lunistice banner

Lunistice je další hra, o které v našich velkých herních médiích (krom malé zmínky na Bonuswebu) ani nezavadíte, což je velká škoda! Je to klasická 3D plošinovka staré školy, jež se odehrává ve snovém, vznášejícím se světě inspirovaném asijskou historií. Hlavní protagonistkou je šikovná mývalka Hana nikoli barevně nepodobná slavnému Crashi Bandicootovi. Hana se musí proskákat a protočit skrze sedm lokací, skrze sedm unikátních světů, kdy je každý ještě rozdělený na dvě dílčí úrovně. Právě tím protočením likviduje své nepřátele ponejvíce z řad docela obyčejných blobů, ježur a geometrických stvoření, tedy úplně stejně, co zmíněný Crash. Nicméně pojetím zdejšího prostředí, které se na malých i velkých plošinkách vznáší volně na nebi, se Lunistice inspirovala spíše u staré slavné logické kouličky Kula World (Roll Away v NTSC regionech) z roku 1998.

• Platforma: PC (hráno), SW
  • Datum vydání: 10. 11. 2022
  • Výrobce: A Grumpy Fox (Německo)
  • Vydavatel: Deck13 Interactive (Německo)
  • Žánr: klasická 3D plošinovka
  • Dat ke stažení: 270 MB (PC) / 600 MB (SW)
  • Herní doba: 4-10 hodin
  • Přístupnost: neomezená
  • Prodejní verze: digitální (PC GOG/Steam, Nintendo Store)
  • Cena: cca 120,-

Co na Lunistice hlavně oceňuji, je její velmi rozumně, a tak nějak středně náročně pojatá obtížnost. Hra není ani moc lehká, ani obtížná, prostě když se trochu snažíte a nejste zbrklí, tak s několika opakováními každou úroveň dáte celkem v pohodě. Přitom druhou parádní věcí jsou jednotlivé úrovně opravdu obřího rozsahu. Tady vám jediný level vysmýčený na 100 % zabere klidně i více než čtvrthodiny času, a to na mou duši není tím, že ho budete mnohokrát opakovat! Samozřejmě, když zasprintujete, tak jej přeběhnete do pár minutek… Lunistice ovšem na běžné hraní není moc dlouhým titulem, když jsem ho dokončil lehce nad čtyři hodinky, nicméně pokud chcete vyzobávat všechen sběratelský materiál, tak si připravte mezi osmi až deseti hodinami, což na tuto menší hříčku není věru vůbec špatné. Hra disponuje časomírou pro SpeedRuny, přičemž ti nejrychlejší sprinteři ji pokoří za nějakých šestadvacet minut!

Slovo Lunistice jinak pochází z latiny a vztahuje se k chování Měsíce. Ostatně poslední čtrnáctou a finální úrovní jinak lineární hry je právě náš souputník, když se v této fázi Lunistice silně inspirovala pro změnu ježkem Sonicem. Unikátní je audiovizuální provedení, kdy je grafika záměrně drobně rozkostičkovaná, protože má, ostatně jako celá hra, evokovat éru 32bitových konzolí typu Nintenda 64 či Segy Saturn. A velkou lahůdkou je hudba z pera švédského specialisty na elektronické soundtracky Kristoffera Engmana. Krom plnohodnotných úrovní má hra taktéž volitelný a nepovinný tutoriálový level, jenž vlastně snad ani není potřeba, protože ovládání je triviální a přejde vám hned do krve. Máme tu klasiku jako skok krátký, dvojitý i trojitý, dále vrtulku jako útok, vycentrování volné kamery a pomalejší chůzi pro překonávání složitějších pasáží. Nic víc, nic míň. Pohodinda, dvě tlačítka nejlépe na ovladači naprosto postačují.

Trochu mi vadí, že po restartu, např. když spadnete nebo vás sejme nepřítel, se v celé úrovni znovu obnoví všichni protivníci, takže jestli máte rádi komplet likvidaci neřádstva za vámi, tak se tady fest zapotíte. Sice není problém se vrátit, ale prostředí jsou rozlehlá a jakákoli chyba znamená opět plný dům potvůrek. Vysbírané věcičky, zde hlavně v podobě papírových Origami ptáčků, fialových krystalů a písmenek ze jména hrdinek, již naštěstí zůstanou ve vaší kapsičce a nemusíte je sbírat znovu. Lunistice je dobře připravena i na opakované průchody. Každý restart (těch může být neomezeně – nejste omezeni žádnými životy) vám snižuje hodnocení stejně jako nesesbírané věcičky. Každopádně snad ani nevadí, že hra nezapře velkou inspiraci starými klasikami a velikány žánru plošinovek. Lehce tu narazíte na prvky z Crashe, Crocka, Kula World, Sonica nebo z Klonoi.

K té rozumné obtížnosti dále přispívají i záchytné brány Tori (checkpointy) a po dokončení Lunistice jako odměnu obdržíte další dva charaktery: malé kuřátko Toree a sovičku Toukie. Hra Lunistice zpočátku vznikala jako zkušební projekt, jestli lze do 30 dní vyrobit plnohodnotnou a funkční hru. Ukázalo se, že je to šibeniční termín a že to není možné. Celkově se tak dalšího vývoje zúčastnilo šestnáct lidí, kteří na Lunistice ve frankfurtském studiu A Grumpy Fox pracovali nakonec lehce přes jeden rok. I kvůli té časomíře je velká škoda, že titul nenabízí žádné online žebříčky pro porovnání, což je mimo ty generické a nepříliš nápadité nepřátele minima typů a jejich soustavné obnovování po vaší chybě, třetí a poslední větší negativum jinak opravdu znamenitého počinu. Jenž navíc ani nestojí mnoho. Pouhých 4,99 EUR, tedy kolem 120,- je za tuto byť kratší arkádičku více než akceptovatelná cenovka a navíc si na všechny platformy (PC a Nintendo Switch) stáhnete i demo.