Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

battlefield 1942 banner

 

Aktuální podzim si připomínáme jedno velké herní výročí. Před dvaceti lety vyšel první díl Battlefieldu, slavné série akčních válečných stříleček z první osoby. Do dnešní doby stálice na videoherním trhu, velká a zavedená značka EA a také konkurence pro Call of Duty a Medal of Honor. Battlefield 1942 byl situovaný do význačných bitev 2. světové války, když v září 2002 započal dlouhou šňůru, která do letoška znamená neskutečných třiapadesát vydaných titulů včetně datadisků a přídavků! Hlavních her doposud vyšel přesně tucet od Battlefieldu 1942 až po poslední Battlefield 2042 z minulého roku. Před těmi dvěma dekádami to byl nápad progresivního švédského studia Digital Illusions z města Växjö, vyrobit přímočarou akční 3D střílečku z druhé války, zaměřenou na masivní online bitvy velkých jednotek hráčů.

Tvůrci totiž díky sekání množství jednodušších her pro Commodore Amiga, na níž byli od roku 1992 specialisté, disponovali slušným zázemím i financemi. Od začátku devadesátých let frkali jednu hru za druhou, když jich jen do konce desetiletí vydali třináct. Byly to ponejvíce různé pinkací páčkové pinbally a také závodní hry. Ostatně já sám jsem kdysi ani nevěděl, že velmi solidní licencované rallye Rally Masters: Race of Champions z roku 2000 pro PlayStation a PC je od nich. Battlefield 1942 byl pro Digital Illusions žánr, s nímž ale neměli ani zbla zkušeností. Jenže v roce 2000 se Digital Illusions spojili s menšími vývojáři Refraction Games, autory docela ucházející akční střílečky z alternativní 1. světové války Codename Eagle, jež vyšla v roce 1999. Codename Eagle je spirituálním předchůdcem Battlefieldu, pročež první díl „Bojiště” byl postaven právě na základech Codename Eagle.

 

 

Však posuďte sami tu podobnost obou her: obě mají otevřené a rozlehlé mapy, přepínání mezi vícero kamerami, řiditelná vozidla, singl kampaň i online multiplayer. Jenže Codename Eagle, který jsem kdysi dohrál a docela se mi líbil, byl jinak absolutní provar. Do dneška se ho prodalo jen kolem třiceti tisíc kusů, což byl i jeden z důvodů, proč se neúspěšní Refraction Games spojili s Digital Illusions. Ti chtěli udělat také podobnou akční střílečku, ale jako klasiku z 2. světové války uzpůsobenou pro hru více hráčů. Po spojení mělo studio na 150 zaměstnanců, a právě nově příchozí měli s novým Battlefieldem výrazně pomoci, protože osazenstvo Digital Illusions doposud jen pinkalo kuličky a jezdilo s auty a motorkami. Po fiasku s Codename Eagle se Battlefield 1942 vyvíjel jako rozsáhlý projekt, v němž nemělo pro akce chtivé virtuální střelce chybět takřka nic: velké bitvy jak online přes servery služby GameSpy, tak přes vlastní LAN či podpora úprav a modů.

Dokonce nechyběl ani offline režim pro jednoho hráče s volbou okamžitých bitev či dokonce s celou kampaní proti umělým vojákům! Byť jejich AI byla fakt hrůzostrašná. A to vše jak v kůži spojenců, tak i Osy. Nabízené třídy specializací dnes sice nijak neohromí (průzkumník, útočník, tankoborník, zdravotník a ženista), nicméně škála více než šedesáti ovladatelných vozidel byla na tehdejší dobu, a i dnes stále je, fantastická. Řídit a střílet můžete z mnoha automobilů, tanků, děl, kulometných hnízd, obrněných transportérů, ale také z letadel, lodí i ponorek! Základní hra obsahuje sedmnáct map zasazených na proslulá světová bojiště, jako jsou kupř. Berlín, El Alamein, Gualdacanal, Iwo Jima, Kursk, Stalingrad a další. Tudíž lze hrát za Američany, Brity, Japonce, Kanaďany, Němce a Sověty. Battlefield 1942 hodně sázel na kooperaci v týmu, takže ve většině vozidel nemůžete sami obsluhovat jízdu a střelbu najednou, jako to jde např. v prvních dílech Call of Duty.

 

 

Pokud jedete sami, zpravidla jste buď řidič, nebo střelec, když se mezi pozicemi ve vozidlech přepínáte klávesovými zkratkami. Bitvy s pěti herními režimy mají vesměs stejné zadání. Musíte ovládnout určitý počet nepřátelských základen a zlikvidovat úplně všechny jednotky nepřítele. A to na opravdu slušně rozlehlých mapách, navržených podle inspirace skutečnými bojišti. Na oficiálních serverech proti sobě mohlo bojovat až 2 x 32 vojáků. Pokud jste si ale navolili vlastní hru přes zapůjčené servery či přes LAN, kapacita zápasů byla prakticky neomezená. Občas byly hostovány i bitvy několika stovek vojáků. V tomto světle se ani nechce věřit, že Battlefield 1942 měl být původně exkluzivním titulem pro Nintendo GameCube. Jenže v Nintendu tenkrát online hraní moc nevěřili, resp. nedokázali autorům zaručit požadované záruky stran serverové infrastruktury, a tak první Battlefield vyšel nakonec na počítače s Windows a MacOS.

Noví kolegové z Refraction Games se hodili ještě pro jednu věc. Jejich Refractor engine 1, na němž běží Codename Eagle, byl seznán dostatečně robustním pro masivně multiplayerové tituly a tak toto jádro ve svých různých verzích pohánělo battlefieldy zaměřené na online hraní až do roku 2011, než bylo plně nahrazeno souběžně vyvíjeným a modernějším enginem Frostbite. Ten hry z řady Battlefield podporuje dodnes. Dobové recenze Battlefieldu 1942 nešetřily chválou, protože síťový kód na řešení GameSpy fungoval perfektně a rychle, i když po grafické stránce Battlefield 1942 zrovna neexceloval. Dnes je grafika již hodně zastaralá a podstatně ohyzdnější i jednodušší než kupř. v prvním Call of Duty, jež vyšlo jen o rok později. Na druhou stranu Battlefield 1942 na současných sestavách šlape stále bezvadně a můžete ho naprosto bez problémů hrát jak offline sami, tak i online.

 

 

Samozřejmě oficiální servery dávno neběží, služba GameSpy je devět let mrtvá, ale desítky neoficiálních hostů pro online hraní fungují i po dvaceti letech! Jednoduše a rychle si dnes Battlefield 1942, třeba jako stále prodávané Call of Duty, bohužel nekoupíte. Samozřejmě si ho lze prostě stáhnout z úložišť. Pokud byste chtěli legální kopii, novou u nás neseženete, ale co jsem koukal zběžně na Aukro a Bazoš, tak lidé běžně krabicovky Battlefieldu 1942 nabízejí obyčejně za jednu až dvě stovky. Když tedy máte plnou hru, můžete se rovnou pustit do offline hraní proti umělým botům. Jelikož jsou ve hře na pevno nastavené adresy serverů GameSpy, musíte si pro online hraní stáhnout pozměněný spouštěcí exe soubor hry, jenž servery přesměruje na adresy neoficiálních hostů, jaké dnes fungují.

Soubor si stáhnete třeba ZDE. Novým exáčem nahraďte shodný soubor v kořenovém adresáři Battlefieldu 1942, případně hře povolte přístup do internetu přes váš firewall, a můžete normálně hrát i online. Je vůbec unikátní, že dvacet let starý a dnes graficky tak zastaralý titul se stále hraje. Však se dodnes Battlefieldu 1942 prodalo přes tři a půl milionu kopií a vznikly k němu další dva velké datadisky The Road to Rome a Secret Weapons of WWII. Ty předznamenaly malou zajímavost, totiž že od toho roku 2002 a prvního Battlefieldu 1942 se nějaký nový díl či alespoň datadisk vydává každoročně. Na Battlefield 1942 pak v roce 2003 navázal na stejném enginu postavený Battlefield Vietnam.