V roce 2013 si v nizozemském městě Breda dva ještě studující vysokoškoláci založili své nezávislé a soukromé studio Twirlbound. Ještě než se o tři roky později po dokončení školy začali této své firmičce naplno věnovat a pro obživu široce vypomáhat s drobnými zakázkami pro místní IT společnosti, měli v hlavně dosti ambiciózní dobrodružnou hru, která měla přinést unikátní prvky evoluce a zákona potravního řetězce, jaké doposud v adventurách rozhodně nebyly běžné. Tuto svoji první hru pojmenovali jednoduše podle jehličnatého (a evolučního) stromu PINE. Nyní má toto holandské nezávislé studio celkem 7 členů a svoji podivuhodnou prvotinu PINE na trhu (recenze PINE na Metacritic ∅ 65/100). Samozřejmě se peněz moc nedostávalo, a tak to v roce 2017 s PINE nejprve zkusili na Kickstarteru.
V kampani žádali alespoň 100.000 dolarů, nakonec jich dostali přes 120.000, takže solidní úspěch! A tak díky tomu mohli svoji hru pohodlně a v klidu dokončit a také ji s pomocí malého amerického vydavatele Kongregate ke konci minulého roku vydat v digitální podobě. Pro PINE si tvůrci vysnili a vyrobili unikátní otevřený fantasy svět v podobě ostrova Albamare, na němž najdete jak vyprahlé pouště, tak i šumící lesy, slunné louky i ledové vrcholky. Prostě takový mišmaš všech možných základních biomů, které znáte. Uprostřed tohoto ostrova na vysoké skále žije malý kmen lidí, no spíše takových humanoidů, protože hra všechny živé tvory sice zobrazuje na základě těch pozemských, ale dost si je přibarvuje a upravuje do takové komiksové až pohádkové podoby, která mně osobně zrovna moc nesedla.
Kmen se po celé generace drží zuby nehty na vrcholku skal, protože podle báchorek dole žijí nebezpeční tvorové a pouze nahoře je celá skupina v bezpečí. Jenže pojednou začne být skalisko nestabilní, dojde k zemětřesení, několik členů klanu zahyne, a tak se jeden mladý a neohrožený hošík jménem Hue prostě sebere a vypraví se prozkoumat ten neznámý a nebezpečný svět tam dole, aby v ideálním případě navázal styky s jinými živočichy a našel pro svůj lid nové a klidné místo pro život. Jenže záhy zjistí, že člověk je v docela propracovaném ekosystému ostrova Albamare snad tím posledním tvorem v evolučním i potravinovém žebříčku a všichni mu jdou z neznámého důvodu po krku. Skoro v každém originálním biomu Albamare totiž žije a má svoji vesničku vždy jeden unikátní zvířecí druh, který je nejen pro vás nebezpečný, ale vždy se jedná o rozumná a myslící zvířata. Najdete tu ještěrky (kmen Litter), krokodýli (Krocker), pávi (Gobbledew), lišky (Fexel) a sobi (Cariblin).
PINE je 3D akční dobrodružná fantasy hra z pohledu třetí osoby v otevřeném světě o evoluci a adaptaci. Jakýkoli živý druh na ostrově se tak může vyvíjet či naopak degenerovat, případně dokonce i úplně vyhynout. To už záleží na různých konsekvencích vašeho chování i chování ostatních druhů mezi sebou. Kmeny se totiž nemusí ani navzájem mezi sebou a tak když se stanete s pomocí přinášení darů v podobě místních zdrojů a rostlin přáteli jednoho kmene, tak si můžete znepřátelit jakýkoli jiný kmen. Spojíte se s lištičkami, ale o to více vás boudou nenávidět ptáci a tak podobně. Bude mít jeden druh více zdrojů než najdou ti ostatní? Tak se začne v důsledku blahobytu roztahovat po kompaktním ostrově a utlačovat ostatní druhy, jež mohou začít vymírat. Z velké části tuto evoluci a migraci můžete svými skutky usměrňovat a ovlivňovat. Celkem ostrov obývá na 20 inteligentních a instinktivních tvorů a zvířat, jež jsou rozděleny do 4 evolučních stupňů.
Jak to tak v podobných případech bývá, takto ambiciózní hra byla posunuta, takže oproti původním plánům vyšla asi s ročním zpožděním v minulém říjnu. Nicméně i tak byla plná chyb, ale v současné době je již dobře vyladěná a funguje bez potíží. Každopádně na ostrově samozřejmě najdete i klasická nerozumná zvířata, přičemž nejhojnější jsou kříženci lamy, koně a slona jménem Alpafant, jež si budete moci později osedlat. To je kromě jednorázového teleportu, na který si ovšem potřebujete vyrobit cestovní balíček, jediný způsob rychlého cestování po ostrově, jenž není až tak rozsáhlý, ale na dnešní poměry otevřených světů spíše kompaktní (má 21 menších oblastí). Jenže pro chůzi či běh (ten zpočátku moc dlouho nevydržíte provozovat) je zase až úmorně široký a hlavně nudný. Do té doby, než dostanete návod na ochočení Alpafanta, tak se tu nachodíte dlouhé hodiny docela jednoduše vystavěným světem, který je sice přes ty louky, lesy, pole, hory a vodstva pěkně barevný a pohledný, ale také zoufale jednotvárný a obyčejný.
Kupř. musíte projít na druhou stranu Albamare přes dlouhé dálavy oranžové pouště, kde krom pár skalisek vůbec nic není. Ono celé prostředí je nejen graficky jednoduché, ale také jednotvárné a prázdné, takže se tu většinou moc nekocháte a jen útrpně kráčíte, abyste už měli tu zbytečně dlouhou cestu za sebou. To dlouhé a neustálé cestování tam a zpět po obyčejném a jednoduchém prostředí mne dost otravovalo a považuji ho za největší zápor celé hry, který ji zbytečně kouskuje a natahuje: dobrodružství a akce málo – chození hodně. Možná i díky tomu není PINE krátkou hrou, protože její příběhovou kampaň s 25 misemi pro jednoho hráče (žádný multiplayer tu nenajdete) dokončíte zhruba za 14-16 hodin. Vaším hlavním posláním je sice najít nový domov pro váš lidský kmen, ale ve hře se budete hlavně věnovat budování vztahů s ostatními, plněním jejich úkolů a samozřejmě bojem s těmi nepřátelskými.
Důležitou částí hry je i sběr zdrojů, z nichž si jednak vyrábíte různé zbraně, pasti a nástroje, ale také je darujete ostatním kmenům, s nimiž si pak zvyšujete míru přátelství, takže na vás již nebudou na potkání útočit. Však vypadá dost divně, když se na cestě srazíte se třemi jinými klany a oni všichni se pustí jen do vás a mezi sebou vůbec nebojují. Přitom pak přijdete do vesnice jednoho z nich, kde najdete tabulku aktuálních vztahů se všemi konkurenčními tlupami (přítel/neutrál/nepřítel), na níž vidíte, že se nemají rádi a přitom se nijak nenapadali. Občas mi přijde, že myšlenka vztahů mezi tvory na ostrově je sice jistě zajímavá, ale už nebyla dotažena k dokonalému fungování. PINE ale možná toto všechno odpustíte, protože nestojí až tak mnoho (20,99 EUR / 530,-), nicméně já se občas u této hry zejména z důvodu toho dlouhého cestování prázdnou krajinou (hustota osídlení tu ani v blízkosti vesnic není nijak vysoká) dost nudil.
I proto dosavadní recenze PINE znamenají pouze lehce nadprůměrná hodnocení se šestkami a sedmičkami, přičemž já bych jí za ten neotřelý nápad s evolucí a klanovými vztahy, které pěkně pasují i na to naše nezbedné lidské pokolení, vystřihl také horší šestku. Zdejší fantasy zvířecí svět mne moc neoslovil (to už podobná série Fable vypadá zajímavěji), mezi zvířecími konkurenty to někdy ne zcela logicky funguje a hlavně mě iritovalo to dlouhé chození z místa na místo. Dlouhé minuty jen běžíte jednotvárným a jednoduše vystavěným prostředím, kdy nepotkáte skoro ani živáčka a ani oko si neodpočine třeba nějakou zajímavou stavbou, jichž je na celém ostrově pomálu. Kdyby tvůrci více naplnili svět detaily i tvory a cestování vyměnili za více dobrodružství a akce, PINE by byl daleko lepším titulem. Nyní tak zůstává spíše velmi unikátní adventurou, která své ambiciózní cíle a plány nedokázala beze zbytku dobře naplnit.
Hodnocení GamesBlogu: 6/10
Nejnovější komentáře: