pandemic world of warcraft banner

Již v roce 2002 nechal vykrystalizovat svůj nápad americký deskoherní designér Matt Leacock, jenž se v té době deskovkám věnoval ještě jen nezávazně a na půl úvazku. Na základě globálního šíření viru SARS dva roky nato dokončil první koncept své celkově třetí deskovky, v níž jako zdravotníci bojujete proti šíření zhoubných nákaz napříč celým světem. Tento titul Matt příznačně pojmenoval Pandemic (v češtině to znamená pandemie), přičemž jej pojal jako napínavý kooperativní souboj se čtyřmi zběsile se šířícími viry, které slibují vyhladit celé lidstvo. První Pandemic pak vyšla v roce 2008 v nákladu amerického vydavatelství Z-MAN Games, přičemž do letoška se jen této základní hry (protože Pandemic je nyní široká herní franšíza) za třináct let prodalo na 5 milionů kusů. pandemic world of warcraft

Pandemic World of Warcraft je pátým v řadě

Tzv. systém Pandemic je velmi pružný a ve své podstatě geniálně jednoduchý: základním úkolem všech titulů Pandemic je čištění herní mapy od nepřátelských elementů, jež se každé kolo neustále rozlézají, šíří a množí. Jakmile jich je v jednom místě určitý počet, začnou se nekontrolovatelně roznášet do všech sousedních lokací. Jednou takto pohár přeteče, nepřítel ovládne herní plán a vy prohráváte. Kromě vypořádání se s touto hrozbou musíte v Pandemicu plnit ještě další úkoly, takže partie nepostrádají napětí či stres, což je fajn. Za nepřátele si můžete dosadit nejen viry ze základní hry, ale v obráceném gardu titulu Pandemic: Contagion také lidstvo, které jako bakterie vyhlazujete. Dále bojujete proti SSSR ve studené válce (Pandemic Legacy: Season 0).

• Datum vydání: 2021
  • Výrobce: Z-Man Games (USA)
  • Vydavatel: Z-Man Games (USA)
  • Žánr: kooperativní fantasy desková hra
  • Multiplayer: ano (1-5)
  • Herní doba: 45-60 minut
  • Přístupnost: 14+
  • Hmotnost: 1,3 Kg
  • Rozměry krabice: 253 x 370 x 59 mm (š x v x h)
  • Cena: od 1499,-

V Pandemic: Fall of Rome bráníte Římskou říši před nájezdy barbarů, v Nizozemí se zoufale snažíte zastavit velké záplavy (Pandemic: Rising Tide), ve Španělsku 19. století léčíte zase jiné nemoci jako choleru a tyfus (Pandemic: Iberia) nebo bojujete s netvory z hororového světa Cthulhu spisovatele H. P. Lovecrafta (Pandemic: Reign Of Cthulhu). Aktuální pátou hrou ze systému Pandemic je jasně největší a nejvýpravnější titul z této řady Pandemic World of Warcraft: Wrath of the Lich King. Je to první vstup Pandemicu do fantasy světa, a ještě licencovaného podle slavného počítačového MMORPG World of Warcraft z roku 2004. Nový Pandemic ovšem vychází z pozdějšího datadisku World of Warcraft: Wrath of the Lich King z roku 2008. Taktéž se odehrává na třetím kontinentu říše Azeroth, což je severní Northrend.

A taktéž kooperativně jako bojovníci musíte porazit armádu nemrtvých (to je ta zdejší obdoba kostiček virů z původního Pandemicu) ledového krále Arthase Nemethila, jenž si jako Lich King chce ze své citadely podmanit celou říši Azeroth. Pokud svět World of Warcraft znáte, tak zde budete jako doma, protože i deskovka nabízí sedmičku známých hrdinů (původní Pandemic totiž má také sedm rolí) včetně náčelníka hordy Thralla nebo čarodějky Jainy Proudmoore. Arthas sice jako hlavní záporák a konečný boss nepoužívá svůj runový meč Frostmourne, nicméně jeden z bojovníků, Tirion Fordring, jako svoji speciální schopnost zasazuje údery jeho protiváhou v podobě meče světla Ashbringer, byť ten tu není zdaleka tak silný a důležitý jako v počítačové předloze.

Vhodné pro deskovkáře i počítačáře

Spojení Pandemicu a Warcraftu dokáže přilákat jak tradiční deskovkáře, co Pandemic hrají, tak i druhou stranu původně počítačových hráčů, kteří v Pandemic World of Warcraft: Wrath of the Lich King najdou další vítanou možnost angažovat se v oblíbeném fantasy světě starém více než patnáct let. S klasickým Pandemicem i kolegy z řady Pandemic System World of Warcraft: Wrath of the Lich King spojuje stejný počet 1-5 hráčů a identická herní doba kolem 45-60 minut na partii. Velký rozdíl ale nastává u figurek. Zatímco origo Pandemic a většina starších her z řady Pandemic System má klasické a obyčejné figury hráčů à la „Člověče nezlob se”, případně k tomu vyřezávané siluety, tak jediné Pandemic World of Warcraft: Wrath of the Lich King a Pandemic: Reign of Cthulhu mají detailní plastové miniatury. Wrath of the Lich King jich má nejvíce (47 kusů ve čtyřech velikostech včetně velké miniatury Lich Kinga).

Pandemic World of Warcraft: Wrath of the Lich King má také jako jediná hra univerza velký kartonový 3D model ledové citadely a k tomu i největší herní plán říše Azerothu, takže je v sérii Pandemic System nejdražší, když se jeho cena pohybuje +- kolem čtrnácti stovek. Což ale ve světle těch kvalitních komponent je akceptovatelná hladina. Bohatší obsah bedýnky mají jen tituly z řady Pandemic Legacy, které jsou také ve světě Pandemicu nejdražší. Výhodou Pandemic World of Warcraft: Wrath of the Lich King samozřejmě je, že jeho pravidla na šest stránek (originál Pandemic má pravidla na stránek pět) nejsou nijak složitá a pokud nějakou klasickou Pandemic hru válíte, tak i zde najdete mnoho spojovacích prvků a shodných mechanik. Jen místo dispečerů, zdravotníků, vědců či plánovačů ovládáte rytíře, čarodějky, trpaslíky a lučištnice.

V Northrendu neodstraňujete barevné kostičky nákazy, ale místo toho drobné figurky ghúlů jako armády nemrtvých ledového krále. I schopnosti postav jsou ve Warcraftu zčásti podobné: kupř. zabití ghúla bez spotřebování akce (podobnou schopnost odstranění kostiček virů má v klasickém Pandemicu medik) či posun jiným hrdinou (to je zase původní dovednost dispečera). Taktéž mají hrdinové Warcraftu ve svém tahu opět ty tradiční čtyři akční sloty za tah, přičemž mají na výběr z neméně tradičního patera různých akcí od pohybu přes boj až po odpočinek. Tuto jednoduchou rovnici 4 akce na tah + 5 možných činností, co v rámci akcí dělat, vyznává i klasický Pandemic. Doposud byl podle mne nejkrásněji ilustrovanou hrou Pandemic „španělský” díl Iberia z roku 2016. Na něm se široce podílel nadaný francouzský ilustrátor Atha Kanaani, jenž pracuje přímo pro Asmodee Canada.

Atha již spolukreslil Pandemic: Reign of Cthulhu, Pandemic Legacy: Season 2 a Pandemic: Rising Tide, přičemž do Pandemic World of Warcraft: Wrath of the Lich King ilustroval celý herní plán, na něž se v montrealské pobočce Asmodee ostatně specializuje. Krásnou herní mapu Atha nakreslil i pro Pandemic: Iberia. Pandemic World of Warcraft: Wrath of the Lich King vizuálně boduje nejen pohledným herním plánem (byť ten iberijský se mi líbí krapet více), ale hlavně znamenitě prokreslenými kartami schopností hrdinů a v řadě Pandemic System ne zcela obvyklými, velkými hráčskými deskami hrdinů, které jsou opravdu oku lahodící! Styl hraní je, jak je v systému Pandemic obvyklé, velmi podobný originálnímu Pandemicu. Se svými hrdiny se kooperativně pohybujete po mapě světa a přitom operativně odstraňujete každý tah přibývavší a dotěrné ghúly (aka odstraňování barevných kostiček nemocí z originálu).

K tomu plníte úkoly, jež jsou nutné pro úspěšný konec partie. Úkoly jsou obdobou akce objevení léku z originálu, v němž sbíráte pět karet měst stejné barvy, abyste jejich odhozením na výzkumné stanici vynalezli lék na jednu ze čtyř nákaz. Místo výzkumek se v Pandemic World of Warcraft: Wrath of the Lich King na mapě objevují pevnosti, do nichž se posléze můžete taktéž rychle přepravovat a v nichž si vyléčíte jedno zranění navíc. Velkou novinkou Pandemic World of Warcraft: Wrath of the Lich King je totiž BOJ. Zatímco v původní hře prostě a jednoduše nepřátele v podobě kostiček nemocí sbíráte a vyhazujete z herního plánu pouze za cenu jedné akce, ve Warcraftu musíte s každým protivníkem, jakého se chcete zbavit (malí a slabí ghúlové a větší a odolnější netvoři zvaní hrozby), bojovat.

Pandemic World of Warcraft zavádí kostkové souboje

Devizou celé řady Pandemic je jednoduchost, takže ani souboje nejsou nijak náročné na pochopení. Hodíte dvěma soubojovými kostkami, přičemž za symbol pěsti zranění rozdáváte a za symbol štítu příchozí zranění odstraníte. Ghúl padne po jedné pěsťovce, hrozba po třech, přičemž za každou figurku nepřátele, která zůstane po souboji na vašem políčku, dostáváte jedno zranění mínus ty štíty. Zmíněné úkoly jsou na každou partii čtyři a ve své podstatě se také jedná o souboje s nějakými silnými netvory. Opět v nich využijete pěsti z hozených kostek, ale k nim lze přidat i karty se stejnými symboly, jaké najdete na stupnici postupu na desce každého úkolu. Tyto úkolové bitky spotřebovávají hlavně drahocenný čas, protože potřebujete projít stupnici minimálně třinácti políček (co pěst či karta se symbolem, to postup o další políčko), abyste úkol splnili.

Však i to sbírání barevných karet měst pro nalezení léku v původním Pandemicu je zdlouhavější záležitost, takže ve Warcraftu je to obdobné. Až po třech takto splněných úkolech se zpřístupní ten nejdelší: závěrečný souboj v ledové citadele s vrchním arci lotrem Arthasem alias Lich Kingem. Jeho pokoření vyžaduje posun dokonce o dvaadvacet políček, jinak je to mechanikou stejný úkol jako ty standardní, takže házíte kostkami, vykládáte karty a používáte pěsti a symboly pro postup na stupnici dále. Všechny Pandemicy, i ty, co mají na krabici počet hráčů od dvou, lze hrát plnohodnotně i sólo, což platí také pro Pandemic World of Warcraft: Wrath of the Lich King. To pak hrajete s jedním balíčkem hrdinských karet dovedností společným pro tři vybrané hrdiny. Asi nemusím připomínat, že i sólo je hra skoro stejně tak zábavná a napínavá jako při partii ve více hráčích.

Pandemic World of Warcraft: Wrath of the Lich King perfektně zapadá do světa systému Pandemic, který podle mne nemá žádné vyloženě slabé hry. Je ze všech pěti titulů nejvýpravnější, spolu s Pandemic: Iberia také nejkrásnější, a vedle Pandemic: Reign of Cthulhu má nejvíce detailních plastových miniatur. I ve Warcraftu najdete mnoho spojnic se základním Pandemicem, takže pochopení jeho jednoduchých pravidel je otázkou několika minut. Ostatně nejnáročnějším úkonem všech Pandemiců je počáteční příprava hry a namíchání balíčků karet podle zvolené obtížnosti (ty jsou zde čtyři, původní Pandemic nabízí tři). Jak jsem psal již dříve u mini řady Pandemic: Hot Zone, tuto značku považuji za ty nejvydařenější kooperativní hry na trhu a ani Warcraft není jiný či horší. Vytkl bych mu jen úkoly, které vlastně žádné pořádné úkoly nejsou.

Do partie vybíráte či losujete z devíti úkolů (+ ten závěrečný proti Lich Kingovi), nicméně i přes odlišné modifikátory na deskách úkolů (neplatí jeden hozený štít, máte o kostku míň…) jsou si všechny podobné a vždy se jedná pouze o posun na stupnici dopředu za kostky a karty. Očekával bych zde více příběhů a více hloubky, aby to nebyly jen generické „souboje” s bossy, mezi nimiž není moc rozdílů. A ne zcela přesná a občas matoucí jsou česká pravidla a popisky. Kupř. na desce úkolu Naxxramas se píše „Po každé zde provedené úkolové akci na toto pole přidejte 1 ghúla.” Což svádí k tomu, že miniaturu máte položit na desku úkolu, ale figurka se vykládá na herní plán. Přesnější by byl text „Po každé zde provedené úkolové akci na pole Naxxramas na herní desce přidejte 1 ghúla.”

To jsou ale jen drobnosti, pročež i pátý a nejnovější člen franšízy Pandemic dělá své značce čest, protože se jedná o nádherně zpracovanou a velmi pohlednou, napínavou a nenáročnou kooperativní deskovku, jaká dokáže spojit jak počítačové maniaky do světa World of Warcraft, tak i kované deskovkové hráče, kteří počítačové a konzolové tituly vůbec nehrají a o nějakém Warcraftu jaktěživ neslyšeli. Jelikož vlastním a často hraju všechny tituly Pandemic System, tak bych jako nejnapínavější z nich viděl Pandemic: Rising Tide. Nejzábavnější mi přijde Pandemic: Iberia a nejatmosféričtější Pandemic: Fall of Rome. Pandemic World of Warcraft: Wrath of the Lich King zase kontruje jako nejvýpravnější, obsahově nejbohatší a celkově nejhezčí díl řady Pandemic System. A na konec malá zajímavost: World of Warcraft je prvním titulem řady Pandemic System, na němž se duchovní otec Pandemicu, Matt Leacock, již vůbec nepodílel a nechal to na jiných.

Česká pravidla si v PDF stáhnete ZDE a bonusovou hrdinskou kartu v angličtině TADY.