Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

shardpunk banner

 

Když se mluví o žánru tahových strategií, TU hru uvádějí úplně všichni a nemusí to být jen sci-fi téma. Řada XCOM, dříve značená jako X-COM a prapůvodně začínající od roku 1994 jako série UFO, je i dnes zhruba rok po vydání posledního dílu na mobily XCOM Legends doslova synonymem pro kvalitní tahové strategie úplně stejně, jako kupř. značka Command & Conquer pro ty v reálném čase. Jenže nyní můžete mít podobně laděnou a podobně podařenou hru doslova za hubičku. Shardpunk: Verminfall je titul, jaký všechny české herní weby trestuhodně míjí, přitom je to v dnešní době malé zjevení, jaké se hned tak nevidí. Naštěstí máte k ruce GamesBlog, který vám takového herní klenoty připomene, tak se nebojte vlka nic. Předně se sluší uvést, že Shardpunk: Verminfall je produkt pouze jediného vývojáře, Poláka Slawomira Bryka, jenž si založil studijko Clockwork Pile.

Za druhé si z GOGu a Steamu stále můžete napřed stáhnout demoverzi a za třetí Shardpunk: Verminfall nyní s drobnou slevou stojí pouze 250,-, což je na velký rozsah tohoto titulu naprosto fantastická nabídka! Jako malé překvapení pak v adresáři s hrou najdete i druhé alfa tech demo Shardpunk: Verminfall – This is The End z roku 2018. Vřele doporučuji připlatit necelá tři eura za PDF publikaci Shardpunk: Verminfall – Digital Compendium. Ta na sedmapadesáti stranách obsahuje rozhovor s autorem, průvodce hrou s představením hlavních postav, přehledem RPG funkcí (jak fungují vylepšení a schopnosti), seznámení s nepřáteli a praktickými tipy do začátku hraní. Případně se ještě nabízí digitální deluxe edice v ceně 348,-, která kromě plné hry obsahuje jak kompendium, tak i oficiální soundtrack se 45 skladbami ve formátu MP3 a WAV.

 

 

Shardpunk: Verminfall se odehrává v blíže neupřesněném postapo světě ve stylu steampunku, kdy lidstvo takřka vyhubila armáda pokročilých krys. Vy jste velitelem malé jednotky přeživších bojovníků, která se musí dostat do hlavní oblasti poslední lidské enklávy zvané Kapitol. Autor svoji prvotinu vyráběl přes pět let, přičemž si všechno kromě grafiky a hudby dělal úplně sám. Původně jeho hra měla být jednodušší a levnější variantou na zmíněný XCOM, však jeho druhý díl Slawomir uvádí jako svoji velkou inspiraci. Žánrově je Shardpunk: Verminfall lehce zařaditelný jako postapokalyptická bojová tahová strategie, ovšem řádně dokořeněná prvky RPG vývoje, správy zdrojů a přežívání. Steampunk ve hře vesměs reprezentují pomocní robůtci, automatoni, jaké na svém putování nacházíte a kteří vám např. přidají lepší míření a kritický zásah v boji nebo uzdravují postavy v jejich dosahu.

Jak vidno z okolních obrázků, tak je Shardpunk: Verminfall vyveden v nepříliš detailní pixelartové grafice, což je asi tak jediná větší výtka, jakou si hra zaslouží. Obraz kvůli zjednodušení vývoje sice nejde otáčet, ale přibližování/oddalování kamery z horního pohledu již nechybí, stejně jako příkladná podpora myši s klávesnicí + playstationových a xboxových ovladačů. Velkou parádou Shardpunk: Verminfall jsou procedurálně generované úrovně, tudíž při novém průchodu uvidíte zase trochu jiné lokace, naleznete jiné předměty a potkáte jinou sortu nepřátel. Jenom tvorba a ladění editoru náhodných oblastí pro úrovně autorovi prý zabralo více než rok práce. Ve skladbě hlavních hrdinů, jaké si postupně do své jednotky vybíráte, se Slawomir pro změnu inspiroval u své další oblíbené herní série, u Darkest Dungeonu.

 

 

Třeba jeden z vašich bojovníků jménem Silas Mitchel sice připomíná Indiana Jonese, ale předlohou mu stála jedna z postaviček z Darkest Dungeonu. Na úplném začátku dobrodružství dostanete k ovládání jen jednu postavu, později pak trojici bojovníků s prvním automatonem. Ve své skupince můžete mít až kvarteto charakterů, nicméně celkově má Shardpunk: Verminfall na výběr desítku lidských postav, jež si postupně za své úspěchy odemykáte a pak nasazujete velmi podobně jako v řadě Jagged Alliance. Robůtci jsou pak tří druhů jako podpůrný, zdravotní či bojový automat. Shardpunk: Verminfall exceluje taktéž velmi rozsáhlými možnosti vývoje a vylepšování v RPG duchu. Při putování si postupně zpřístupníte až devatenáct týmových schopností, jaké ovlivňují a platí pro všechny aktuální členy vaší družiny.

K tomu máte osm druhů obecných zbraňových vylepšení pro všechny kvéry v týmu, dále má každá postava pět vylepšovatelných dovedností a její zbraně další tři. Vylepšovací body obdržíte také vždy, když splníte jednu z desítek odměn (achievementů), kupř. za zabití 200 nepřátel. Krysí armáda se rekrutuje z dvanácti typů ušatých bojovníků, od obyčejného Grunta, který se svou dýkou bojuje jen na blízko, až po obléhacího raketometčíka Siege, vyzbrojeného navíc i obřím palcátem. Kromě úvodního tutoriálu, jenž vás naučí naprostým základům hraní, máte vždy k dispozici postupně bobtnající kodex, tedy velkou encyklopedii a průvodce hrou. Kampaň se pak moc neliší od zažitých zvyklostí tahových strategií, takže i zde jsou ovládání a souboje velmi intuitivní a celá hra vám nejpozději za první dvě kratší úrovně rychle přejde do krve.

 

 

Obyčejně má každý člen vašeho týmu v misi dva akční body, přičemž jak je utratí, to je plně na vás. Pohyb může být delší, to pak nelze střílet nebo hlídkovat, zatímco s kratším si ještě zastřílíte. Oba dosahy hra velmi pěkně barevně indikuje, takže vždy přesně víte, kam dojdete a jestli ještě můžete zaútočit. Nechybí tady snad žádné známé strategické prvky typu částečného/plného krytí, rychlé i mířené palby, explozivních zbraní nebo prozkoumávání a vybírání lokací. Sousedící postavičky si mohou snadno a rychle měnit věci ze svých batůžků a spolubojovníci mohou prakticky léčit nejen sebe, ale i ostatní kolegy v nesnázích. Zajímavý je koncept úkrytů mezi jednotlivými misemi, v nichž kolem ohýnku léčíte své šrámy, konsolidujete vybavení, ale také si nové vyrábíte za součástky nalezené na cestě.

To se děje opět v mechanice akčních bodíků, takže většinou ani v dočasném bezpečí mezi misemi nemáte zdroje na úplné vyléčení všech postav nebo na snížení jejich stresu, jaký při bitvách proti krysákům zažívají. A tím jsme se dostali k prvku přežívání a správy zdrojů, který Shardpunk: Verminfall taktéž obsahuje. Jak jsem prve psal, až na ten nehezký vizuál (hudba je rozhodně příjemnější), který se ale autorovi, jenž je více programátor než designér, dá určitě za ty dvě, tři stovky odpustit, je Shardpunk: Verminfall doslova nabušeným a rozsáhlým titulem, jaký bych tipoval na daleko větší ansámbl než jen na ty dvě šikovné ruce a několik nápomocných prstíčků. Pokud vás kostičky neodradí, tak si minimálně zkuste demo, protože Shardpunk: Verminfall je naprosto báječný klenot tahových strategií a určitě jedna z nejlepších indie her tohoto roku. Však má na Steamu neskutečné skóre 95/100 (!) a já bych tu devítku také vytasil!