the unexpected quest banner

Víte, co vznikne, když do mixéru vhodíte fantasy svět, adventuru, strategii a hru o řízení zdrojů? Možná vás napadne řada Warcraft a je to správně. Blíže k těm dvěma posledním má zase série The Settlers. Každopádně z mixéru také vypadne velmi rozkročená hra The Unexpected Quest, která se ani netají inspirací nabranou právě z koktejlů jaké, dokážou umíchat zmíněné tituly The Settlers a Warcraft. Pojetím je The Unexpected Quest středověká fantasy strategie s prvky managementu zdrojů a s dobrodružným příběhem napříč osmičkou stále větších kapitol. Odehrává se v jednoduché, ale funkční a pohledné grafice polootevřeného středověkého světa trpaslíků a jejich zombie nepřátel na základě Unreal enginu. Po dlouhé zámořské výpravě u ostrova ztroskotá loď s trpasličí posádkou, načež ztroskotanci zjistí, že jejich dříve tak mírumilovný kraj je zaplevelen armádou zombií temných nekromancerů.

• Platforma: PC
  • Datum vydání: 27. 11. 2020
  • Výrobce: Rionix (Rusko)
  • Vydavatel: PQube Limited (Anglie)
  • Žánr: fantasy strategie
  • Dat ke stažení: 0,5 GB
  • Herní doba: 8-10 hodin
  • Přístupnost: bez omezení
  • Prodejní verze: digitální (Steam)
  • Cena:  340,-

Trpasličí putování The Unexpected Quest

Proto se vydávají na cestu do vnitřku ostrova skrze nemrtvé nepřátele, aby našli pomoc svých bratří a dorazili do bezpečí hradeb své pevnosti. Každou úroveň vždy začínáte s dvěma dělníky, kteří hlavně umí sbírat suroviny na přípravu jídla (to jsou dýně) a stavební materiál (dřevo). Z nich pak staví domečky, jako např. mlýn pro dýňové jídlo či pilu pro produkci dřeva. Trpajzlíci jsou totiž verbež nenažraná a pro jakoukoli svoji práci potřebují neustálý přísun potravy. S plnými břichy dokážou vyčistit překážky a nasbírat další suroviny, stejně jako neúnavně sklízet produkci z již postavených staveb. Těch celkově není mnoho, kromě těch zmíněných jsou to ještě kasárna a střelnice pro produkci vojáků (šermíř, lučištník a mág), obytné domky (bez volných postelí totiž nelze vyprodukovat dalších trpaslíků), vížka pro odemčení kleriků (ti jsou potřeba pro kouzlení) a kovárna pro silnější zbraně. Jednu budovu již máte postavenou od začátku. Je to radnice, plodící obyčejné dělníky a neobyčejné kleriky.

A občas si zpřístupníte ještě alchymistickou dílnu, jež vám za nasbírané kytičky dodá něco různorodých lektvarů např. pro doplnění života nebo odolnost vůči otravě. Na všechno potřebujete dýně, dřevo a pro plození nových postaviček také peníze. Těch je ale po světě jen málo (většinou je dostáváte za splněné úkoly od cizích trpaslíků) a tak přijde vhod tržiště, v němž si můžete suroviny prodávat případně kupovat. Středobodem celé hry je sběr. Vaše mlýny a pily totiž pravidelně dodávají suroviny a pokud je před nimi neseberete, tak další nevypadnou. A sběr je tady pouze ruční, bohužel nejde nijak zautomatizovat, protože pak by byli dělníci po stavbě budov naprosto k ničemu. Je to sice trochu otravné, když musíte po celé mapce neustále sledovat produkci a klikat na suroviny, aby je pracovníci donesli do skladů, ovšem tempu hry to nijak nevadí.

Trochu se tím prodlužuje herní doba, protože často musíte napřed čekat až na větší zásobu, abyste byly schopni provést nějakou činnost. Takže vaším hlavním úkolem je sběr a syslení pořádné zásoby dýní a dřeva + vydělávání peněz. Mapa je vždy logicky rozčleněna tak, že se zpočátku dostanete jen na omezený prostor a ty další si musíte postupně zpřístupnit. Také nelze ihned postavit všechny typy domků, k nim se musíte napřed pomalu dohrát. Pro blízké okolí stačí jen za pár dýní poslat dělníky vyčistit napadané stromy na cestách, ale pro větší překážky potřebujete např. silnější krumpáč či sekeru. Tyto mocnější nástroje si samozřejmě za peníze vykováte v kovárně, jež je ale třeba až v další, zatím nepřístupné části mapy, v níž probíhá dynamická změna denní doby i proměnlivé počasí. Kameru, umístěnou v nízké výšce ptačí perspektivy, si ale nemůžete ani otáčet, ani přibližovat a oddalovat, což je docela nepraktické.

Luxování surovin

Takhle musíte pořád jezdit pohledem z jednoho okraje na druhý, abyste si ujasnili, jaký úkol nejdříve splnit. Kromě strategie na vás čeká i pořádná porce logiky, pročež je důležité si správně rozvrhnout směr postupu a odklízení překážek, protože v různých a zpočátku nedostupných oblastech se nachází pozemky pro různé budovy. Kovárnu tak najdete na druhé straně než pozemek pro vížku kleriků, apod. Vždy se nakonec k cíli a konci mise dostanete, ale jde o to, jak dlouho vám to bude trvat. Boj je v The Unexpected Quest řešen velmi prostě. S jedním nepřítelem může bojovat vždy jen jeden bojovník. Když skoná, můžete na protivníka poslat hned dalšího. Nicméně když nedodělaného nepřítele necháte chvíli v klidu, tak se mu postupně zdraví doplní opět do maxima. Zase se nabízí několik způsobů bojování. Nepřátelé i vaši bojovníci totiž mají různé úrovně. Když tak vyrazíte se šermířem úrovně 2 na goblina úrovně 6, váš voják umře na dva tři zásahy a musíte hned poslat dalšího, nebo do nich lít jeden léčivý lektvar za druhým.

Případně si počkáte trochu déle, zpřístupníte si kovárnu a vykovete si meč, který level šermířů zvýší. Líbí se mi, že The Unexpected Quest je velmi jednoduchá a přístupná strategie, do níž se nikdy nezamotáte a která není ani moc obtížná. Vše tu má svoji logiku a posloupnost, jak si sbíráte suroviny, stavíte v každé úrovni zase ty samé budovy, prozkoumáváte další nová zákoutí, plníte desítky rozličných úkolů (např. máte nasbírat dostatek krystalů do magických zámků, jež vězní hodného dráčka) a bojujete s nepřáteli. První kapitolky jsou seznamovací a zaberou kolem deseti minut, ty pozdější pak mezi dvěma a třemi hodinami. Já se na konec dostal za devět a půl hodiny, což na tento menší a nezávislý titul ruského studia Rionix z Uljanovska není špatná životnost. Problémy spočívají hlavně v drobnostech, pročež hodně postrádám přehled a počty postav, protože často hned nevíte, kolik máte vyprodukovaných dělníků a bojovníků vůbec k dispozici.

Nasbírané suroviny se nepřenáší do dalších kapitol (pravda, pak by průchod zabral daleko méně času) a nižší produkční hodnotu ukazuje např. opakování stále stejných obličejů, kdy stejný ksicht má jak trpasličí bojovník, tak dokonce i jeho protivník. Dabing tu nahrazuje jen žvatlání, hudba je ovšem parádní! Mne nejvíce mrzí naprosto utnutý a nedokončený příběh, jako kdyby tvůrci dopředu počítali s přímo navazujícím druhým dílem. Jenže za tu mrzkou cenovku kolem 340,- (12,99 EUR) hře rádi jako já odpustíte mnohé. Na dnešní poměry i na její nesporné kvality je The Unexpected Quest až podezřele levná hra (to asi tím otevřeným koncem), kterou jsem s chutí dohrál, protože příběh postupně graduje a je motivující až do konce, byť ten neustálý klikací sběr surovin je později již dost stereotypní. Pokud vám přijde k duhu levná, nenáročná a přístupná logická strategie, s The Unexpected Quest chybu neuděláte. Však hráčské hodnocení na Steamu 83/100 hovoří jasně!