Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

redfactionČerstvé demo, které jsem si ozkoušel na Xboxu 360, dává zakusit ten opojný pocit všudypřítomné destrukce, protože tím je vlastně celá série Red Faction již proslulá. A třetí díl ani není jiný. Největší novinkou je tak změna pohledu, protože oproti kameře z 1. osoby v první dvojici dílů výrobce Volition v novince změnil náhled na kameru z osoby třetí. A vůbec to nevadí, ba naopak.

Jako hlavní hrdina Alec Mason, toho času člen místního “marsovského” odboje a povoláním horník, budete bojovat proti uzurpátorům z korporace EDF (Earth Defense Force), kteří terorizují dělníky na Marsu. A to všechno v budoucnosti roku 2120, tedy zhruba 50 let po příběhu prvního dílu. Demo představuje menší misi, kdy máte za úkol zajistit jednoho “Walkera”, tedy důlního chodícího robota, protože tyto nástroje EDF všechny zkonfiskovala.

Přitom mě trošku zamrzel časový limit na tento úkol a nejen ten, protože tak jsem si nemohl v klidu vychutnat naprosto špičkovou zničitelnost kompletně celého prostředí, což považuji asi za největší devizu celé hry. Pokud úkoly do limitu nestihnete, hra vás okamžitě hodí znovu na začátek celé úrovně. Každopádně zapomeňte na předprogramované destrukční modely, v Red Faction si užijete opravdu počítané zničitelnosti, kdy pokaždé můžete cokoliv zničit trošku jinak.

A zlikvidovat lze úplně vše, pouze mimo povrchu planety! Zídky, ploty, předměty, instalace, domy, konstrukce, tanky a nádrže, vozidla, prostě úplně každou součást zdejšího světa obydleného Marsu s dýchatelnou atmosférou. Přitom každá zničená věc nabídne něco ze své konstrukce, což znamená sběratelské předměty, za něž si později můžete přikoupit další a lepší vybavení.

I proto mise obsahovala něco nepovinných vedlejších úkolů, kdy jste měli zlikvidovat několik objektů protivníka. Skvěle působí i systém krytí, mimo obligátního přikrčení (leh chybí) nabízející hlavně funkční plnohodnotnou schovku za jakoukoli překážku, včetně možnosti vykouknutí a následné palby. Po lokaci se dále válejí velké bedýnky s další municí, popř. se nechá střelivo a další zbraně taktéž sbírat po zastřelených nepřátelských vojácích.

Přitom ničení může probíhat rovnou několika způsoby. Buď na místo donesete dálkově odpalovanou výbušninu, nebo třeba rozstřelíte blízkou nádrž a sudy s výbušnou směsí, nebo prostě objekt rozjezdíte jedním z mnoha desítek vozidel. Do každého lze přitom vlézt, včetně opuštěných nepřátelských vozů, ovšem demo nabídlo jen málo z celkových několika desítek ozbrojených i neozbrojených prostředků.

Potud hra vypadá i přes malinko méně detailní grafiku výborně a věřím, že dříve neviděná míra destrukce, která překonává prakticky vše, co se doposud urodilo, osloví hodně hráčů. Nicméně nelze nevidět spíše imbecilní AI protivníků, protože i když se někdy kryjí za překážky, většinou po vás jdou naprosto zpříma a bez jakéhokoli krytu. Jestli je to při boji s pěšími nepřáteli ještě méně viditelné, tak ve druhé kratší části dema, kdy obsluhujete zbraň na ujíždějícím hornickém přepravníku, už to bije do očí.

Stíhají vás totiž vozidla EDF, ale při honičce se nepřátelé často rozmlátí úplně sami, ponejvíce tím, že najedou na okolní prudké kopce, načež se díky tomu překotí na střechu. A nebo se střetnou s dalším vozidlem a převrátí se, popř. se pomlátí sami navzájem. Až na tento rozporuplný moment hra ale z dema působí výborně, dovolil bych si tak šacovat hodně dynamickou akci z pohledu třetí osoby, ale s méně reálným podtextem, kdy zase budete kosit desítky protivníků jako na běžícím pásu.

Proti gustu žádný dišputát, takže pokud bude plná hra vycházející na začátku června nabízet takto atraktivní herní náplň, kdy parádní destrukci doplňuje skvěle fungující krytí a střelba zpoza překážek, tak bych i tu horší umělou inteligenci klidně překousl. Já se rozhodně těším velmi.

Oficiální www stránka Red Faction: Guerrilla je zde.