Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Obyčejně k většině neznámých značek přistupuji s despektem. A kor u vývojářů, kteří kvalitními tituly nejsou zrovna moc proslulí, což byl i tento případ. Ale polský Sniper mě v tomto příjemně překvapil. Však jsem očekával ryze standardní akční střílečku bez důrazu na krytí, v čemž jsem se sice zat tak moc nespletl, ale tímto všeříkajícím zaškatulkováním bych Sniperovi docela křivdil. On totiž docela pohodově míchá jak klasickou rychlou střílečkovou akci, tak i mise, kde na plac přichází spíše obezřetnější postup s kradmým odstřelováním protivníků.

Byl jsem tak vděčný za možnost pokleku, plazení a návazného tichého pohybu s ukazatelem hluku, snad jen ty výklony tradičně chybí. Jenže polští tvůrci se ve Sniperovi kupodivu dokázali zcela oprostit od svých dřívějších nechutných budgetovek a Sniper se tak skoro může měřit i s plnohodnotnou konkurencí, která je v současnosti na trhu. Osobně bych nečekal. že domácí Chrome engine ve čtvrté evoluci dokáže vyloudit tak impresivní obrázek zasazený do atraktivního prostředí jihoamerických džunglí a pobřeží. Exteriéry jsou jednak rozmanité, druhak opravdu krásné a taktéž není hra nijak náročná na hardware, alespoň v mých zkušenostech a na mém stroji.

Hra se tak velice příjemně hraje, když to není hardcore přesný simulátor ostřelovače, ani bezduchá a úzcetuneloidní střílečka bez krytu. V tom prvém případě potěší jistý důraz na reálnou fyziku skrze volitelnou nutnost počítání se směrem a rychlostí větru i vzdáleností od cíle, když pohodářům v zamíření pomáhá plovoucí červený terčík, indikující, kam výstřel půjde. Nu a v tom druhém zase nechybí zmíněné pohybové dovednosti pro kradmý postup a v mnoha úrovních i docela solidní možnost výběru jiné cesty, nebo krapet širší mapa, než bývá zvykem. Byť o zcela svobodné a otevřené prostředí zde vůbec nejde.

Přitom se nedá zapřít jasná inspirace Modern Warfare, od něhož snad opisují již úplně všichni. To mě ale pranic nevadilo. Už jen parádní úroveň na dvou mořských vrtných pločinách je lautr to samé, včetně vpádu do místnosti s nepřáteli pomocí zpomalení času. A sběratelské nacházení ukrytých notebooků s tajnou korespondencí nepřátelského režimu je další deja vu. To už jsou lepší drobné minihry pro velice pozorné a trpělivé ostrostřelce, kdy se vám počítají zásahy do drátů vysokého napětí, občas natažených ve výšce, nebo cizokrajných papoušků, které mají protivníci velice sporadicky v klecích u svých stavení.

Sniper bych tak všemi deseti zařadil jasně mezi ty solidní akční střílečky se špetkou taktiky, určitě navíc mezi ty nejlépe vypadající a s nejatraktivnějším prostředím. Však já dal počítačové verzi osmičku, se započteným bodíkem za vynikající nízkou cenu a české titulky v blízké době dovezené verze hry. Proto moc nechápu zcela opačné reakce některých hráčů, kteří hru odsuzují do stejných propadlišť, jako dosavadní tituly z pera stejných tvůrců. Podprůměrné známky si ale Sniper rozhodně nezaslouží, ta hra je o třídu lepší, než minulé střílečky z naší severní hranice a já si ve Sniperovi našel i plno věcí, které nedotáhlo jak Moder Warfare, tak kupř. ani ten poslední Battlefield.

Oficiální www stránka Sniper: Ghost Warrior je zde.