legend of keepers banner

Legend of Keepers: Career of a Dungeon Manager je čerstvě vydaná zajímavá kombinačka žánru obranných her a stylu rogue-lite. Jestli znáte staroslavnou sérii Dungeon Keeper od EA (5 dílů 1998-2014), pak zhruba víte, co v Legend of Keepers děláte. Sice bychom ji mohli snadno zaškatulkovat jako akčně-strategický titul z bočního 2D pohledu, ale pojetím je to hlavně hra na temného pána jeskyně, resp. rovnou pány tři, kdy se snažíte uchránit poklady ve svých kobkách před slávychtivými lidskými hrdiny. U takovýchto menších her od nezávislých studií nebývá česká lokalizace zvykem, no a zde české titulky obstaral rovnou velezkušený Filip Ženíšek a Adam Hudec. Legend of Keepers je šestou vyrobenou hrou menšího francouzského vývojářského a distribučního domu jménem Goblinz Studio, jenž sídlí v malém městečku Yutz ležícím na sever od Mét.

Kromě vývoje se v oddělení Goblinz Publishing věnují také vydávání produktů ještě menším indie studiím, než jsou oni sami, a tak na trh dovedli krom půltuctu vlastních her také další osmičku menších kousků od externích vývojářů. Nicméně Legend of Keepers je 100% jejich dílem, které čtrnáct pracovníků vzalo za trochu jiný konec, než takovéto obranářské tituly bývají. Legend of Keepers je totiž hrou docela srandovní, kdy tu sice na jedné straně hrajete v roli hrůzostrašlivého pána jeskyně, který proti hloupým hrdinům, co mu stále lezou do kobek každou malou i větší dírou, neváhá obětovat desítky svých nohsledů a zrůdiček, ale na straně druhé si jde klidně zaposilovat, prodává přebytečné příšerky na černém trhu a vlastně na plný úvazek pracuje jako hlídač pokladů ve firmě Kobky s.r.o.

• Platforma: PC, SW, později Google Stadia a mobily
  • Datum vydání: 29. 4. 2021
  • Výrobce: Goblinz Studio (Francie)
  • Vydavatel: Goblinz Publishing (Francie)
  • Žánr: akční 2D strategie
  • Dat ke stažení: 510 MB (GOG)
  • Herní doba: 16-20 hodin
  • Přístupnost: neuvedena
  • Prodejní verze: digitální (PC Epic/GOG/Steam)
  • Cena: od 420,- (Epic Games Store)

V Legend of Keepers se stále bráníte

Premisa hraní je stejná co ve zmíněném Dungeon Keeperu a jeho dalších klonech. Tady se hraje na týdny, přičemž hlídání jedné lokace z mnoha zabere třeba kolem čtyřiceti týdnů práce. Když vás do té doby hrdinové nezabijí, tak pokračujete hlídat další lokaci pod zemí, a tak dále až do úplného finále, které nastane zhruba po dvaceti hodinách, což je na stále menší a nezávislou hru velmi dobrá životnost! Vždy máte uhlídat podzemí sestávající ze šesti za sebou propojených místností, kdy do každé z nich nasazujete různé překážky. Do dvou vybíráte svá monstra, přičemž do každé místnosti se vejde jen trojice příšerek, zatímco do další dvojice kobek umisťujete pasti, vždy jedinou do jedné místnosti. Do další kobky lze dát i kouzlo, no a poslední palác hlídáte jako poslední instance vy osobně.

Nejdříve začínáte v podobě zlého kentaura otrokáře Maura, časem se vám odemknou i další dvě postavy, kterým se ve zdejší firmě Kobky říká mistři: kouzelnici Dryád Sarel a techničku Liru. Tyto pány pak můžete kdykoli střídat jak je libo, protože každý má samozřejmě jiné dovednosti, život a útoky. A pokud jde o vaše nohsledy, tak těch obyčejných pěšáků do boje, tedy vašich oblůdek, které pasivně vysíláte neohroženým rekům v ústrety, najdete ve hře až třiatřicet. Do začátku máte od firmy k dispozici jen málo z nich, postupně se za odměnu či za nákupy dostanete i k mnohým dalším, jako jsou např. hydry, goblini, orkové, dušíci, vampíři, elementálové, harpyje nebo kostlivci. Já si oblíbil velkého ledového muže, zde pojmenovaného Yetigo, který má mocné ledové útoky a na nepřátele firmy hází velké ledové balvany.

Od pěšáka až po arcimága

Hrdinů, kteří vám ztrpčují a usilují o život, je o něco méně. Do dvaadvacítky postaviček počítám např.  barbary, kněžky, elfy, kouzelníky, ninji, rytíře či extra silné druidy a arcimágy, kteří mají silnější útoky a více života než obyčejní nepřátelé. Ostatně tito šampióni tvoří čtvrtou nejsilnější úroveň nepřátel. Do místností pak vybíráte až z devatenácti pastiček, v nichž se mi hodně líbí cirkulárka (obří ozubený kotouč, který projede po zemi vstříc hrdinům), kotel s vařícím olejem nebo šipkomet s otrávenými náboji. Nicméně než si pasti stejně jako své nohsledy vylepšíte za nastřádané peníze, tak ubírají jen nicotnou část života protivníků. Unikátní a asi nejlepší částí Legend of Keepers je tzv. agenda, tedy tak trochu manažerské zákoutí hry, v němž si každý týden své práce vybíráte jednu aktivitu, jaké tentokrát dáte přednost.

Těchto aktivit před vás hra postaví nakonec až sedmnáct unikátních, když mezi ně počítá i možnost souboje s dobrodruhy a šampióny, kteří si dělají zálusk na vaše hlídané poklady. Party nepřátel mají patero obtížnostních stupňů, nicméně nejen proléváním své i cizí krve jest temný pán jeskyně živ, takže krom toho můžete dělat i mnoho dalších užitečných činností ve firmě Kobky s.r.o. U alchymisty si volně měníte všechna tři zdejší platidla (peníze, krev a slzy) mezi sebou, zatímco na černém trhu prodáváte své nepotřebné oblůdky. Pokud vás předchozí boj pocuchal, hodí se objednání k felčarovi, mezitím lze posluhovače odeslat třeba na školení, čímž mu vylepšíte jeho statistiky. Ve svatyních můžete vyprosit nějaké dobré postihy pro hrdiny na zápraží a loterie jsou náhodné události, o nichž nikdy nevíte, jestli budou pozitivní, nebo vám uškodí.

Po čase Legend of Keepers dojde dech

Místnosti mají pozadí zasvěcené pěti různým prostředím vždy po osmi unikátních místnostech: středověkým kobkám, ledovým jeskyním, egyptským chrámům, aztéckým ruinám a čínským palácům. Nicméně nelze si nevšimnout toho, že už po pár hodinách se pozadí soubojů začínají opakovat a nutno potvrdit, že často bojujete ve velmi podobných místnostech, jimž by větší variabilita jen prospěla. Ani bitky ničím nepřekvapí, protože jejich jednoduchý a přímočarý koncept spočívá pouze v počátečním výběru bojovníků a pastí, posléze v každé místnosti vyberete nějaký vhodný z dostupných útoků té které postavy, přičemž buď opovážlivé dobrodruhy během jejich putování těmi šesti obrannými místnostmi udoláte (často je stačí výrazněji postrašit a oni sami zdrhnou ven), nebo udolají oni vás.

Legend of Keeper tak není žádné revoluční dílko, nýbrž snad až generický příslušník svého žánru obranných her, který se ale docela příjemně hraje a není hlavně vůbec složitý. Navíc stojí jen lehce nad čtyři stovky (na Epicu), nabízí pohlednou pixelartovou grafiku z 2D bočního pohledu, je v češtině a o té svěží manažerské stránce jsem již psal. Legend of Keepers sice žádné stojaté vody žánru tower (dungeon) defence rozhodně nerozvíří, ale pokud si budete hraní rozumně dávkovat, protože časem stále stejného bitkaření s hrdiny vás dříve či později zákonitě přepadne stereotyp, nahrajete v kobkách (s.r.o.) klidně mnoho dlouhých hodin, ani nevíte jak.