Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Když se aktuálně dostaly na povrch auditované a tedy reálné prodeje dvou našich posledních herních magazínů, vzbudilo to všeobecný zájem. Aby ne, když se ukázalo to, co zainteresovaní lidé z branže stejně již dlouho věděli a očekávali. Magazín Score má totiž, no řekněme drtivý náskok v prodejnosti před Levelem. Podle posledního auditu periodického tisku společnosti ABC ČR – Kanceláře pro ověřování nákladu tisku, se ukázalo, že Score v červnu udalo přes 10 tisíc výtisků, zatímco Level jen zhruba poloviční počet.

Pokud se podíváme na Level, tak jeho prodejnost je opravdu tristní a nedivil bych se, kdyby jeho vydavatel distribuci ukončil. Počet jeho kupujících je na takový formát časopisu velmi malý, ale na druhou stranu – dvakrát tak větší počet u konkurenčního Score není také nijak slovutný výkon. Dlouhodobě klesající tendence je bohužel jasná. Ať se může tištěný magazín sebevíc rozkrájet, tak směřování na bezplatná internetová média u čtenářstva prostě nezastaví. Vím to i z vlastní zkušenosti, však jsme kdysi mimo jiné s dnešním šéfredaktorem Score Lukášem Baštou zkoušeli formát extrémně laciného konzolového a počítačového magazínu PlayOn/GamesOn, což se ale neujalo.

Jak vidno, čtenáři ani nepreferují laciné tištěné médium bez her a u konzolového publika už vůbec ne, jak ostatně ukázal také záhy končící (a podle mého názoru jako jednoho z jeho redaktorů) vynikající NextLevel, který vlastně ukončil velmi plodnou novinářskou kariéru konzolového guru Farida Starmana. Takže český čtenář netouží ani po laciném tištěném časopise, protože zadarmo má to samé na internetu, ani po drahém a luxusnějším magazínu. Podle mého názoru nedělají ty nízké a vskutku velmi rozdílné aktuální prodeje herních magazínů u nás ani tak jejich autoři (kteří jsou vesměs na obou stranách prakticky stejně zkušení a staří) nebo zaměření článků, jako mnohem prozaičtější důvody.

Jedním ze dvou hlavních je cena. Když si vezmu, že na internetu mám k určité hře naprostou přehršel materiálu s velkou aktuálností a prakticky nekonečným rozsahem, dostanu v tištěné podobě to samé jen v hodně ořezané formě a navíc za v dnešní době jistě nemalý peníz. V tomto má právě navrch Score, které nabízí kvalitnější papír, subjektivně podle mého i atraktivnější obálky, ale hlavně o dost nižší cenu. O padesát korun nižší cena než Level, navíc pod magickou hranicí dvou stovek, je si myslím jeden z velkých důvodů vyššího prodeje levnějšího magazínu. Nicméně věřím, že vydavatel Levelu si asi spočítal, že i kdyby svůj časopis zlevnil, tak by se mu dnes již prodaný náklad asi stejně nezvedl. Na to už je asi pozdě.

Z mého pohledu pracujícího není samozřejmě 250,- tak strašná částka, ale jde o psychologický efekt. Vemte si, že na stánku jsou herní časopisy a zvláště Level prakticky zcela nejdražšími periodiky na českém trhu a když to porovnáte s ostatními lifestylovými časopisy, tak je jejich cena opravdu přemrštěná. Kdybyste si pak koupili oba dva magazíny, už vás to vyjde na tolik, že za to seženete jednu až dvě kvalitní hry, což je také jeden z důvodů, proč lidé nechtějí tolik utrácet za magazíny. Přitom ale není odnětí přiložených plných her a následné zlevnění časopisu všemocným lékem, protože velká část čtenářů si kupuje herní časopisy právě jen kvůli lákadlu plné hry a stránky je už tolik nezajímají. Bylo by rozhodně motivující, dopátrat se poměru obou čtenářských skupin.

Navíc Score stále lépe hraje na strunu kvantitativně přemýšlejících zákazníků, kterým nabízí každé číslo rovnou kvarteto plných her, což je na světové poměry herních časopisů malý unikát. Když odhlédnu od toho, že dost často se tituly recyklují nebo to nejsou zrovna nějaké herní výkvěty a někdo je vůbec nechce, své hráče si jistě najdou a nerozhodný kupující tak má asi okamžitě jasno: vidí na stánku dva skoro identické časopisy, ale jeden má jen jedinou plnou hru, navíc za příplatek padesáti korun. Ten druhý má o tři hry více a je o dost lacinější, že zbude ještě na Mladou frontu a Ábíčko k tomu. Podle mého je v tomto Level tak trochu diskriminovaný a nevím, jestli svoji horší „value for money“ dokáže vyvážit lepšími materiály a exkluzivními články. Tak často ho zase nečtu.

Každopádně neberte to tak, že jsem proti Levelu nějak zaujatý (však jsem do něj dříve psával), to nikoli, ale spíše jsem se chtěl více zavrtat, proč jsou prodeje vlastně všech herních magazínů u nás tak špatné, a to nejenom Levelu. Výhercem na tom našem písečku věru není při těchto číslech asi ani jeden z nich, byť ta desítka může být u Score brána jako úspěch. Rozhodně bych si přál, aby u nás vydrželo co nejvíce herních magazínů, když nové asi určitě nebudou, protože konkurence je vždycky zdravá a lepší výběr je vždy pozitivní pro čtenáře. A jak to vidíte vy? Co kupujete za časák a jaký je podle vás důvod takového náskoku Score?

Oficiální www stránka Score je zde a oficiální www stránka Levelu tady.