další licencovaná hra jako akční přežívací sci-fi střílečka z pohledu třetí osoby Aliens: Fireteam Elite. Jedná se o levnější a méně ambiciózní titul kategorie AA od původně nezávislého kalifornského studia Cold Iron ze San Jose.

• Platforma: PC, PS4/5, X1/XS/X
  • Datum vydání: 24. 8. 2021
  • Výrobce: Cold Iron Studios (USA)
  • Vydavatel: Focus Home Interactive (Francie)
  • Žánr: akční sci-fi střílečka z pohledu třetí osoby
  • Česká lokalizace: ano
  • Multiplayer: ano (online koop. pro 2-3)
  • Dat ke stažení: 30 GB (PC)
  • Herní doba: 10-12 hodin
  • Přístupnost: 16+
  • Prodejní verze: digitální (PC Steam), krabicová (jen konzole)
  • Cena: od 830,-

Aliens: Fireteam Elite jako prvotina dobré

Studio vzniklo teprve před šesti lety, když si parta tří kamarádů zlegalizovala svůj herní byznys, přičemž Aliens: Fireteam Elite je jeho prvním produktem. Tato firma vznikla víceméně právě pro zastřešení vývoje nové vetřelčí hry, kdy se záhy rozrostla na dnešních dvaačtyřicet vývojářů. Cold Iron by samozřejmě nedokázala ufinancovat zakoupení licence, jenže záhy od svého založení ji koupil Disney a po něm přešla do rukou několika dalších velkých distributorů, kteří licenci pomáhali zaplatit. Tvůrci se tak mohli plně soustředit na vývoj Aliens: Fireteam Elite a starosti o financování nechat bohatším a zkušenějším. Aliens: Fireteam Elite můžete hrát v online kooperaci ve dvou až třech hráčích, případně i sólo, kdy vám hra do vašeho mariňáckého mini družstva dodá dvojici uměle řízených humanoidů.

Ostatně tito lidští roboti jsou přece v univerzu Vetřelce jako doma. Velkou pochvalu Aliens: Fireteam Elite zaslouží za jejich inteligenci. Uměláci řízení počítačem jsou v boji velmi platní, nikde se necourají, nezasekávají a sami dokážou postřílet kvanta nepřátel. Vy tak máte pár vteřin na uzdravení, přebití či rozmístění min a střeleckých věží. Tudíž vůbec nevadí, že jim nemůžete nijak rozkazovat. Fireteam podporuje částečnou funkci Crossplay, kdy proti sobě mohou hrát majitelé stejných značek konzolí, tedy PS4/PS5 a xboxů 1 a XS/X. Písíčkáři si pak hrají výhradně na vlastním písečku. Aliens: Fireteam Elite je ve světě vetřelce zasazen 23 let za události ve třetím filmu, tedy do roku 2202, kdy velení koloniálních mariňáků přijme nouzové volání ze vzdálené orbitální rafinerie Katanga.

Kratší kampaň a horda

Katanga obíhá na orbitě planetky LV-895, přičemž vy jako velitel tříčlenného průzkumného týmu z vojenské lodi UAS Endeavor máte za úkol lokalizovat a evakuovat přeživší a taktéž zjistit, co se v rafinerii stalo. Příběhový režim nabízí kvarteto malých kampaní vždy po třech misích, které vám zabere kolem 10-12 hodin. Aliens: Fireteam Elite je tedy zhruba o polovinu kratší titul než minulý velký Alien: Isolation. Po dohrání se zpřístupní ještě druhý režim Hordy a taktéž pátá třída výzbroje průzkumník. Na startu každé mise si již od začátku vybíráte ze čtyř dostupných tříd: střelce, ničitele, technika a medika. Pokud hrajete sami, medika dokážou zastat umělí spolubojovníci i bez specializace, protože i v přímé palbě vás spolehlivě oživí. Opravdu, zdejší umělá inteligence robotích mariňáků patří k tomu nejlepšímu, co v současnosti akčních stříleček uvidíte!

Z mého pohledu nejsou největším strašákem nepřátelé, ponejvíce se rekrutující z jedenácti druhů vetřelců a deseti druhů robotů, nýbrž stereotyp. Tlumené a temné prostory kosmických zařízení jsou všechny na jedno brdo a větší rozmanitost se v lokacích dostaví až na povrchu planetky LV-895. A na můj vkus je xenomorfů prostě moc. Ujdete pár desítek metrů a musíte se na dlouho zastavit, protože pravidelně čelíte obrovské mase sebevražedných netvorů, která často nemá konce. Pro ilustraci, proti jaké vlně stojíte, tak za jednu misi, jež má typicky kolem třiceti minut, v týmu vykosíte kolem šesti set potvor! Pomocí kontextové nabídky se můžete krýt, případně přeskakovat překážky, ale nutno říci, že krytí tu je celkem na prd, protože nepřátelé přibíhají ze všech směrů, takže je lepší manévrovat. Taktickou střílečku v Aliens: Fireteam Elite určitě nehledejte.

Také mi přijde dost divné, že k rafinerii dorazíte na obří lodi s kontingentem tisíce po zuby vyzbrojených mariňáků, ale velení vás pošle do jámy vetřelcové jen ve třech? Delší trvanlivost určitě čekejte od kooperace, kdy si stereotypní hratelnost i prostředí tolik neuvědomíte, jako když procházíte sami jen s umělými parťáky. V této části se hra hodně podobá kupř. sérii Gears (of War), protože i zde se často lokace uzamkne, nechá vás rozestavět obranné prostředky, aby pak na signál proti vám posílala jednu obří vlnu desítek potvor za druhou, které budete likvidovat dlouhé minuty občas až moc dlouhého boje. Na menší rozpočet ukazuje mizení mrtvol, kdy po zabitých nepřátelích nezůstane prakticky nic vidět, a levně pojaté dialogy pouze ve formě textových statických obrazovek. Postavy jinak při hraní mluví pouze sporadicky a nemají žádnou mimiku.

Potěší ale solidní řádka více než třicítky zbraní od pistolí přes automaty, brokovnice, odstřelovačky až k plamenometům a raketometům. Zbraňových doplňků je dokonce přes sedmdesát a nemohou chybět ani klasické proprietky jako různé typy granátů, min a střeleckých věží. Granáty mi přijdou docela slabé, ale věže díky velkému zásobníku účinně kropí vetřelce pěkně dlouho. Grafika je postavena na Unreal enginu 4 a je spíše funkční než nějak extra pohledná. Hra se na mé sestavě při plných detailech a WQHD rozlišení 2560 x 1440 bodů nijak neškube, ale tmavé a chladné vesmírné lokace nemají čím zaujmout. To už je lepší pohyb xenomorfů, kteří se krásně kloužou po podlaze, a třeba takové kouřové a parní efekty, jimiž hra vůbec nešetří, oko docela potěší. Aliens: Fireteam Elite disponuje i českými titulky, ale často je vidět, že překladatel vůbec netušil, co má před sebou, takže jsem si nechal angličtinu.

Hra potěší hlavně znalce a fanoušky filmové série (popř. celého univerza Alien), protože hodně čerpá nejen z první trilogie, ale také z novějších snímků Prométheus a Vetřelec: Covenant, které celý příběh uvozují. Určitě akci Fireteam Elite doporučuji hrát v kooperaci, protože v sólo režimu jí kvůli nastupujícímu stereotypu soubojů i lokací rychle dojde dech. I těch nepřátel je v kampani snad až zbytečně mnoho, pročež v ní vypálíte tolik nábojů, jako v celé moderní řadě Wolfenstein dohromady! Až je škoda, že kvůli neustálému staccatu zbraní a svištění vetřelců je upozaděna atmosférická hudba zkušeného amerického skladatele Austina Wintoryho, který je podepsán pod hudební složkou mnoha úspěšných her, jako jsou např. Assassin’s Creed Syndicate, Flow/Journey, celá sága The Banner nebo The Order: 1886. Tak co, přežijete hnízdo?