star wars klonové války banner

Pokud neznáte Pandemic (česky znamená pandemii), tak to jste pravděpodobně deskoherní panicové. Pandemic je dnes světoznámá značka a spolu se Zombicide největší řada kooperativních deskovek, přičemž se z původního nápadu amerického autora Matta Leacocka na boj proti zákeřným nemocem vyvinula velká herní franšíza. Pandemic je totiž v základu také šikovný deskoherní systém, na něhož lze snadno naroubovat i jiná a úplně odlišná témata, než je ten originální boj proti virům. Kupř. kujete pikle za agenty CIA proti SSSR ve studené válce (Pandemic Legacy: Season 0), chráníte starověkou Římskou říši před nájezdy barbarů (Pandemic: Fall of Rome), v Nizozemí stavíte hráze proti velké vodě (Pandemic: Rising Tide), bojujete s netvory z hororového světa Cthulhu spisovatele H. P. Lovecrafta (Pandemic: Reign Of Cthulhu), chráníte dobro v ledové říši Azeroth z videoherního světa World of Warcraft (Pandemic World of Warcraft: Wrath of Lich King) a nově bojujete proti Impériu v Pandemic Star Wars: Klonové války.

Celkově i s přídavky má značka Pandemic již takřka dvě desítky vydaných deskových her, kterých se prodalo hodně přes pět milionů kusů, což je za čtrnáct let od vydání původního Pandemicu vskutku solidní bilance! O sérii Pandemic se u nás stará distributor Blackfire Entertainment, jenž k nám dováží a lokalizuje vybrané tituly. Tím posledním je další odbočka od hlavní linky, tedy nová hra využívající herní systém Pandemic. Po fantasy zaměření ve World of Warcraft: Wrath of Lich King vyšla taktéž licencovaná deskovka, ovšem nyní na motivy Hvězdných válek: Pandemic Star Wars: Klonové války. I pro novou hru platí to samé jako pro všechny její předchůdce. Je to výhradně kooperativní záležitost s nepříliš složitými pravidly, jakou si dobře zahrajete v partě i sólo. Pojďme si napřed ten zmíněný systém Pandemic bleskově představit. Základním úkolem hráčů ve všech titulech Pandemic je čištění herní mapy od nepřátelských elementů, jež se každé kolo neustále rozlézají, šíří a množí.

• Datum vydání: 11/2022
  • Výrobce: Z-Man Games (USA)
  • Vydavatel: Z-Man Games (USA)
  • Žánr: kooperativní akční sci-fi desková hra
  • Multiplayer: ano (1-5)
  • Herní doba: 60 minut
  • Přístupnost: 14+
  • Hmotnost balení: 1,3 Kg
  • Rozměry krabice: 301 x 222 x 70 mm (v x š x h)
  • Cena: od 1159,-

Jakmile jich je v jednom místě určitý počet, začnou se nekontrolovatelně roznášet do všech sousedních lokací. Jednou takto pohár přeteče, nepřítel ovládne herní plán a vy prohráváte. Kromě vypořádání se s touto hrozbou musíte v Pandemicu pro výhru plnit ještě další důležité úkoly, takže partie nepostrádají napětí či stres. Právě ta často tísnivá atmosféra, že se vám situace na herním plánu nenávratně vymyká z ruku, je nejvíce chválenou vlastností skoro každého Pandemicu. A je přitom jedno, jestli tím nepřátelským elementem jsou viry, barbaři, ghúlové, vodní živel, pekelní zplozenci či droidi Impéria, kteří vám budou plevelit herní plán ve hře Pandemic Star Wars: Klonové války. Jestli byl v minulém titulu Pandemic World of Warcraft: Wrath of Lich King vaším arci protivníkem ledový král ve své citadele a v klasickém Pandemicu to je kvarteto nebezpečných virů, nyní se budete muset vypořádat se známými lotry světa Star Wars. Těmi jsou Asajj Ventress, učednice hraběte Dooku, jenž tu také nechybí.

Dále se střetnete s polorobotickým generálem Grievousem a také se samotným Darth Maulem. Každý z těchto zlosynů přináší do hry trochu jiné prvky, pročež se v partii používá vždy jediný z nich. A nebojte, ani o závěrečný souboji proti nim ochuzeni nejste! Pozorné oko by našlo v obou posledních titulech z řady Pandemic System, tedy ve Star Wars a ve World of Warcraft, několik podobných mechanismů. Však oba mají stejného autora, amerického designéra Alexandara Ortloffa. Alex se v podílel i na rychlé kostkové variantě Pandemic: Rapid Response. Herní plán znovu vymaloval dvorní ilustrátor série Pandemic, Francouz Atha Kanaani. Atha již kreslil Pandemic: Reign of Cthulhu, Pandemic Legacy: Season 2, Pandemic: Rising Tide či Pandemic World of Warcraft: Wrath of the Lich King. Krásnou herní mapu Atha nakreslil i pro Pandemic: Iberia, který považuji za jasně nejkrásněji ilustrovaný Pandemic vůbec. Planetární systém Star Wars ovšem opravdu pěkné malůvky nedovolil, a tak je herní plán s propojenými planetami, po nichž létáte, v řadě jasně nejobyčejnější a nejstřídmější.

Po World of Warcraft je Pandemic Star Wars: Klonové války druhým titulem, jenž obsahuje slušnou nálož plastových miniatur. Přesně padesátka figurek dvou barev a velikostí značí ještě větší počet, než má Pandemic World of Warcraft: Wrath of Lich King. Figurky jsou opět velmi kvalitní a solidně detailní. Vaši hrdinové jsou jako rytíři Jedi béžoví, všichni nepřátelé pak tmavě modří. Jen pozor na droidy, lépe řečeno droidíčky, protože ti jsou stejně jako ghúlové z Azerothu opravdu miniaturní (výška 22 mm) a lehce se někam zakutálejí. Zatímco ve Warcraftu si jednu ze čtyř obtížností volíte různým počtem karet pevností v dobíracím balíčku (v pevnostech se rychleji uzdravujete a rychleji cestujete), ve Star Wars si stejný počet obtížnostních stupínků nastavujete různým počet karet misí. Mise jsou podobné velkým kartám úkolů z minulého Warcraftu. Nejdříve jich musíte splnit dané množství, až pak se postavíte jednomu z bossů.

To samé platí pro starší Pandemic World of Warcraft: Wrath of Lich King. Také zde plníte úkoly, a až ve finále si to rozdáte s bossem Lich Kingem v jeho Ledové citadele. Úkoly z Warcraftu ale nejsou nijak nápadité. Jsou to spíše jen generická zadání bez valné atmosféry, jak píšu ve velké recenzi ZDE. Vlastně jen společně sbíráte ikonky na kartách, za něž se posunujete po stupnici na kartě úkolu. Nic extra, nic objevného. I ve Star Wars si pod titulkem Mise nepředstavujte žádný příběh, protože opět v lehce pozměněné podobě jen přispíváte kartami s požadovanými symboly. Mise jsou rozházené na různé planety, přičemž na nejlehčí obtížnost musíte před finále s bossem splnit tři. Na tu nejtěžší klidně více než dvojnásobek, což už je opravdu safra šichta! Nastavitelná náročnost je vlastní skoro všem Pandemicům. Je to dobrá a nutná funkce, neboť jen se správně nastavenou laťkou (čtěte laťkou o něco vyšší) je hraní pořádnou výzvou, jak to u Pandemicu má být!

Co ovšem velmi oceňuji, to je výrazně jednodušší a kratší příprava partie. V klasických hrách Pandemic zabere nejvíce času namíchání balíčků karet měst s nebezpečnými kartami epidemií. To ve Star Wars odpadá, protože místo karet měst tu máte ty zmíněné karty misí, jež pouze rychle zamícháte a jako jediný balíček vložíte vedle herního plánu. Po stránce přípravy je Pandemic Star Wars: Klonové války vůbec nejrychlejším dílem, přičemž pro něj taktéž platí, že má jasná a jednoduchá pravidla. Bez přípravy má návod pouze šest stránek. Průběh tahu hráče je podobný starším hrám Pandemic, ostatně stejně jako ve Warcraftu či v originálním virovém Pandemicu máte v tahu možnost zahrát čtyři akce, jaké se mohou i opakovat. Akce jsou nyní pouze čtvera typů, zatímco World of Warcraft i původní Pandemic má o jednu více. Let z planety na planetu je jasný. V rámci akce Posily si dobíráte jednu kartu jednotek (ty vám přidávají ty symboly nutné k plnění karet misí).

Stejně jako v Azerothu, i zde v meziplanetárním prostoru je veledůležitý Útok. Útok je základním kamenem čištění herního plánu od nepřátel, tedy velmi podobně jako čištění od kostiček nákaz v klasickém Pandemicu, případně kostkový boj ve Warcraftu. Nyní házíte pouze jednou dvanáctistěnnou kostkou (ve Warcraftu máte dvojici šestistěnek a v originále prostě jen vyhazujete kostičku nákazy za akci), jež ukazuje jak úspěchy, tak i zranění. A shodně jako ve Warcraftu vám každý zbývající nepřítel, který po útoku zbude na planetě, přidělí jedno další zranění. Na droidy potřebujete hodit jeden úspěch, na nový prvek v podobě vesmírných stanic nepřítele úspěchy dva. Stanice ve hře způsobují blokádu planety nad kterou krouží, čímž ji pro vás kompletně znepřístupní, takže na ní nemůžete útočit a plnit mise. Styl hraní je samozřejmě silně podobný starším pandemicům. Létáte z planety na planetu, kosíte droidy a prorážíte blokády, aby se vám nenáviděné Impérium po galaxii moc nerozlezlo, a do toho se snažíte co nejdříve plnit karty misí.

Pomocí vašich karet jednotek si s ostatními hráči pomáháte a sbíráte potřebné symboly, s nimiž splníte zadání mise. A potom se můžete pustit do finálního souboje s jedním z bossů Impéria! I hrdinů tu je tradiční počet, kdy si vybíráte ze sedmičky rytířů Jedi. V klasice i v minulém fantasy díle máte také sedm charakterů. Aayla Secura, Ahsoka Tano, Anakin Skywalker, Luminara Unduli, Mace Windu, Obi-Wan Kenobi a samozřejmě mistr Yoda, to je skvadra hrdinů, za něž hrajete. Možná škoda, že tu chybí oblíbení Han Solo a Žvejkal, byť to nejsou členové Jedi. Každá z postav má klasicky jednu unikátní speciální schopnost jako volnou akci. Na kartičkách jsou velmi pohledné ilustrace, čerpající z filmové ságy, takže všichni protagonisté si jsou s těmi filmovými dobře podobní, což velmi kvituji! Upřímně řečeno, Pandemic Star Wars: Klonové války je mírně odlišnou variantou minulého fantasy dílu, nyní umístěnou do slavného světa Hvězdných válek.

Výhodou je, že se nemusíte učit skoro žádná nová a složitá pravidla, zatímco nevýhodou je velká podobnost s minulým dílem. Při šíření nepřátel jste minule přidávali na herní plán velkého netvora Zhoubu, zatímco nyní jej suplují vesmírné stanice blokády, a najdete i mnoho dalších průsečíků mezi oběma posledními tituly Pandemic systému. Pandemic Star Wars: Klonové války tak vidím nikoli jako samostatnou a opravdu unikátní hru Pandemic, ale spíše jako alternativu k Warcraftu, kdy si můžete vybrat mezi dvěma podobně laděnými tituly: zajímá vás více fantasy a videoherní svět World of Warcraft, nebo raději dáváte přednost sci-fi a filmové sáze Star Wars?

Ano, můžeme tyto hry brát jako dojení značky, kdy ty starší hry jako Pandemic: Rising Tide či Fall of Rome přinesly do série více osvěžení a nových prvků než ty poslední, nicméně já směřování Pandemicu do vod velkých zábavních licencí chápu a jsem za ně rád, protože to k deskovému hraní přitáhne nové hráče z řad konzumentů videoher a filmových fandů, kteří by si normální Pandemic nekoupili. Pandemic Star Wars: Klonové války je tak v sérii opět příjemně hratelným, jednoduchým, pohledným a na přípravu absolutně nejkratším titulem, který do univerza Pandemic znovu dobře zapadá, byť těch opravdu čerstvých prvků do hraní tentokrát mnoho nepřináší.

ZDE si můžete zdarma stáhnout anglický návod a tapety pro mobilní telefony s krásnými ilustracemi hrdinů ze hry Pandemic Star Wars: Klonové války.