Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

the wandering village banner 1

 

Necelý rok je na trhu v předběžném přístupu na jednu stranu docela obyčejná a tuctová hříčka, ale na ten druhý pohled zase krapet unikátní. The Wandering Village je nezávislá a mírumilovná budovatelská strategie, v níž si založíte, budujete a staráte se o svoji vesničku podobně jako třeba v sérii The Settlers od Ubisoftu. Jenže již název „The Wandering Village” odkazuje na zajímavou funkci, kdy vašemu kmenu poskytne oboustranně prospěšný azyl veleobrovský ještěr, líně putující různorodou krajinou s odlišnými biomy. Ta je ale zčásti zamořená jedovatými sporami, což je také ten hlavní důvod, proč jste se na úplném startu hry v roli nového stařešiny rozhodli zabalit skromný majetek a s celým kmenem se vydat hledat nové místo k životu. Obří plaz jménem Onbu je pro váš kmen takřka mytická bytost, tak proč si oboustranně nepomoci?

Pokud máte rádi a hrajete budovatelské strategie zaměřené spíše na výstavbu než na vojenství, asi vás na The Wandering Village alespoň zpočátku nic nepřekvapí. Vojenská stránka je zcela vypuštěna, však na hřbetu masivní potvory jste z tohoto hlediska desítky metrů nad zemí v naprostém bezpečí. První, co vás jako protřelé stratégy napadne, jsou nutně omezené suroviny. Sice na zádech Onbu normálně bují krajina, takže tam jsou stromy, úrodná půda i skály, ale co když tyto dary přírody dojdou? Za prvé, časem můžete pořádat expedice i mimo váš zádový příbytek, protože tak objevíte různé vzácné suroviny. A za druhé je Onbu živá a úrodná bytost, takže stromky sice vykácíte, ale ony časem vyrostou nové a zdejší podivuhodný svět nabízí např. houbičky, jaké se promění ve skálu, takže ani o stavební a jídelní materiál nouzi mít nebudete.

 

 

Každopádně počítejte s tím, že hraní je ve hře The Wandering Village celkově naprosto pohodové, poklidné až relaxační, protože výzkum nových věcí i jejich stavba zde trvá docela dlouho a tak si často pěkně počkáte, než se vám splní vaše zadané práce. Nechybí zde ale jak aktivní pauza, tak ani možnost tří rychlostí posunu času, který se ve hře počítá na dynamicky plynoucí dny a noci. Příjemnou náročnost podporuje ještě automatické ukládání již po 5 minutách (lze ho nakonfigurovat podle sebe) + možnost manuální uložky jak je libo. V současném stavu předběžného přístupu je hra na trhu 10 měsíců, přičemž obsahuje úvodní a dosti rozsáhlý tutoriál, kterým vás provede doslova za ručičku dřívější stařešina. V tomto režimu si sami od první podlážky postavíte a vypipláte celou fungující vesničku, kdy se vám představí takřka všechny zákonitosti, mechaniky a stavby celé hry The Wandering Village.

Musím říci, že tutoriál je zábavný a skvěle navržený, kdy vás provede úplně vším od prvního stanu pro poutníky až po ty nejpokročilejší stavby. Jen si musíte zvyknout na tu rozvláčnější a pomalejší hratelnost, kdy jsem rázem pochopil, že když si půjdu udělat kakao, nebo se vykoupat, tak můžu klidně nechat hru plynout, než jí zapauzovat, protože se my ty dva baráky a cesty mezi nimi za těch pět minut reálného času tak akorát postaví. Samozřejmě, připomínám tu možnost zrychlení času, ale třeba výzkum je i tak na můj vkus stále pomalý. Krom tutoriálu najdete v hlavním menu již jen jediný další režim sandbox kampaně ve třech obtížnostech. V něm vás již žádný stařešina za ručičku nevodí a rozvoj vašeho kmene, rozkvět vesničky i zdraví Onbu je tak již plně ve vašich rukách.

 

 

Ano, tou nejunikátnější funkcí The Wandering Village je spolupráce s vaším nosičem! Jak budete s Onbu putovat do dalekých krajů (plaz se totiž krom spánku v noci ve dne stále pohybuje), dříve či později v okolí váš zvířecí pomocník nenajde dostatek potravy, případně se otráví jedem. To mu pak budete muset pomoci s jídlem i léky. O to všechno se postaráte, jak jinak, vybudováním těch správných budov a provozů od laborky mykologa, jenž umí najít pro Onbu ty správné a chutné houbičky, až po trubadúra, s nímž dostanete možnost Onbu omezeně ovládat a tím i vybírat jeho další směr putování. Ta interakce s Onbu mi přijde ve škatulce budovatelských strategií docela osvěžující, byť zde nehraje až tak důležitou roli jako správa vaší vesničky. The Wandering Village je jinak hardwarově nenáročná a pohledná hra s ručně kreslenou grafikou na enginu Unity, kombinující 2D a 3D prvky z izometrické horní perspektivy.

Jakkoli si lze pohled opravdu široce oddalovat a přibližovat až do krajních mezí mezi kamerou takřka u země a vzdálenou mapou blízkého kontinentu, chybí tu možnost otáčení, pročež použitá izometrická perspektiva by ji ostatně ani neumožnila. Délka kampaně závisí na tom, jak se vám na hřbetě podaří se svým kmenem přežívat. Obecně se dá na zádech přežít podle obtížnosti nějakých 12 až 20 hodin, přičemž spravovat vaši vesničku můžete dlouhé desítky dní. Viděl jsem šikovné stařešiny, kteří již mají ve hře nahráno více než 100 hodin! Strategii ale chybí nějaký zajímavější příběhový režim, který by někdy nudnou sandboxovou hratelnost více osvěžil. Tudíž je putování po delším čase, kdy si postavíte všechny stavby a konglomerace vám sama dobře funguje, již dost stereotypní, s čímž je třeba u takového žánru zkrátka počítat.

 

 

The Wandering Village se ale stále vylepšuje a vyvíjí, však poslední aktualizace vyšla jen před několika dny. Na Steamu ji hráči prozatím hodnotí extrémně vysoko: 89/100! A není se co divit, protože téma spolupráce s nosící potvorou je velmi neotřelé, hra se velmi příjemně ovládá (podporuje dokonce i ovladače!), krásně vypadá i zvučí a rozjedete ji i na obstarožním stroji s integrovanou grafikou. Na Steamu sice čeština ještě není uvedena, na Microsoft Store ano, ale hra je díky české komunitě plně počeštěná. Zadarmo si ji zahrajete ve službě Microsoft Game Pass. Pokud vás The Wandering Village zaujme a Game Pass nemáte či nechcete, tak na Steamu ji rozhodně nekupujte (tam stojí značných 600,-). Protože zcela nejlevněji ji aktuálně zakoupíte na Allegru, a to za necelé dvě stovky, což je ve světle půvabů této budovatelské strategie opravdu nicotná částka.

The Wandering Village je celkově třetí a jistě nejzajímavější titul malého nezávislého švýcarského studia Stray Fawn z Curychu, které s ním nejdříve uspělo na Kickstarteru. Tam dobře udalo i všechny své předešlé kousky, takže nemusí spoléhat na různé podpůrné evropské fondy, jak to dělá celá řada zejména polských nezávislých studií. Jakkoli se vám může oblast na zádech Onbu zdát pro výstavbu malá, tak vězte, že vaše populace později klidně přesáhne 500 lidiček, což už je na řízení pěkná aglomerace. Však se zkuste dostat na 100 dnů od založení vaší samochodné vesnice a uvidíte, co se pak stane…

 

concept arts village