utek z vezeni banner

U nás právě vydaná a lehce strategická desková hra Útěk z vězení (anglický název Dig Our Way Out) je prvotinou francouzského designéra Davida Simideho. Ten ji zhruba po čtyřletém vývoji a úspěšné kampani na Kickstarteru vydal v roce 2019 s pomocí francouzského vydavatelství Borderline, načež ji k nám letos dovezl distributor ADC Blackfire Entertainment. David Útěk z vězení navrhnul ve svém volném čase, protože deskovky jsou jeho velkým koníčkem a kromě hraní je chtěl také navrhovat. Autor jinak pracuje na volné noze jako grafický a webový designér, takže si byl dokonce schopný sám nakreslit celý prototyp své hry! Nakonec ale dal za pravdu svému editorovi z vydavatelství, který mu doporučil ještě výraznější grafickou stylizaci.

Tu deskoherní fandové poznají určitě na první dobrou, protože tradičně přifouknuté a stylizované kresbičky známého a hojně obsazovaného makedonského ilustrátora Mihajlo Dimitrievskiho jsou jasně rozpoznatelné a i zde moc povedené. Ostatně je dobře znáte např. z dalších, i u nás prodávaných titulů, jako jsou Architekti Západního království, Dice Settlers, Explorers of the North Sea, Hra o trůny: Pobočník krále, Merchants Cove, Paladinové Západního království, Nájezdníci ze severu, Rise to Nobility a další. Díky kresbám Mika je Útěk z vězení pohlednou a stylovou hrou. David koncept na svoji první deskovku zkonkretizoval v roce 2015, když si o ní přemýšlel jen tak v hlavě při cestách do práce.

• Datum vydání: 2019 (Francie), 2021 (Česko)
  • Výrobce: Borderline (Francie)
  • Vydavatel: Borderline (Francie)
  • Český distributor: ADC Blackfire Entertainment
  • Žánr: rodinná a lehce strategická hra o útěku z vězení
  • Multiplayer: ano (2-6 hráčů)
  • Herní doba: cca 35-45 minut
  • Přístupnost: 14+
  • Hmotnost: 1,3 Kg
  • Rozměry krabice: 240 x 240 x 55 mm
  • Cena: od 799,-

utek z vezeni prototyp

Prototyp již s herním plánem si autor sám nakreslil

Napadlo ho umístit hru do věznice, protože takových míst v deskových hrách zrovna moc není. Jako pilíře svého konceptu si zvolil jednak pouhých 5 lokací ve vězení, mezi nimiž se pohybujete – v prvním raném prototypu je ještě suplovaly karty. Dále, že v káznici budou operovat gangy (ve finální verzi je 6 gangů, každý má 4 karty) a že předměty si budete vyrábět z jiných, případně si je kupovat za cigára. Když ale David své nápady hodil na papír a zkusil si s přáteli zahrát svůj prototyp, ihned zjistil, že co v hlavě vypadalo dobře, v reálu vůbec nefunguje. Hra byla zmatečná, kombinovala moc mechanik a byla tak dlouhá, že partie ani nedohráli. Největší změnou tak bylo nahrazení karet lokací jedním kompaktním herním plánem.

Druhou velkou změnou bylo zase výrazné zeštíhlení akce výroby, kdy zůstala zachována možnost sestrojení jen tří typů karet: lopaty, krumpáče a nože, zatímco dříve jich bylo daleko více. Možnosti výroby máte vyznačeny vespod hráčských karet (viz obr dolejc), přičemž vždy platí, že za dvě určité karty získáte ten zmíněný kutací nástroj či zbraň. Prvotní ladění hry, aby se dala v pohodě vůbec dohrát, zabralo Davidovi a jeho přátelům asi půldruhý rok. Co do finálky zůstalo, to je omezený pohyb využívající hodu dvěma šestistěnnými kostkami. Každá z pěti lokací na herním plánu vězení odpovídá počtu teček na kostkách, takže vždy můžete pouze do dvou lokací podle teček na dvou hozených kostkách a nesmíte zůstat na jednom místě.

utek z vezeni mukl

Hráčská deska má dole komplet seznam akcí

Jenže tento velmi výrazný prvek náhody testeři považovali za moc omezující, takže do pravidel po dohodě přidali další možnost pohybu. Když utratíte místo jedné akce na pohyb akce dvě, což je obecně maximální příděl na vaše skutky v každém tahu, můžete se přesunout kam je libo. Ovšem s tím důsledkem, že ta utracená druhá akce na pohyb vám pak může chybět, neboť hra docela rychle odsýpá (partie zvládáme i pod 45 minut) a rychlost kopání vašeho tunelu na svobodu nemusí stačit. Chvíli byl na stole i bláznivý nápad zasadit universum hry do fantasy světa elfů, orků a trpaslíků, nicméně naštěstí jsou zdejší muklové a muklice obyčejní člověčí vězni, jimž dal Mihajlo vskutku boží a nezaměnitelné proporce.

Útěk z vězení na Kickstarteru

Když v roce 2017 Útěk z vězení vyhrál cenu za nejlepší novou rodinnou hru na domácím festivalu Ludinord a autor podepsal smlouvu o vydání, tak věděl, že ty poslední tři roky práce kolem jeho konceptu již na tuty nepřišly vniveč. Ostatně o dva roky později Útěk z vězení obstál na Kickstarteru, když od 2 tisíc podporovatelů vybral skoro 2 miliony korun, přitom požadavkem bylo necelých 300 tisíc korun. A je to dobře, protože byť Útěk z vězení není žádnou přelomovou hrou, ani nemá extra luxusní komponenty, ve své podstatě se jedná o lehce pochopitelnou, pohlednou rodinnou párty deskovku, která se necourá, neusnete u ní, lze si v ní případně slušně škodit a občas je i napínavá.

utek z vezeni plan

Herní plán má rozměry cca 44 x 44 cm a je oboustranný

Dá se říci, že Útěk z vězení je hra převážně karetní. V bedýnce najdete skoro 190 karet rozdělených do šesti odlišných balíčků. Ale nechybí tu ani kompaktní herní plán s mapou vězení, na níž se rozkládá těch 5 hlavních lokací: cely, jídelna, ošetřovna, tělocvična, sprchy + samotka. Jestli něco hře vytknout, tak právě tento malý počet míst, protože často jen několik tahů pendlujete mezi dvěma sem a tam, abyste si nabrali potřebné karty, čímž se rozmanitost hry poněkud vytrácí. Konec partie nastává v okamžiku, kdy se prvnímu hráči povede svými kutacími kartami nastřádat předepsaný počet 8-12 bodů tunelu podle počtu hráčů (hra je pro 2-6). Každý kutací nástroj (lžíce, krumpáč a lopata) dá 1-3 bodíky.

Už jsem psal, že ve svém tahu máte k dispozici zpravidla 2 akce. Těch je celá řada, přičemž ty základní můžete provádět na všech lokacích, zatímco specifické jsou vázané pouze k danému místu. Tak třeba můžete kdekoliv hledat, což znamená, že si podle lokace doberete do ruky 1-3 nové karty. Na kartách máte např. předměty na výrobu kutacích nástrojů, zbraně do soubojů, vzácné předměty, za něž dostanete fakt hodně cigár, a třeba různé cetky, s nimiž se dostanete do osidel jednoho se šesti gangů ve věznici. Na startu máte v ruce 3 karty a nesmíte jich mít nikdy více než 10. O pohybu podle kostek či kamkoli za obě dvě akce jsem již psal, ale můžete se také přidat k nějakému gangu, pokud máte správnou kombinaci symbolů na kartách.

Gang vám dodá svoji užitečnou schopnost, ale nám po odehraných partiích ve dvou a ve čtyřech vyšlo, že tím největším hybatelem a někdy až nasíracím prvkem při hraní jsou občas silné karty akcí, jež se vám dostanou do ruky při akci hledání (dobírání karet). Balíček akcí má sice jen 18 karet, ale akce jsou veskrze užitečné a dokážou vám hraní parádně zprotivit, pokud je protimukl použije proti vám. To si takhle pečlivě a tajně střádáte rovnou několik kutacích nástrojů, když jedna z akcí (Vzpoura) promíchá všechny karty všech v rukách a znovu je rozdistribuuje mezi všechny vězně. A můžete začít znovu… Kupodivu jsme jen minimálně využili možností vydírání, což je taková zdejší forma soubojů.

Když máte nejlépe několik karet zbraní (opět je získáte akcí hledání) můžete mukla ve stejné lokaci vydírat. Prostě mu dáte kudlu na krk, ať vám navalí užitečný předmět, nebo ho odkrouhnete. Když se podělá strachy (tzn. že nemá kartu či karty zbraní na obranu), požadovanou kartu vám navalí a vy ho protentokrát ušetříte. Když ale nechce spolupracovat, nastává bitka! Oba střídavě vykládáte karty zbraní a když jeden z vás již nemá, dostává nakládačku a bitku prohrává. Vítěz si pak vezme požadovanou, nebo náhodnou kartu od oběti. Podle mého je škoda, že zbraně jsou jen čepele a nůžky, přičemž jsou to prosté karty bez hodnoty. Vykládáte je do přebíjené, a kdo se jich zbaví nejdříve, prohrává.

Díky tomuto velkému zjednodušení nám v partě přišly souboje krapet chudé a nudné. Možná by bylo lepší, kdyby zbraní bylo za a) vícero druhů, a za b) měly různé hodnoty zranění, kupř. čepel 1, nůžky 2, pila 3, sekera 4… Takže by napadený musel vyložit stejnou nebo vyšší hodnotu zranění než útočník, aby byla remíza, případně vítězství. Naopak jako skvělé občerstvení hraní vidím vtipné žetony nakládačky. Když bitku prohrajete, nebo na základě akce protihráče, dostáváte žetony nakládačky. S jedním nemůžete provádět akci výroby, kdy měníte symboly na kartách v ruce za kutací nástroje a zbraně, přičemž s maximem dvou již nemůžete nadto provádět veledůležitou akci kopání tunelu.

Pro kopání musíte být na lokaci cel (protože si kopete tajný tunel za záchodem ve své cele), načež si karty kopacího nářadí z ruky vyložíte vedle své hráčské a přehledové karty. Teprve v tomto okamžiku si počítáte své body tunelu, které potřebujete pro ukončení partie. A právě kutání je jedna z akcí vázaných na konkrétní lokaci. V jídelně si zase můžete vzít jednu lžíci (má hodnotu 1 bodu kopání), na ošetřovně se vzpamatujete z jedné nakládačky, zatímco v tělocvičně prodáváte své předměty za cigára, což je zdejší univerzální platidlo. Za cigára si totiž opět v tělocvičně koupíte zbraně a kutací nářadí. Takže k těmto zásadním kartám se dostanete dvěma způsoby: výrobou (směnou za jiné karty v ruce) a nákupem za žetony cigaret.

Tentokrát bez sólo hry

Útěk z vězení sice nemá pravidla pro sólo hru, ale zase má dvě možnosti, jak si partie zpestřit. Hlavně ve dvou hráčích oceníte volbu přidat do vězení figurku uměle řízeného vězně/vězenkyně Michela/Michelle, která zvyšuje interakci a nahrazuje dalšího živého hráče. Tato vykutálená postavička totiž začne vydírat všechny ostatní hráče na stejné lokaci, přičemž hrozbu řídí její speciální balíček 8 karet. A při hraní v sudém počtu se ještě nabízí varianta týmové partie, kdy soupeříte proti sobě jako party dvou či tří hráčů. Útěk z vězení není velká ani složitá hra. Menší krabka má rozměry jen 24 x 24 x 5,5 cm a hmotnost 1,3 kg. Základní pravidla mají jen 6 stránek a hru seženete již pod osm stovek.

V Útěku z vězení sice nenajdete žádné prvky a mechaniky, jaké byste již stokrát neviděli, ale jako prvotina svého autora určitě obstojí, nota bene když nabízí rychlé a živelné partie, v nichž jde o čas, i o to, dát soupeřům pořádnou nakládačku. Potěší široký rozsah od dvou do šesti hráčů, volitelný umělý protivník i dva odlišné herní režimy. Na druhou stranu variabilita lokací není bůhvíjaká a bitky až moc triviální. Ovšem hru povyšují parádní a humorné kresbičky Mihajlo Dimitrievskiho, zejména u jeho zpodobnění mukláckých postav hráčů se nasmějete. Já ostatně hraju výhradně za šlachovitého teplouše Danyho, u něhož je zajímavé, že místo aby zvedal mýdla ve sprchách, tak je naopak stále hází ostatním…

Česká pravidla si stáhnete ZDE.