micro macro crime city banner

Velké Zlosyny, to je na první pohled živé a příjemné městečko, kde ovšem nenajdete proslulou ruční papírnu jako ve Velkých Losinách, nýbrž na pozornější náhled mnoho kriminálních činů, které nesmějí zůstat nepotrestány! Když si rozložíte jednostrannou obří černobílou a krásně nakreslenou mapu města, jež má úctyhodné rozměry 1100 x 750 mm, ještě nic zvláštního, tedy kromě stovek zvířecích obyvatel Velkých Zlosyn, nenajdete. Nicméně když začnete bystrým okem pátrat konkrétněji, skoro na každé ulici, skoro na každém rohu najdete mrtvolu, loupež nebo podivnou nehodu. MicroMacro – Crime City (u nás jako MikroMakro: Město zločinu) je nápaditá kooperativní detektivní a pátrací deskovka, jaká tu ještě nebyla.

Její autor, Němec Johannes Sich, je multifunkčním ilustrátorem i designérem, jenž se zabývá návrhem deskových i mobilních her, tvorbou krátkých snímků či ilustrováním knih a herních produktů. Johannes spolu se svými dvěma kolegy z kolínského studia Hard Boiled Games vymyslel unikátní koncept logické kooperativní detektivky, v níž se pro rozlousknutí všech případů vypravíte proti proudu času do nedávné minulosti všech obětí i podezřelých. O hlavní komponentě celé hry, tedy velké rozkládací mapě města, jsem již psal. I přes její nadstandardní velikost jsou uličky prohnilé zvířecí metropole pěkně drobné, takže zejména hráči se špatným zrakem na blízko mohou mít s prohlížením mapy problémy.

• Datum vydání: říjen 2020
  • Výrobce: Hard Boiled Games (Německo)
  • Vydavatel: Edition Spielwiese (Německo)
  • Český distributor: Mindok
  • Žánr: kooperativní detektivka
  • Multiplayer: ano (1-4 hráči)
  • Herní doba: cca 10-30 minut na 1 případ
  • Přístupnost: 8+
  • Hmotnost: 0,5 Kg
  • Rozměry krabice: 190 x 275 x 35 mm
  • Cena: od 618,-

Nicméně i na to tvůrci mysleli, a proto najdete v útlé a lehké krabičce také jednoduchou plastovou lupu. Kromě 16 malých obálek pro uschování jednotlivých kriminálních případů v krabičce naleznete hlavně stejný počet balíčků karet (karet je celkem 120), což značí 16 případů na vypátrání se vzrůstající obtížností, počtem úkolů i délkou hraní. Obtížnost je vyznačena od jedné * po pět *****, ty úvodní případy vyluštíte do deseti minutek, zatímco ty nejobtížnější na ***** klidně za hodinu. Nejkratší případ je rozdělen na 5 karet, přičemž ten úplně poslední (Carnival/Maškarní bál) má dokonce karet 11. MicroMacro – Crime City má naprosto triviální pravidla, resp. skoro žádná. Manuál je pouze čtyřstránkový a v češtině si ho v PDF stáhnete ODTUD.

Rozložte si mapu (asi na podlaze, protože na stůl se celá většinou nevejde), dobře si posviťte (čelovky doporučeny!) a určete vrchního detektiva, který bude předčítat karty, případně se můžete každý další případ ve čtení střídat. Je důležité přečíst pouze úvodní kartu případu a na ty následující se nedívat, protože úkoly jdou pěkně za sebou, navazují na sebe a na rubové straně karet je vždy napsané řešení pro kontrolu výsledků vašeho pátrání. Na kartách je nejdříve stručně popsán kriminální delikt (tuhle leží mrtvola, támhle se stala dopravní nehoda apod.), přičemž jako první úkol je nutné lokalizovat místo činu na mapě města. Vždy je ale nastíněna hrubá lokace (na jihu města vedle supermarketu…).

Micro Macro – Crime City je vždy buď, a nebo

Jakmile jste si v týmu vyšetřovatelů nebo klidně i jako osamocení pátrači jistí správným řešením úkolu, vždy kartu otočíte a přesvědčíte se, jestli jste pátrali správně. Když ne, tak ti ostatní pátrají dále, při správném řešení otáčíte zase další kartu s úkolem. Je důležité pochopit hlavní a jedinou mechaniku hry, a to speciálně nakreslenou mapu takovým způsobem, že v ní dokážete stopovat poslední skutky a místa obětí i podezřelých. Kde všude byla oběť před svou smrtí? Odkud a jak se k ní dostal její potenciální vrah? Stačí pozorně následovat v čase zpátky či dopředu postavičku oběti/podezřelého na mapě, protože se pravidelně objevuje na více místech města. To značí, kde byla dříve, případně kam půjde a co bude provádět po vlastním kriminálním skutku.

Tímto deduktivním způsobem postupně hledáte a spojujete jednotlivá místa výskytu postavy, kdy kupř. dorazíte až do jejího bytu, z něhož odešla a už se do něj bohužel nikdy nevrátí. Pak můžete zase jít v čase dopředu znovu v jejích stopách a pak snadno vypátráte kdo a proč jí zabil. Přišlo mi, že MicroMacro – Crime City je zábavnější v co nejmenším počtu hráčů, nejlépe v jednom až dvou. Když se vás totiž nad mapou sklání více, i přes její velikost si zavazíte, stíníte si a detektivové s horším zrakem vlastně hrají druhé housle, protože ostrozrací kolegové skoro vše vypátrají dříve. Já MicroMacro – Crime City hrál nejdříve sám, pak ve dvojici a několikráte i ve čtyřech, kdy jsme si opravdu spíše překáželi.

Moje rychlá video představovačka hry

Lepší sólo než v partě

Jako sólovka je podle mne MicroMacro – Crime City obzvláště výborná, nikoho dalšího k ní ani nepotřebujete. Hra je ovšem pouze na jediné zahrání, kdy těch 16 případů celkově zabere asi kolem 4-6 hodin dumání nad mapou kriminálního města. Ještě si můžete vyluštit 4 menší bonusové případy (v češtině ZDE) a další 3 v angličtině obdržíte, když se přihlásíte do odběru emailového občasníku. A jeden mini je vlastně i přímo na krabici. Pak máte několik možností, co s odehranou krabicí dělat. Mapa se úplně nabízí pro vybarvení, zarámování a pověšení na zeď jako herní obraz, hru samozřejmě můžete prodat, nebo si ji nechat a dělat průvodce pátráním u dalších partií s kamarády, kteří ji ještě nehráli.

Koncept titulu vznikl již před pěti lety, ale z původní deskovky o hledání skrytých předmětů s mobilem jako kamerou se nakonec vyklubala produkčně daleko jednodušší hra, zato s daleko složitějšími kresbami mapy. Nejdříve autoři nakreslili všechny čtvrti města a když bylo pozadí hotové, přidal se do ulic kompars, tedy zvířecí obyvatelé, kteří měli sloužit jako křoví pro události na kartách. Až nakonec se pak dokreslovaly všechny scény a postavy jakožto hlavní hrdinové jednotlivých případů. Celá mapa se vytvářela více než dva roky a další čas pak zabralo podrobné testování. V současnosti tvůrci pracují na novém městě zločinu opět z naší doby pro druhý díl, protože ze systému Micro Macro chtějí udělat sérii.

promo

V tom duchu jednoho zahrání maximálně čtyřiadvacítky případů mi cenovka nad šest stovek za jedinou mapu s kartičkami přijde docela vysoká, ale snad až na jistou nepřehlednost města (což je zřejmě schválně) je to tak všechno, co se dá unikátně pojaté pátračce pro všechny věkové kategorie vytknout. Díky stále obtížnějším a delším případům je hraní motivující i zábavné a prozkoumávání plánu, kde se v každé jedné uličce něco zajímavého děje, je také příjemným zážitkem. Ostatně, mapa je připravena pro další budoucí případy a tak si klidně můžete pro své děti či přátele nějaký nový kriminální případ vymyslet, protože jedna hra ji zdaleka nevytěžila. Stále nevíte, jestli vás MicroMacro chytne? Nevadí, zkuste si napřed vyřešit jeden online případ (není součástí krabice) ZDE a sami uvidíte!